Las políticas de infancia en Argentina a mediados del siglo XX

Autores
Riveiro Drudi, Laura
Año de publicación
2022
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión aceptada
Descripción
Fil: Riveiro Drudi, Laura. Universidad Nacional de Luján. Departamento de Ciencias Sociales; Argentina.
El propósito de este artículo es contribuir al estado del debate en materia de políticas de infancia, a mediados del siglo XX en Argentina. Para ello, nos proponemos compartir algunas reflexiones sobre la intervención del Estado nacional y las propuestas de referentes académico-institucionales dirigidas a la infancia, a partir de 3 ejes de discusión centrales: los niveles de coordinación/ centralización que alcanzaron y sus limitaciones; la lógica de complementariedad entre organizaciones privadas y estatales y, por último, la jerarquización de la política familiarista por sobre la de infancia, propiamente dicha. Para esta tarea el corpus documental utilizado se vio conformado por boletines y revistas de instituciones vinculadas a la asistencia y Servicio Social, así como de los centros de formación, donde se divulgaban los posicionamientos de lxs referentes en la materia. Para mediados de siglo, la centralidad de la intervención estatal dirigida a la infancia estuvo orientada fuertemente a la educación de los niños como salvoconducto para una adultez con bienestar. Mientras que ante el peligro o abandono material y/o moral de los menores, se empezaba a instalar la idea de “más ayuda familiar y menos internados”. Durante el primer peronismo, si bien la política de infancia gozó públicamente de cierta relevancia, de la mano de la consigna los niños como los únicos privilegiados, apareció emparentada o subsumida a la protección de la familia obrera. De esta manera los derechos infantiles se vieron supeditados a los derechos de familia, como órgano principal de la sociedad, y su atención integral continuó materializándose en la internación y la reclusión asilar que implicaba el desplazamiento de los lugares de origen, aunque con mejores estándares de confort.
The purpose of this article is to contribute to the state of the debate on childhood policies in the middle of the 20th century in Argentina. For this, we propose to share some reflections on the intervention of the State and the proposals of academic-institutional referents aimed at children, based on 3 central axes of discussion: the levels of coordination / centralization that they reached and their limitations; the logic of complementarity between private and state organizations and, finally, hierarchization of family policy over childhood policy itself. For this task, the documentary corpus used was made up of bulletins and magazines from institutions linked to assistance and Social Service, as well as from training centers, where the positions of the referents in the matter were disseminated. By the middle of the century, the centrality of state intervention aimed at children was strongly oriented towards the education of children as a safe conduct for well-being adulthood. While faced of danger or material and/or moral abandonment of minors, the idea of “more family help and fewer boarding schools” began to be installed. During the first Peronism, although childhood policy publicly enjoyed certain relevance, hand in hand with the slogan “children as the only privileged”, it appeared related or subsumed to the protection of the working family. In this way, children’s rights were subordinated to family rights, as the main body of society, and comprehensive care for children continued to materialize in internment and asylum confinement that implied displacement from their places of origin, although with best standards of comfort.
Materia
Políticas de Infancia
Centralización
Menores
Familiarismo
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
REDIUNLU (UNLu)
Institución
Universidad Nacional de Luján
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The purpose of this article is to contribute to the state of the debate on childhood policies in the middle of the 20th century in Argentina. For this, we propose to share some reflections on the intervention of the State and the proposals of academic-institutional referents aimed at children, based on 3 central axes of discussion: the levels of coordination / centralization that they reached and their limitations; the logic of complementarity between private and state organizations and, finally, hierarchization of family policy over childhood policy itself. For this task, the documentary corpus used was made up of bulletins and magazines from institutions linked to assistance and Social Service, as well as from training centers, where the positions of the referents in the matter were disseminated. By the middle of the century, the centrality of state intervention aimed at children was strongly oriented towards the education of children as a safe conduct for well-being adulthood. While faced of danger or material and/or moral abandonment of minors, the idea of “more family help and fewer boarding schools” began to be installed. During the first Peronism, although childhood policy publicly enjoyed certain relevance, hand in hand with the slogan “children as the only privileged”, it appeared related or subsumed to the protection of the working family. In this way, children’s rights were subordinated to family rights, as the main body of society, and comprehensive care for children continued to materialize in internment and asylum confinement that implied displacement from their places of origin, although with best standards of comfort.
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