El pensamiento de Emmanuel Levinas y su relevancia para la teología

Autores
Correa, Oscar A.
Año de publicación
2019
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Correa, Oscar A. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Teología; Argentina
Resumen: E. Levinas propone un modo de entender la subjetividad que difiere de la conciencia trascendental y constituyente de la filosofía moderna. No es el ser, ni por tanto el conocimiento, lo que determina la subjetividad sino el Bien que precede al ser y llama a la responsabilidad por el otro con un Decir previo al discurso lingüístico. La huella de ese llamado en el rostro del otro alude a un Infinito que exige desde la alteridad. Dios no viene a través del ser develado sino de la diferencia absoluta entre el Mismo y el Otro, donde aquél es asignado a éste en el modo uno-para-el-otro. Las sugerencias de este pensador cuestionan indirectamente el quehacer teológico que se edifica sobre el ser y solo da lugar a una forma de conocimiento temático.
Abstract: E. Levinas proposes a way of understanding the subjectivity that differs from the transcendental and constituent conscience of the modern Philosophy. It is not the Being, not even the knowledge, what determines the subjectivity but the Good that precedes the being and calls to the responsibility for the other one with a Saying pre- vious to the linguistic discourse. The trace of that call in the face of the other one refers to an Infinite that demands from the alterity. God does not come through the unveiled being but from the absolute difference between the Same and the Other one, where that one is alloted to this one in the way one-for-the-other one. The sugges- tions of this thinker question indirectly the theological work that is built over the being and it only gives place to a way of thematic knowledge.
Fuente
Teología. Tomo 56, No.128, 2019
Materia
SER
ALTERIDAD
BIEN
RESPONSABILIDAD
Levinas, Emmanuel, 1906-1995
FILOSOFIA
TEOLOGIA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
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Abstract: E. Levinas proposes a way of understanding the subjectivity that differs from the transcendental and constituent conscience of the modern Philosophy. It is not the Being, not even the knowledge, what determines the subjectivity but the Good that precedes the being and calls to the responsibility for the other one with a Saying pre- vious to the linguistic discourse. The trace of that call in the face of the other one refers to an Infinite that demands from the alterity. God does not come through the unveiled being but from the absolute difference between the Same and the Other one, where that one is alloted to this one in the way one-for-the-other one. The sugges- tions of this thinker question indirectly the theological work that is built over the being and it only gives place to a way of thematic knowledge.
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