Astronomía cultural en el territorio Pasto de Putisnán: calendario y evidencias locales

Autores
Quijano Vodniza, Armando José
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Se presentan los hallazgos realizados en Putisnán, una comunidad indígena perteneciente al pueblo Pasto que se asentó en el altiplano del sur-occidente de Colombia y el norte del Ecuador desde el siglo IX de nuestra era, mostrando, en primer lugar, la importancia de las piedras sagradas (petroglifos y huacas) como lugares que fueron empleados por los indígenas para vincular su territorio con fenómenos astronómicos a partir de su concepción del cosmos; en la segunda parte se analiza el funcionamiento del calendario de horizonte del petroglifo del “Churo 2”; posteriormente, se presenta el funcionamiento del calendario solar de Putisnán a partir de las mingas de pensamiento (talleres) adelantados con la comunidad indígena y las entrevistas realizadas a informantes clave; y, por último, los resultados se comparan con lo hallado por otros investigadores en la comunidad indígena de Kotama- Otavalo del Ecuador y el calendario inca, teniendo en cuenta que los Pastos habitaron en tiempos precolombinos la frontera septentrional del Tawantinsuyu. El estudio permitió evidenciar el papel fundamental que ha desempeñado el entorno en la cosmovisión de los indígenas de Putisnán y resalta la importancia del enfoque del paisaje cultural para poder comprender la relación naturaleza-cultura, incluyendo la conexión con la bóveda celeste.
This work presents the findings made in Putisnán, an indigenous community belonging to the Pasto people. They settled down in the altiplano lying in the southwest of Colombia and north of Ecuador since the IX century of our era. The first section shows the importance of the piedras sagradas –sacred stones– (petroglyphs and huacas) as places used by the indigenous to relate their territory with astronomical phenomena from their conception of the cosmos. The second section analyzes the operation of the petroglyph corresponding to the horizon calendar of the “Churo 2”. Then, it presents the operation of the Putisnán solar calendar based on the mingas de pensamiento (workshops) carried out with the indigenous community and the interviews from main informants. Lastly, the results are compared to other researcher’s findings from the indigenous community in Kotama-Otavalo (Ecuador) and the inca calendar. It considers that the Pastos inhabited the septentrional boundary of the Tawantinsuyu in pre-columbian period. This study shows the fundamental role played by the environment in the worldview of the Putisnán indigenous and emphasizes the importance of the cultural landscape approach to understand the nature-culture relationship, including the connection with the celestial vault.
Sociedad Interamericana de Astronomía en la Cultura
Facultad de Ciencias Astronómicas y Geofísicas
Materia
Ciencias Astronómicas
Antropología
Pueblo Pasto
Colombia
Piedras sagradas
Calendario
Sacred stones
Calendar
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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This work presents the findings made in Putisnán, an indigenous community belonging to the Pasto people. They settled down in the altiplano lying in the southwest of Colombia and north of Ecuador since the IX century of our era. The first section shows the importance of the piedras sagradas –sacred stones– (petroglyphs and huacas) as places used by the indigenous to relate their territory with astronomical phenomena from their conception of the cosmos. The second section analyzes the operation of the petroglyph corresponding to the horizon calendar of the “Churo 2”. Then, it presents the operation of the Putisnán solar calendar based on the mingas de pensamiento (workshops) carried out with the indigenous community and the interviews from main informants. Lastly, the results are compared to other researcher’s findings from the indigenous community in Kotama-Otavalo (Ecuador) and the inca calendar. It considers that the Pastos inhabited the septentrional boundary of the Tawantinsuyu in pre-columbian period. This study shows the fundamental role played by the environment in the worldview of the Putisnán indigenous and emphasizes the importance of the cultural landscape approach to understand the nature-culture relationship, including the connection with the celestial vault.
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