La mística y el don

Autores
Moreno, Juan José; Arboleda Mora, Carlos
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Arboleda Mora, Carlos. Universidad Pontificia Bolivariana. Facultad de Teología; Colombia
Fil: Moreno, Juan José. Universidad Pontificia Bolivariana. Facultad de Teología; Colombia
Resumen: Este artículo muestra la concordancia existente entre la mística, la experiencia y la fenomenología de la donación. En la relación del hombre con Dios existe la posibilidad de centrarse en la distancia del concepto y la comprensión racional, o bien, en la profundidad de la experiencia concreta del amor. Es precisamente aquí donde el don de Dios adquiere toda su preeminencia, dado que este se convierte en una experiencia mística de gratuidad, en la cual el hombre renuncia a apoyarse en sus propias fuerzas y representaciones mentales de Dios, para abrirse a la recepción del don divino como fenómeno revelado. En un primer momento, se abordan los límites lingüísticos de la experiencia mística, la cual excede todo conocimiento racional; posteriormente, se examina el itinerario místico, como kénosis divina que impacta la vida del hombre y la transforma; finalmente, se realiza una síntesis del giro teológico de la fenomenología, resaltando la donación como escenario de la revelación de Dios en el hombre, quien luego de hacer la experiencia gratuita del amor de Dios como don, se siente consecuentemente impulsado a transmitirlo a otros en calidad de testigo.
Abstract: This paper shows the concordance among the mysticism, the experience and the phenomenology of donation. In the relationship of man to God there is the possibility of focusing on the distance of concept and rational understanding, or, on the depth of the concrete experience of love. It is precisely here where the gift of God acquires all its pre-eminence, provided that it becomes a mystical experience of gratuitousness, in which man gives up to rely on his own forces and God’s mental representations, to open himself to receive the divine gift as revealed phenomenon. At first, the linguistic limits of the mystical experience are approached, which exceeds any rational knowledge; later, the mystical itinerary is examined, as a divine kenosis that impacts the life of man and transforms it; finally, a synthesis of the theological turn of phenomenology is made, highlighting the donation as a scenario of the revelation of God in man, who after making the gratuitous experience of God’s love as a givenness, feels consequently driven to transmit it to others in witness quality.
Fuente
Teologia, 55(125), 2018
ISSN 0328-1396
Materia
TEOLOGIA
MISTICA
FENOMENOLOGIA
DON
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
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Abstract: This paper shows the concordance among the mysticism, the experience and the phenomenology of donation. In the relationship of man to God there is the possibility of focusing on the distance of concept and rational understanding, or, on the depth of the concrete experience of love. It is precisely here where the gift of God acquires all its pre-eminence, provided that it becomes a mystical experience of gratuitousness, in which man gives up to rely on his own forces and God’s mental representations, to open himself to receive the divine gift as revealed phenomenon. At first, the linguistic limits of the mystical experience are approached, which exceeds any rational knowledge; later, the mystical itinerary is examined, as a divine kenosis that impacts the life of man and transforms it; finally, a synthesis of the theological turn of phenomenology is made, highlighting the donation as a scenario of the revelation of God in man, who after making the gratuitous experience of God’s love as a givenness, feels consequently driven to transmit it to others in witness quality.
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