Leer desde el exilio: huellas del ensayo en los diarios de Rosa Chacel

Autores
Fernández Menéndez, Raquel
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En 1982, se publicaban los dos tomos de los diarios íntimos de Rosa Chacel titulados, respectivamente, Alcancía. Ida y Alcancía. Vuelta. Habían sido escritos entre 1940 y 1981, por lo que cubrían las casi cuatro décadas de su exilio en Brasil y constituían un fidedigno testimonio del impacto de la diáspora intelectual durante el franquismo en la condición “post/autónoma” de la literatura escrita dentro y fuera de España tras la Guerra Civil. Sin embargo, esta condición “post/autónoma” no solo se manifestaba en el testimonio que Chacel ofrecía de las dificultades experimentadas en el exilio –que evidenciaban la imposibilidad de una escritura separada de las vivencias de un sujeto marcado por la historia política del siglo XX–, sino que, tal y como defenderé en mi comunicación, al intercalar en la narración autobiográfica el comentario de distintas obras literarias, la autora cruzaba las fronteras entre el diario íntimo y el ensayo, y, así, demostraba que el pensamiento en torno a la literatura se encuentra atravesado por los soportes –el cuaderno privado, en este caso– en los que se materializa. Las lecturas de Michel Butor, Cesare Pavese, André Gide, Graham Greene o T. S, Eliot, entre otros/as, registradas en Alcancía, se entrelazan con la narración de la propia vida. Por un lado, esto supone acabar con la oposición entre un género como la crítica literaria –ligado al auge de la opinión pública– y la autobiografía –vinculada, al contrario, con la esfera íntima–, y, así, ampliar los soportes en los que es posible expresar una opinión legítima sobre los textos literarios. Por otro lado, al introducir la lectura como parte esencial de la autobiografía, Chacel cuestionaba una noción de valor intrínseca a los textos para subrayar su dependencia de las experiencias individuales. En suma, el diario íntimo, cuya publicación se enmarca en el progresivo interés que, a finales del siglo XX, comienzan a despertar las literaturas del yo, se convierte en un soporte que aumenta las posibilidades de establecer una reflexión en torno a la literatura más allá de las dinámicas de legitimación y reconocimiento que Pierre Bourdieu señaló como constitutivas del campo literario contemporáneo, una faceta que merece ser explorada cuando se trata de comprender los cambios en las condiciones de producción desde las últimas décadas del siglo XX hasta la actualidad.
In 1982, the two volumes of Rosa Chacel's intimate diaries were published, titled, respectively, Alcancía. Ida and Piggy Bank. Lap. They had been written between 1940 and 1981, so they covered almost four decades of his exile in Brazil and constituted a reliable testimony of the impact of the intellectual diaspora during the Franco regime on the “post/autonomous” condition of literature written inside and outside of Spain after the Civil War. However, this “post/autonomous” condition was not only manifested in the testimony that Chacel offered of the difficulties experienced in exile – which showed the impossibility of writing separate from the experiences of a subject marked by the political history of the 20th century. – but, as I will defend in my communication, by interspersing the commentary on different literary works in the autobiographical narrative, the author crossed the borders between the intimate diary and the essay, and, thus, demonstrated that the thinking around Literature is crossed by the supports – the private notebook, in this case – in which it materializes. The readings of Michel Butor, Cesare Pavese, André Gide, Graham Greene or T. S, Eliot, among others, recorded in Alcancía, are intertwined with the narrative of one's own life. On the one hand, this means ending the opposition between a genre such as literary criticism – linked to the rise of public opinion – and autobiography – linked, on the contrary, to the intimate sphere – and, thus, expanding the supports in the that it is possible to express a legitimate opinion about literary texts. On the other hand, by introducing reading as an essential part of autobiography, Chacel questioned a notion of value intrinsic to texts to underline their dependence on individual experiences. In short, the intimate diary, whose publication is part of the progressive interest that, at the end of the 20th century, the literatures of the self begin to awaken, becomes a support that increases the possibilities of establishing a reflection on the most beyond the dynamics of legitimation and recognition that Pierre Bourdieu pointed out as constitutive of the contemporary literary field, a facet that deserves to be explored when trying to understand the changes in the conditions of production from the last decades of the 20th century to the present.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Materia
Letras
Ensayo diario
Exilio
Rosa Chacel
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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Sin embargo, esta condición “post/autónoma” no solo se manifestaba en el testimonio que Chacel ofrecía de las dificultades experimentadas en el exilio –que evidenciaban la imposibilidad de una escritura separada de las vivencias de un sujeto marcado por la historia política del siglo XX–, sino que, tal y como defenderé en mi comunicación, al intercalar en la narración autobiográfica el comentario de distintas obras literarias, la autora cruzaba las fronteras entre el diario íntimo y el ensayo, y, así, demostraba que el pensamiento en torno a la literatura se encuentra atravesado por los soportes –el cuaderno privado, en este caso– en los que se materializa. Las lecturas de Michel Butor, Cesare Pavese, André Gide, Graham Greene o T. S, Eliot, entre otros/as, registradas en Alcancía, se entrelazan con la narración de la propia vida. Por un lado, esto supone acabar con la oposición entre un género como la crítica literaria –ligado al auge de la opinión pública– y la autobiografía –vinculada, al contrario, con la esfera íntima–, y, así, ampliar los soportes en los que es posible expresar una opinión legítima sobre los textos