Compañeros de ruta, reencuentro de ex presos políticos cordobeses

Autores
Cañas, Andrés; Galarza, María del Rosario
Año de publicación
2008
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
El propósito de este trabajo es investigar los motivos, anhelos, sueños, deseos que llevan a un grupo de entre 20 y 25 ex presos políticos a reunirse semanalmente en el local del sindicato Luz y Fuerza, Córdoba. Optamos por entrevistar a quienes daban la sensación de ser más participativos o más explícitos, en la elección procuramos que hubiesen casi por igual miembros de las dos organizaciones mayoritarias en el pasado: Montoneros y Partido Revolucionario de los Trabajadores. El celo a la hora de elegir se entronca con las subculturas que emergieron de las organizaciones. Otro aspecto observado es la cuestión de género, mujeres y hombres, equitativamente incorporados, se constituyeron en narradores. En la ciudad mediterránea hubo alrededor de dos mil detenidos por causas políticas a partir de la dictadura que iniciara Jorge Rafael Videla. La curiosidad social es acicateada por el número exiguo de ex-represaliados que constituyen la comisión de presos políticos, que entre otras tareas peticiona ante las autoridades solicitando reivindicaciones a raíz de su condición de ex detenidos, organizan eventos sociales y políticos, gestionan los ex centros de detención convertidos en "museos de la memoria", impulsan los juicios contra los ex represores, editan publicaciones. Concurrimos a las reuniones semanales, a asados, "locreadas"; empleamos en las investigaciones la observación participante. La participación se dio en eventos, en compartir ruedas de mate en la casa de los entrevistados, íntimas ruedas de café, por un fenómeno de indexicalidad en relación con el discurso ideológico pudimos avanzar en la profundidad de la conversación. Además, de las entrevistas en profundidad, analizamos material periodístico y material escrito por los detenidos; cuando la emoción del entrevistado dificultaba la conversación, en algunos casos nos remitieron a elaboraciones suyas sobre la situación planteada.. Nos favoreció, en el trabajo, el hecho de haber participado en la vida política, y el tener familiares que lucharon junto a los ex-represaliados. A pesar de ello no fue fácil llegar a subjetividades que hacía largo tiempo se hallaban abroqueladas. Mead e Erving Goffman nos acompañaron en el camino de reconocimiento de los selfs en la dramaturgia montada en el local de Luz y Fuerza
The purpose of this work is to investigate the motives, longings, dreams, and desires that led this group of ex-political prisoners in their early twenties to meet weekly at the "Luz y Fuerza" syndicate's location in Córdoba. We chose to interview those who appeared to be more participative or more explicit; we strived in the selection to sample an equal number of members from the two main organizations of the past: "Montoneros" and "Partido Revolucionario de los Trabajadores". The carefulness in the selection is ingrained in the subcultures which emerged from the organizations. Another aspect considered is the issue of gender - men and women, included in an equitable ratio, became narrators. There were about two thousand detainees in the midland city because of political reasons since the dictatorship initiated by Jorge Rafael Videla. Social curiosity is incited by the scarce number of former victims of reprisal who constitute the commission of political prisoners. Among other tasks the commission petitions from the authorities claiming a vindication due to their condition as ex-prisoners, organizes social and political events, manages ex-detention centers now converted into "museums of memory", advocates trials against the repressors, and issues publications. We attended weekly meetings, barbecues, "locreadas"; we applied participative observation in the research. Our participation took place in events, in sharing rounds of 'mate' at the house of those interviewed, in intimate coffee sessions; and by a phenomenon of indexicality in relation to the ideological discourse we were able to make progress into the depth of the conversations. Beside the in-depth interviews, we analyzed journalistic data and material written by the detainees; when the emotions of the interviewed hindered conversation, in some cases, we were referred to personal notes on the topic. The facts of having participated in the political life and of having relatives who had fought together with the victims of reprisal contributed to our research. In spite of that, it wasn't easy to get to subjectivities that had been long shielded. Mead Gregory and Erving Goffman helped us along the way to the 'selfs' recognition in the dramatization performed at the premises of "Luz y Fuerza"
Jornadas realizadas junto con el I Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Fuente
Memoria académica
Materia
Sociología
Compañero
Self-militancia
Subjetividad
Vida cotidiana
Moral revolucionaria
Self-militancy
Sujectivity
Daily life
Revolutionary morale
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/99963

