Elogio del tacto y del contacto : reflexiones teológicas acerca del lenguaje del Papa Francisco

Autores
Llach, María Josefina
Año de publicación
2014
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Llach, María Josefina. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Teología; Argentina
Resumen: El artículo repasa la frecuencia y calidad de las imágenes sensoriales que utiliza el papa Francisco y reflexiona sobre la incidencia de este dato en el conjunto de su teología y pastoral, en unos pocos meses de su magisterio. Propone que ese modo de hablar refleja algunos elementos propios de la espiritualidad ignaciana, en especial la Aplicación de Sentidos, una de las formas de oración que se dan en los Ejercicios Espirituales. Esto revela una teología marcada por la encarnación, en la que Dios se expresa en la particular humanidad de Jesús y a través de ella nos comunica su vida y salvación. A la vez, el lenguaje sensorial como modo de expresar la fe y el anuncio se abre a derivaciones teológicas y pastorales. Entre las primeras, el lugar de las imágenes en el hacer teológico; entre las segundas, la importancia de la cercanía como forma de evangelización y del encuentro como su finalidad. Culturalmente considerado, este hecho plantea que las relaciones personales, empezando por la relación con Jesucristo, aparecen como desafío ante la explosión de formas de comunicarnos virtuales o digitales que a veces parecen querer sustituir el cara a cara.
Abstract: This article reviews the frequency and quality of the sensorial images which Pope Francis uses, and reflects on the incidence of this fact in his theology and his pastoral thought, during these few months of his magisterium. The present text suggests that this way of speaking reflects some elements specific to the ignatian spirituality, especially the “Application of the senses”, one of the types of prayer within the Spiritual Exercises. This indicates a theology shaped by the mystery of Encarnation, in which God reveals himself in the particular humanity of Jesus, and through it communicates us his life and salvation. At the same time, the sensorial language, as a way of expressing faith, and the evangelic message open themselves to theological and pastoral consequences. Among the former, the place of images in the theological work; among the latter, the importance of nearness as a form of evangelization, and encounter as its aim. From a cultural standpoint, this fact shows that personal relationships, beginning with the relationship with Jesus Christ, appear as a challenge, due to the multiplication of virtual and digital ways through which we communicate with each other, and which sometimes tend to substitute the personal “face to face” contact.
Fuente
Teología, Tomo LI, nº 114, 2014
ISSN 0328-1396
Materia
Francisco, Papa
LENGUAJE
TEOLOGIA
PASTORAL
ESPIRITUALIDAD
Ignacio de Loyola, Santo, 1491-1556
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
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Abstract: This article reviews the frequency and quality of the sensorial images which Pope Francis uses, and reflects on the incidence of this fact in his theology and his pastoral thought, during these few months of his magisterium. The present text suggests that this way of speaking reflects some elements specific to the ignatian spirituality, especially the “Application of the senses”, one of the types of prayer within the Spiritual Exercises. This indicates a theology shaped by the mystery of Encarnation, in which God reveals himself in the particular humanity of Jesus, and through it communicates us his life and salvation. At the same time, the sensorial language, as a way of expressing faith, and the evangelic message open themselves to theological and pastoral consequences. Among the former, the place of images in the theological work; among the latter, the importance of nearness as a form of evangelization, and encounter as its aim. From a cultural standpoint, this fact shows that personal relationships, beginning with the relationship with Jesus Christ, appear as a challenge, due to the multiplication of virtual and digital ways through which we communicate with each other, and which sometimes tend to substitute the personal “face to face” contact.
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