“The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari
- Autores
- Zepke, Stephen
- Año de publicación
- 2025
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Fil: Zepke, Stephen. Investigador independiente; Austria
For Deleuze and Guattari, art is a bomb, and the artist is a revolutionary, creating incendiary devices that explode beyond our expectations, our regulations, and our representative norms. But what is this art explosion? It is the raw force of sensation, a sensation that goes beyond the limits of our ability to represent it, something that is always new and undetermined by our physical, conscious or historical conditions. This overwhelming sensation emerges from Deleuze’s fascination with Kant’s sublime, which in a significantly altered form emerges in Difference and Repetition as the key to Deleuze’s own aesthetic, which is founded on the discord of the faculties. Deleuze’s revisionist reading of the sublime opens Kant’s system to new possibilities, ones even Kant himself was not aware of. The sublime continues to be the principle of Deleuze’s aesthetic in his later work, in particular in the Cinema books, and Logic of Sensation, Francis Bacon.
Para Deleuze y Guattari, el arte es una bomba, y el artista es un revolucionario que crea dispositivos incendiarios que explotan más allá de nuestras expectativas, nuestras regulaciones y nuestras normas representativas. Pero, ¿qué es esta explosión del arte? Es la fuerza bruta de la sensación, una sensación que va más allá de los límites de nuestra capacidad para representarla, algo que siempre es nuevo e indeterminado por nuestras condiciones físicas, conscientes o históricas. Esta sensación abrumadora surge de la fascinación de Deleuze con lo sublime de Kant, que en una forma significativamente alterada aparece en Diferencia y Repetición como la clave de la estética propia de Deleuze, la cual se fundamenta en la discordia de las facultades. La lectura revisionista de Deleuze sobre lo sublime abre el sistema de Kant a nuevas posibilidades, algunas de las cuales ni siquiera el propio Kant conocía. Lo sublime sigue siendo el principio de la estética de Deleuze en su obra posterior, en particular en los libros sobre Cine y en Lógica de la sensación, Francis Bacon. - Fuente
- Tábano. 2025, 25
- Materia
-
ARTE
ESTETICA
Deleuze, Gilles, 1925-1995
Guattari, Félix, 1930-1992 - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- Repositorio
- Institución
- Pontificia Universidad Católica Argentina
- OAI Identificador
- oai:ucacris:123456789/19426
Ver los metadatos del registro completo
id |
RIUCA_e396d45d7062449d40edef9c714a2404 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ucacris:123456789/19426 |
network_acronym_str |
RIUCA |
repository_id_str |
2585 |
network_name_str |
Repositorio Institucional (UCA) |
spelling |
“The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari“El artesano cósmico: una bomba atómica casera”. La estética sublime de Deleuze y GuattariZepke, StephenARTEESTETICADeleuze, Gilles, 1925-1995Guattari, Félix, 1930-1992Fil: Zepke, Stephen. Investigador independiente; AustriaFor Deleuze and Guattari, art is a bomb, and the artist is a revolutionary, creating incendiary devices that explode beyond our expectations, our regulations, and our representative norms. But what is this art explosion? It is the raw force of sensation, a sensation that goes beyond the limits of our ability to represent it, something that is always new and undetermined by our physical, conscious or historical conditions. This overwhelming sensation emerges from Deleuze’s fascination with Kant’s sublime, which in a significantly altered form emerges in Difference and Repetition as the key to Deleuze’s own aesthetic, which is founded on the discord of the faculties. Deleuze’s revisionist reading of the sublime opens Kant’s system to new possibilities, ones even Kant himself was not aware of. The sublime continues to be the principle of Deleuze’s aesthetic in his later work, in particular in the Cinema books, and Logic of Sensation, Francis Bacon.Para Deleuze y Guattari, el arte es una bomba, y el artista es un revolucionario que crea dispositivos incendiarios que explotan más allá de nuestras expectativas, nuestras regulaciones y nuestras normas representativas. Pero, ¿qué es esta explosión del arte? Es la fuerza bruta de la sensación, una sensación que va más allá de los límites de nuestra capacidad para representarla, algo que siempre es nuevo e indeterminado por nuestras condiciones físicas, conscientes o históricas. Esta sensación abrumadora surge de la fascinación de Deleuze con lo sublime de Kant, que en una forma significativamente alterada aparece en Diferencia y Repetición como la clave de la estética propia de Deleuze, la cual se fundamenta en la discordia de las facultades. La lectura revisionista de Deleuze sobre lo sublime abre el sistema de Kant a nuevas posibilidades, algunas de las cuales ni siquiera el propio Kant conocía. Lo sublime sigue siendo el principio de la estética de Deleuze en su obra posterior, en particular en los libros sobre Cine y en Lógica de la sensación, Francis Bacon.Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Filosofía y Letras. Centro de Estudiantes de Filosofía2025info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/194262591-572X10.46553/tab.25.2025.e3Tábano. 2025, 25reponame:Repositorio Institucional (UCA)instname:Pontificia Universidad Católica Argentinaenginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/2025-07-03T11:00:08Zoai:ucacris:123456789/19426instacron:UCAInstitucionalhttps://repositorio.uca.edu.ar/Universidad privadaNo correspondehttps://repositorio.uca.edu.ar/oaiclaudia_fernandez@uca.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:25852025-07-03 11:00:08.639Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentinafalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
“The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari “El artesano cósmico: una bomba atómica casera”. La estética sublime de Deleuze y Guattari |
title |
“The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari |
spellingShingle |
“The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari Zepke, Stephen ARTE ESTETICA Deleuze, Gilles, 1925-1995 Guattari, Félix, 1930-1992 |
title_short |
“The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari |
title_full |
“The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari |
title_fullStr |
“The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari |
title_full_unstemmed |
“The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari |
title_sort |
“The cosmic artisan: a homemade atomic bomb”. The Sublime Aesthetics of Deleuze and Guattari |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Zepke, Stephen |
author |
Zepke, Stephen |
author_facet |
Zepke, Stephen |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
ARTE ESTETICA Deleuze, Gilles, 1925-1995 Guattari, Félix, 1930-1992 |
topic |
ARTE ESTETICA Deleuze, Gilles, 1925-1995 Guattari, Félix, 1930-1992 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Fil: Zepke, Stephen. Investigador independiente; Austria For Deleuze and Guattari, art is a bomb, and the artist is a revolutionary, creating incendiary devices that explode beyond our expectations, our regulations, and our representative norms. But what is this art explosion? It is the raw force of sensation, a sensation that goes beyond the limits of our ability to represent it, something that is always new and undetermined by our physical, conscious or historical conditions. This overwhelming sensation emerges from Deleuze’s fascination with Kant’s sublime, which in a significantly altered form emerges in Difference and Repetition as the key to Deleuze’s own aesthetic, which is founded on the discord of the faculties. Deleuze’s revisionist reading of the sublime opens Kant’s system to new possibilities, ones even Kant himself was not aware of. The sublime continues to be the principle of Deleuze’s aesthetic in his later work, in particular in the Cinema books, and Logic of Sensation, Francis Bacon. Para Deleuze y Guattari, el arte es una bomba, y el artista es un revolucionario que crea dispositivos incendiarios que explotan más allá de nuestras expectativas, nuestras regulaciones y nuestras normas representativas. Pero, ¿qué es esta explosión del arte? Es la fuerza bruta de la sensación, una sensación que va más allá de los límites de nuestra capacidad para representarla, algo que siempre es nuevo e indeterminado por nuestras condiciones físicas, conscientes o históricas. Esta sensación abrumadora surge de la fascinación de Deleuze con lo sublime de Kant, que en una forma significativamente alterada aparece en Diferencia y Repetición como la clave de la estética propia de Deleuze, la cual se fundamenta en la discordia de las facultades. La lectura revisionista de Deleuze sobre lo sublime abre el sistema de Kant a nuevas posibilidades, algunas de las cuales ni siquiera el propio Kant conocía. Lo sublime sigue siendo el principio de la estética de Deleuze en su obra posterior, en particular en los libros sobre Cine y en Lógica de la sensación, Francis Bacon. |
description |
Fil: Zepke, Stephen. Investigador independiente; Austria |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19426 2591-572X 10.46553/tab.25.2025.e3 |
url |
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19426 |
identifier_str_mv |
2591-572X 10.46553/tab.25.2025.e3 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Filosofía y Letras. Centro de Estudiantes de Filosofía |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Filosofía y Letras. Centro de Estudiantes de Filosofía |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tábano. 2025, 25 reponame:Repositorio Institucional (UCA) instname:Pontificia Universidad Católica Argentina |
reponame_str |
Repositorio Institucional (UCA) |
collection |
Repositorio Institucional (UCA) |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica Argentina |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentina |
repository.mail.fl_str_mv |
claudia_fernandez@uca.edu.ar |
_version_ |
1836638376411791360 |
score |
13.069144 |