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En la ciudad mediterránea hubo alrededor de dos mil detenidos por causas políticas a partir de la dictadura que iniciara Jorge Rafael Videla. La curiosidad social es acicateada por el número exiguo de ex-represaliados que constituyen la comisión de presos políticos, que entre otras tareas peticiona ante las autoridades solicitando reivindicaciones a raíz de su condición de ex detenidos, organizan eventos sociales y políticos, gestionan los ex centros de detención convertidos en "museos de la memoria", impulsan los juicios contra los ex represores, editan publicaciones. Concurrimos a las reuniones semanales, a asados, "locreadas"; empleamos en las investigaciones la observación participante. La participación se dio en eventos, en compartir ruedas de mate en la casa de los entrevistados, íntimas ruedas de café, por un fenómeno de indexicalidad en relación con el discurso ideológico pudimos avanzar en la profundidad de la conversación. Además, de las entrevistas en profundidad, analizamos material periodístico y material escrito por los detenidos; cuando la emoción del entrevistado dificultaba la conversación, en algunos casos nos remitieron a elaboraciones suyas sobre la situación planteada.. Nos favoreció, en el trabajo, el hecho de haber participado en la vida política, y el tener familiares que lucharon junto a los ex-represaliados. A pesar de ello no fue fácil llegar a subjetividades que hacía largo tiempo se hallaban abroqueladas. Mead e Erving Goffman nos acompañaron en el camino de reconocimiento de los selfs en la dramaturgia montada en el local de Luz y FuerzaThe purpose of this work is to investigate the motives, longings, dreams, and desires that led this group of ex-political prisoners in their early twenties to meet weekly at the "Luz y Fuerza" syndicate's location in Córdoba. We chose to interview those who appeared to be more participative or more explicit; we strived in the selection to sample an equal number of members from the two main organizations of the past: "Montoneros" and "Partido Revolucionario de los Trabajadores". The carefulness in the selection is ingrained in the subcultures which emerged from the organizations. Another aspect considered is the issue of gender - men and women, included in an equitable ratio, became narrators. There were about two thousand detainees in the midland city because of political reasons since the dictatorship initiated by Jorge Rafael Videla. Social curiosity is incited by the scarce number of former victims of reprisal who constitute the commission of political prisoners. Among other tasks the commission petitions from the authorities claiming a vindication due to their condition as ex-prisoners, organizes social and political events, manages ex-detention centers now converted into "museums of memory", advocates trials against the repressors, and issues publications. We attended weekly meetings, barbecues, "locreadas"; we applied participative observation in the research. Our participation took place in events, in sharing rounds of 'mate' at the house of those interviewed, in intimate coffee sessions; and by a phenomenon of indexicality in relation to the ideological discourse we were able to make progress into the depth of the conversations. Beside the in-depth interviews, we analyzed journalistic data and material written by the detainees; when the emotions of the interviewed hindered conversation, in some cases, we were referred to personal notes on the topic. The facts of having participated in the political life and of having relatives who had fought together with the victims of reprisal contributed to our research. In spite of that, it wasn't easy to get to subjectivities that had been long shielded. 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The purpose of this work is to investigate the motives, longings, dreams, and desires that led this group of ex-political prisoners in their early twenties to meet weekly at the "Luz y Fuerza" syndicate's location in Córdoba. We chose to interview those who appeared to be more participative or more explicit; we strived in the selection to sample an equal number of members from the two main organizations of the past: "Montoneros" and "Partido Revolucionario de los Trabajadores". The carefulness in the selection is ingrained in the subcultures which emerged from the organizations. Another aspect considered is the issue of gender - men and women, included in an equitable ratio, became narrators. There were about two thousand detainees in the midland city because of political reasons since the dictatorship initiated by Jorge Rafael Videla. Social curiosity is incited by the scarce number of former victims of reprisal who constitute the commission of political prisoners. Among other tasks the commission petitions from the authorities claiming a vindication due to their condition as ex-prisoners, organizes social and political events, manages ex-detention centers now converted into "museums of memory", advocates trials against the repressors, and issues publications. We attended weekly meetings, barbecues, "locreadas"; we applied participative observation in the research. Our participation took place in events, in sharing rounds of 'mate' at the house of those interviewed, in intimate coffee sessions; and by a phenomenon of indexicality in relation to the ideological discourse we were able to make progress into the depth of the conversations. Beside the in-depth interviews, we analyzed journalistic data and material written by the detainees; when the emotions of the interviewed hindered conversation, in some cases, we were referred to personal notes on the topic. The facts of having participated in the political life and of having relatives who had fought together with the victims of reprisal contributed to our research. In spite of that, it wasn't easy to get to subjectivities that had been long shielded. Mead Gregory and Erving Goffman helped us along the way to the 'selfs' recognition in the dramatization performed at the premises of "Luz y Fuerza"
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