“The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari

Autores
Zepke, Stephen
Año de publicación
2025
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Zepke, Stephen. Investigador independiente; Austria
For Deleuze and Guattari, art is a bomb, and the artist is a revolutionary, creating incendiary devices that explode beyond our expectations, our regulations, and our representative norms. But what is this art explosion? It is the raw force of sensation, a sensation that goes beyond the limits of our ability to represent it, something that is always new and undetermined by our physical, conscious or historical conditions. This overwhelming sensation emerges from Deleuze’s fascination with Kant’s sublime, which in a significantly altered form emerges in Difference and Repetition as the key to Deleuze’s own aesthetic, which is founded on the discord of the faculties. Deleuze’s revisionist reading of the sublime opens Kant’s system to new possibilities, ones even Kant himself was not aware of. The sublime continues to be the principle of Deleuze’s aesthetic in his later work, in particular in the Cinema books, and Logic of Sensation, Francis Bacon.
Para Deleuze y Guattari, el arte es una bomba, y el artista es un revolucionario que crea dispositivos incendiarios que explotan más allá de nuestras expectativas, nuestras regulaciones y nuestras normas representativas. Pero, ¿qué es esta explosión del arte? Es la fuerza bruta de la sensación, una sensación que va más allá de los límites de nuestra capacidad para representarla, algo que siempre es nuevo e indeterminado por nuestras condiciones físicas, conscientes o históricas. Esta sensación abrumadora surge de la fascinación de Deleuze con lo sublime de Kant, que en una forma significativamente alterada aparece en Diferencia y Repetición como la clave de la estética propia de Deleuze, la cual se fundamenta en la discordia de las facultades. La lectura revisionista de Deleuze sobre lo sublime abre el sistema de Kant a nuevas posibilidades, algunas de las cuales ni siquiera el propio Kant conocía. Lo sublime sigue siendo el principio de la estética de Deleuze en su obra posterior, en particular en los libros sobre Cine y en Lógica de la sensación, Francis Bacon.
Fuente
Tábano. 2025, 25
Materia
ARTE
ESTETICA
Deleuze, Gilles, 1925-1995
Guattari, Félix, 1930-1992
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
oai:ucacris:123456789/19426

id RIUCA_e396d45d7062449d40edef9c714a2404
oai_identifier_str oai:ucacris:123456789/19426
network_acronym_str RIUCA
repository_id_str 2585
network_name_str Repositorio Institucional (UCA)
spelling “The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari“El artesano cósmico: una bomba atómica casera”. La estética sublime de Deleuze y GuattariZepke, StephenARTEESTETICADeleuze, Gilles, 1925-1995Guattari, Félix, 1930-1992Fil: Zepke, Stephen. Investigador independiente; AustriaFor Deleuze and Guattari, art is a bomb, and the artist is a revolutionary, creating incendiary devices that explode beyond our expectations, our regulations, and our representative norms. But what is this art explosion? It is the raw force of sensation, a sensation that goes beyond the limits of our ability to represent it, something that is always new and undetermined by our physical, conscious or historical conditions. This overwhelming sensation emerges from Deleuze’s fascination with Kant’s sublime, which in a significantly altered form emerges in Difference and Repetition as the key to Deleuze’s own aesthetic, which is founded on the discord of the faculties. Deleuze’s revisionist reading of the sublime opens Kant’s system to new possibilities, ones even Kant himself was not aware of. The sublime continues to be the principle of Deleuze’s aesthetic in his later work, in particular in the Cinema books, and Logic of Sensation, Francis Bacon.Para Deleuze y Guattari, el arte es una bomba, y el artista es un revolucionario que crea dispositivos incendiarios que explotan más allá de nuestras expectativas, nuestras regulaciones y nuestras normas representativas. Pero, ¿qué es esta explosión del arte? Es la fuerza bruta de la sensación, una sensación que va más allá de los límites de nuestra capacidad para representarla, algo que siempre es nuevo e indeterminado por nuestras condiciones físicas, conscientes o históricas. Esta sensación abrumadora surge de la fascinación de Deleuze con lo sublime de Kant, que en una forma significativamente alterada aparece en Diferencia y Repetición como la clave de la estética propia de Deleuze, la cual se fundamenta en la discordia de las facultades. La lectura revisionista de Deleuze sobre lo sublime abre el sistema de Kant a nuevas posibilidades, algunas de las cuales ni siquiera el propio Kant conocía. Lo sublime sigue siendo el principio de la estética de Deleuze en su obra posterior, en particular en los libros sobre Cine y en Lógica de la sensación, Francis Bacon.Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Filosofía y Letras. Centro de Estudiantes de Filosofía2025info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/194262591-572X10.46553/tab.25.2025.e3Tábano. 2025, 25reponame:Repositorio Institucional (UCA)instname:Pontificia Universidad Católica Argentinaenginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/2025-07-03T11:00:08Zoai:ucacris:123456789/19426instacron:UCAInstitucionalhttps://repositorio.uca.edu.ar/Universidad privadaNo correspondehttps://repositorio.uca.edu.ar/oaiclaudia_fernandez@uca.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:25852025-07-03 11:00:08.639Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentinafalse
dc.title.none.fl_str_mv “The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari
“El artesano cósmico: una bomba atómica casera”. La estética sublime de Deleuze y Guattari
title “The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari
spellingShingle “The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari
Zepke, Stephen
ARTE
ESTETICA
Deleuze, Gilles, 1925-1995
Guattari, Félix, 1930-1992
title_short “The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari
title_full “The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari
title_fullStr “The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari
title_full_unstemmed “The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari
title_sort “The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari
dc.creator.none.fl_str_mv Zepke, Stephen
author Zepke, Stephen
author_facet Zepke, Stephen
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv ARTE
ESTETICA
Deleuze, Gilles, 1925-1995
Guattari, Félix, 1930-1992
topic ARTE
ESTETICA
Deleuze, Gilles, 1925-1995
Guattari, Félix, 1930-1992
dc.description.none.fl_txt_mv Fil: Zepke, Stephen. Investigador independiente; Austria
For Deleuze and Guattari, art is a bomb, and the artist is a revolutionary, creating incendiary devices that explode beyond our expectations, our regulations, and our representative norms. But what is this art explosion? It is the raw force of sensation, a sensation that goes beyond the limits of our ability to represent it, something that is always new and undetermined by our physical, conscious or historical conditions. This overwhelming sensation emerges from Deleuze’s fascination with Kant’s sublime, which in a significantly altered form emerges in Difference and Repetition as the key to Deleuze’s own aesthetic, which is founded on the discord of the faculties. Deleuze’s revisionist reading of the sublime opens Kant’s system to new possibilities, ones even Kant himself was not aware of. The sublime continues to be the principle of Deleuze’s aesthetic in his later work, in particular in the Cinema books, and Logic of Sensation, Francis Bacon.
Para Deleuze y Guattari, el arte es una bomba, y el artista es un revolucionario que crea dispositivos incendiarios que explotan más allá de nuestras expectativas, nuestras regulaciones y nuestras normas representativas. Pero, ¿qué es esta explosión del arte? Es la fuerza bruta de la sensación, una sensación que va más allá de los límites de nuestra capacidad para representarla, algo que siempre es nuevo e indeterminado por nuestras condiciones físicas, conscientes o históricas. Esta sensación abrumadora surge de la fascinación de Deleuze con lo sublime de Kant, que en una forma significativamente alterada aparece en Diferencia y Repetición como la clave de la estética propia de Deleuze, la cual se fundamenta en la discordia de las facultades. La lectura revisionista de Deleuze sobre lo sublime abre el sistema de Kant a nuevas posibilidades, algunas de las cuales ni siquiera el propio Kant conocía. Lo sublime sigue siendo el principio de la estética de Deleuze en su obra posterior, en particular en los libros sobre Cine y en Lógica de la sensación, Francis Bacon.
description Fil: Zepke, Stephen. Investigador independiente; Austria
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19426
2591-572X
10.46553/tab.25.2025.e3
url https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19426
identifier_str_mv 2591-572X
10.46553/tab.25.2025.e3
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Filosofía y Letras. Centro de Estudiantes de Filosofía
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Filosofía y Letras. Centro de Estudiantes de Filosofía
dc.source.none.fl_str_mv Tábano. 2025, 25
reponame:Repositorio Institucional (UCA)
instname:Pontificia Universidad Católica Argentina
reponame_str Repositorio Institucional (UCA)
collection Repositorio Institucional (UCA)
instname_str Pontificia Universidad Católica Argentina
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentina
repository.mail.fl_str_mv claudia_fernandez@uca.edu.ar
_version_ 1836638376411791360
score 13.069144