Catolicismo y democracia en los Estados Unidos

Autores
Cuda Dunbar, Emilce
Año de publicación
2008
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Cuda Dunbar, Emilce. Investigador independiente; Argentina
Resumen: Se hará un recorrido histórico acerca de la relación Iglesia-Estado en los Estados Unidos, con el fin de identificar el grado de influencia que el catolicismo americano ha tenido, desde una posición “separatista”, en las estructuras sociales y políticas de la democracia más duradera y hegemónica de occidente, como así también en el magisterio social del siglo XX. En un momento histórico, donde la crisis de los valo res morales parece amenazar las instituciones liberales –tal como lo señala Benedicto XVI en su última visita pastoral a Estados Unidos–, conocer cómo, a diferencia del laicismo europeo, en el Estado laico americano el catolicismo defendió la democracia republicana como garantía de la libertad religiosa, y en beneficio de los derechos del hombre, puede resultar útil a la pastoral de otras Iglesias locales de occidente que cohabiten con democracias similares. Se mostrará mediante documentos de los siglos XVII, y XVIII, por qué la concepción “americanista” –nombre que en Estados Unidos toma el catolicismo local– ha defendido las estructuras democráticas republi canas como condición de posibilidad de las libertades individuales de las minorías –religiosas, étnicas, y obreras-, y en contraposición del liberalismo individualista.
Abstract: This article conducts a historical review of the Church-State relationship in the United States to determine the degree of influence that American Catholicism's sepa ratist position has had on the social and political structures of the most durable and hegemonic Western democracy. It also explores the significant influence of American Catholicism on the social magistery of the Roman Catholic Church in the twentieth century. At a time when a crisis of moral values seems to seriously threaten liberal institutions, as described by Pope Benedict XVI in his April 2008 pastoral visit to the United States, the article demonstrates how, in contrast to European laicism American lay-state Catholicism defended republican democracy as a guarantee of religious freedom that secures the rights of man in ways that can be useful to the pas toral theology of other local Catholic churches in the West that cohabit with similar democracies. It shows through 17th and 18th century documents how "Americanist" Catholicism defended republican democratic structures as a condition for the indivi dual liberties of religious, ethnic and labor minorities in contraposition to individua listic liberalism.
Fuente
Teología Tomo 45, Nº 96, 2008.
Materia
DEMOCRACIA
CATOLICISMO
LIBERALISMO
AMERICANISMO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
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Abstract: This article conducts a historical review of the Church-State relationship in the United States to determine the degree of influence that American Catholicism's sepa ratist position has had on the social and political structures of the most durable and hegemonic Western democracy. It also explores the significant influence of American Catholicism on the social magistery of the Roman Catholic Church in the twentieth century. At a time when a crisis of moral values seems to seriously threaten liberal institutions, as described by Pope Benedict XVI in his April 2008 pastoral visit to the United States, the article demonstrates how, in contrast to European laicism American lay-state Catholicism defended republican democracy as a guarantee of religious freedom that secures the rights of man in ways that can be useful to the pas toral theology of other local Catholic churches in the West that cohabit with similar democracies. It shows through 17th and 18th century documents how "Americanist" Catholicism defended republican democratic structures as a condition for the indivi dual liberties of religious, ethnic and labor minorities in contraposition to individua listic liberalism.
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