La doble imagen de la moralidad de Augusto

Autores
Posadas, Juan Luis
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Posadas, Juan Luis. Universidad Antonio de Nebrija; España
Resumen: Augusto llegó al poder por ser hijo adoptivo de César. Hasta recibir el título de Augusto en el año 27 a. C., fue conocido como G. Iulius Caesar Diui filius. Ser heredero de César tenía que ser algo más que recibir su nombre y sus poderes: también sus cualidades personales debían recordar al Dictador. Por eso, durante la mitad del triunvirato, Augusto intentó emular a su padre adoptivo también en sus cualidades como amante. Su tumultuosa vida afectiva y conyugal, en efecto, se concentra entre los años 44 y 35 a. C., con varios matrimonios o esponsales, y el nacimiento de su única hija. De esta época proceden la mayoría de las historias que –ciento cincuenta años después- contaría Suetonio a partir de una fuente cercana a Marco Antonio. A partir de la sacrosantidad promulgada para Livia en el año 35 a. C., sin embargo, comienza una nueva etapa en la imagen moral de Augusto, centrada en la virtud y la monogamia: una etapa que le llevaría años después a desterrar a su propia hija y, después, a su nieta, por adulterio. De esta doble imagen de Augusto, la primera debida a la emulación de su padre adoptivo, y la segunda debida a una necesidad de justificación ideológica de su régimen frente al de su enemigo Marco Antonio, proceden las noticias aparentemente contradictorias sobre los “vicios privados y públicas virtudes” de Gayo Julio César Augusto.
Abstract: Augustus came to power by being the adoptive son of Caesar. Up to receive the title of Augustus in the year 27 BC, he was known as G. Iulius Caesar Diui filius. Being the heir of Caesar had to be more to receive his name and his powers: their personal qualities should also remember the dictator. For this reason, during half of the triumvirate, Augusto tried to emulate his adoptive father in his qualities as a lover. His tumultuous, emotional and marital life is concentrated among 44 and 35 BC, with several marriages or betrothal, and the birth of his only daughter. From this period come the stories that, one and a half centuries later, would transmit Suetonius (from an unknown, close to Antonius, source). From the sacred Holiness enacted to Livia in year 35 BC, however, begins a new stage in the moral image of Augustus, focused on virtue and monogamy: a stage that would lead him years later to banish his own daughter and, later, his granddaughter, for adultery. This double image of Augustus, the first due to the emulation of his adoptive father, and the second due to a need for ideological justification of his regime against his enemy Mark Antony, come from the seemingly contradictory news on “private vices and public virtues” of Augustus.
Fuente
De Rebus Antiquis. 2015, 5
Materia
Augusto
HISTORIA ANTIGUA
HISTORIA DE ROMA
MORAL
VIRTUD
VICIO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
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Abstract: Augustus came to power by being the adoptive son of Caesar. Up to receive the title of Augustus in the year 27 BC, he was known as G. Iulius Caesar Diui filius. Being the heir of Caesar had to be more to receive his name and his powers: their personal qualities should also remember the dictator. For this reason, during half of the triumvirate, Augusto tried to emulate his adoptive father in his qualities as a lover. His tumultuous, emotional and marital life is concentrated among 44 and 35 BC, with several marriages or betrothal, and the birth of his only daughter. From this period come the stories that, one and a half centuries later, would transmit Suetonius (from an unknown, close to Antonius, source). From the sacred Holiness enacted to Livia in year 35 BC, however, begins a new stage in the moral image of Augustus, focused on virtue and monogamy: a stage that would lead him years later to banish his own daughter and, later, his granddaughter, for adultery. This double image of Augustus, the first due to the emulation of his adoptive father, and the second due to a need for ideological justification of his regime against his enemy Mark Antony, come from the seemingly contradictory news on “private vices and public virtues” of Augustus.
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