literarios. Por otro lado, al introducir la lectura como parte esencial de la autobiografía, Chacel cuestionaba una noción de valor intrínseca a los textos para subrayar su dependencia de las experiencias individuales. En suma, el diario íntimo, cuya publicación se enmarca en el progresivo interés que, a finales del siglo XX, comienzan a despertar las literaturas del yo, se convierte en un soporte que aumenta las posibilidades de establecer una reflexión en torno a la literatura más allá de las dinámicas de legitimación y reconocimiento que Pierre Bourdieu señaló como constitutivas del campo literario contemporáneo, una faceta que merece ser explorada cuando se trata de comprender los cambios en las condiciones de producción desde las últimas décadas del siglo XX hasta la actualidad.In 1982, the two volumes of Rosa Chacel's intimate diaries were published, titled, respectively, Alcancía. Ida and Piggy Bank. Lap. They had been written between 1940 and 1981, so they covered almost four decades of his exile in Brazil and constituted a reliable testimony of the impact of the intellectual diaspora during the Franco regime on the “post/autonomous” condition of literature written inside and outside of Spain after the Civil War. However, this “post/autonomous” condition was not only manifested in the testimony that Chacel offered of the difficulties experienced in exile – which showed the impossibility of writing separate from the experiences of a subject marked by the political history of the 20th century. – but, as I will defend in my communication, by interspersing the commentary on different literary works in the autobiographical narrative, the author crossed the borders between the intimate diary and the essay, and, thus, demonstrated that the thinking around Literature is crossed by the supports – the private notebook, in this case – in which it materializes. The readings of Michel Butor, Cesare Pavese, André Gide, Graham Greene or T. S, Eliot, among others, recorded in Alcancía, are intertwined with the narrative of one's own life. On the one hand, this means ending the opposition between a genre such as literary criticism – linked to the rise of public opinion – and autobiography – linked, on the contrary, to the intimate sphere – and, thus, expanding the supports in the that it is possible to express a legitimate opinion about literary texts. On the other hand, by introducing reading as an essential part of autobiography, Chacel questioned a notion of value intrinsic to texts to underline their dependence on individual experiences. In short, the intimate diary, whose publication is part of the progressive interest that, at the end of the 20th century, the literatures of the self begin to awaken, becomes a support that increases the possibilities of establishing a reflection on the most beyond the dynamics of legitimation and recognition that Pierre Bourdieu pointed out as constitutive of the contemporary literary field, a facet that deserves to be explored when trying to understand the changes in the conditions of production from the last decades of the 20th century to the present.Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación2024-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttp://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/175865spainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/ote295info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1851-7811info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.24215/18517811e295info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-09-17T10:29:43Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/175865Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-17 10:29:43.977SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
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In 1982, the two volumes of Rosa Chacel's intimate diaries were published, titled, respectively, Alcancía. Ida and Piggy Bank. Lap. They had been written between 1940 and 1981, so they covered almost four decades of his exile in Brazil and constituted a reliable testimony of the impact of the intellectual diaspora during the Franco regime on the “post/autonomous” condition of literature written inside and outside of Spain after the Civil War. However, this “post/autonomous” condition was not only manifested in the testimony that Chacel offered of the difficulties experienced in exile – which showed the impossibility of writing separate from the experiences of a subject marked by the political history of the 20th century. – but, as I will defend in my communication, by interspersing the commentary on different literary works in the autobiographical narrative, the author crossed the borders between the intimate diary and the essay, and, thus, demonstrated that the thinking around Literature is crossed by the supports – the private notebook, in this case – in which it materializes. The readings of Michel Butor, Cesare Pavese, André Gide, Graham Greene or T. S, Eliot, among others, recorded in Alcancía, are intertwined with the narrative of one's own life. On the one hand, this means ending the opposition between a genre such as literary criticism – linked to the rise of public opinion – and autobiography – linked, on the contrary, to the intimate sphere – and, thus, expanding the supports in the that it is possible to express a legitimate opinion about literary texts. On the other hand, by introducing reading as an essential part of autobiography, Chacel questioned a notion of value intrinsic to texts to underline their dependence on individual experiences. In short, the intimate diary, whose publication is part of the progressive interest that, at the end of the 20th century, the literatures of the self begin to awaken, becomes a support that increases the possibilities of establishing a reflection on the most beyond the dynamics of legitimation and recognition that Pierre Bourdieu pointed out as constitutive of the contemporary literary field, a facet that deserves to be explored when trying to understand the changes in the conditions of production from the last decades of the 20th century to the present.
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