Los principales rasgos de la pedagogía socrática

Autores
Molina, Juan Ignacio
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Molina, Juan Ignacio. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Resumen: La figura de Sócrates, como personaje principal de la mayoría de los diálogos platónicos, ha desarrollado su filosofía mediante el debate y el intercambio continuo de ideas con sus conciudadanos. Si bien este carácter dialógico ha perdido terreno en la historia posterior de la filosofía, consideramos relevante analizar los rasgos principales del proceder pedagógico de Sócrates para reflexionar sobre nuestra práctica docente. En primer lugar, los diálogos que Sócrates mantiene con sus interlocutores implican siempre una afección, un pathos, ya sea de enojo, perturbación, admiración, etc. Así, quien dialoga con Sócrates nunca se mantiene indiferente a lo que se discute y junto con la movilización en el pensamiento aparece la interpelación de orden emocional. En segundo lugar, tenemos el formato de diálogo como marco en el que discurre el pensamiento de Sócrates. En tercer lugar, Sócrates se caracteriza por transmitir, más que un contenido, una forma, es decir, una actitud, un gesto, un modo de vivir filosóficamente. En cuarto lugar, su relación con el saber y con la ignorancia. Sócrates encuentra en la ignorancia un valor positivo como motor para iniciar el camino hacia el saber. Tomando como testimonio los diálogos de juventud y de madurez de Platón, en el presente escrito especificaremos y problematizaremos estos cuatro rasgos.
Abstract: The figure of Socrates, as the main character in most of Plato’s dialogues, developed his philosophy through debate and the continuous exchange of ideas with his fellow citizens. Although this dialogical character has lost ground in the later history of philosophy, we consider it relevant to analyze the main features of Socrates' pedagogical approach in order to reflect on our teaching practice. First of all, the dialogues that Socrates holds with his interlocutors always involve an affection, a pathos, whether it be anger, disturbance, admiration, etc. Thus, the person in dialogue with Socrates is never indifferent to what is being discussed, and together with the mobilisation of thought there is an emotional engagement. Secondly, we have the dialogue format as the framework in which Socrates' thought takes place. Thirdly, Socrates is characterized by transmitting, more than a content, a way of being, that is to say, an attitude, a gesture, a way of living philosophically. Fourthly, his relationship with knowledge and with ignorance: Socrates finds in ignorance a positive value as a driving force on the road to knowledge. Taking Plato's dialogues of youth and maturity as a testimony, in this paper we will specify and problematize these four features.
Fuente
Stylos. 2021, 30
Materia
PEDAGOGIA
SOCRATES
FILOSOFIA ANTIGUA
SABER
IGNORANCIA
PENSAMIENTO FILOSOFICO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
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Abstract: The figure of Socrates, as the main character in most of Plato’s dialogues, developed his philosophy through debate and the continuous exchange of ideas with his fellow citizens. Although this dialogical character has lost ground in the later history of philosophy, we consider it relevant to analyze the main features of Socrates' pedagogical approach in order to reflect on our teaching practice. First of all, the dialogues that Socrates holds with his interlocutors always involve an affection, a pathos, whether it be anger, disturbance, admiration, etc. Thus, the person in dialogue with Socrates is never indifferent to what is being discussed, and together with the mobilisation of thought there is an emotional engagement. Secondly, we have the dialogue format as the framework in which Socrates' thought takes place. Thirdly, Socrates is characterized by transmitting, more than a content, a way of being, that is to say, an attitude, a gesture, a way of living philosophically. Fourthly, his relationship with knowledge and with ignorance: Socrates finds in ignorance a positive value as a driving force on the road to knowledge. Taking Plato's dialogues of youth and maturity as a testimony, in this paper we will specify and problematize these four features.
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