Ensayo sobre las mujeres y la autonomía de la voluntad : el sida y la ley 25.543 desde una mirada bioética
- Autores
- Garaventa, Carlos A.
- Año de publicación
- 2013
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The starting point of this essay is the idea that, since its discovery thirty years\nago, the main symptom of AIDS has seemed to be discrimination, which appeared to be only against homosexual men, until the syndrom was first detected in a woman.\nFrom that moment, and in a short period of time, the number of infected women increased\nat a faster pace than the number of infected men. In this sense, this paper intends\nto evidence the way in which the subjection of women and discrimination against\nthem concerning various aspects of their lives explain this worldwide phenomenon.\nThe concept of free will is discussed, within the frame of modern philosophy, from\nits conception as a negative right and its evolution to the idea of a possitive right,\nemerged in the XXth Century out of Keynes?s welfare state. We depart from the idea\nthat women are vulnerable persons, whose right to freedom (free will) is not full. This\nis related to a paradigm change by means of which a negative right turns into a positive\nright; thus, this paper aims to explain the reason why women?s free will must certainly\nbe subjected to a special legal protection. However, this freedom must be enjoyed\nwithin the limits of the equal rights of others. In this sense, the Act 25.543 is criticized\nbecause it somehow protects a conduct that infringes on a third party?s right (principio\nde enantiotelidad).
Fil: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho; Argentina
Este artículo de investigación toma como punto de partida la idea de que el\nprincipal síntoma de la enfermedad del sida, a partir de su descubrimiento hace treinta\naños, pareciera ser la discriminación que al principio fue sufrida por los hombres homosexuales\nhasta que se descubrió el virus del HIV en una mujer. Empero, a partir de\nese momento, y en un período de tiempo relativamente corto, el número de mujeres\ninfectadas se incrementó a mucha mayor velocidad que el de los hombres. En este\nsentido, este artículo se propone demostrar cómo la situación de sometimiento de las\nmujeres y la discriminación que éstas sufren en varios aspectos de su vida explican este\nfenómeno mundial.\nAsimismo, se desarrolla el concepto de autonomía de la voluntad en el marco de la filosofía\nmoderna, partiendo de su concepción como derecho negativo y desarrollando su\nevolución posterior hacia la idea de un derecho positivo, marcada por el advenimiento\nde las ideas del Estado de bienestar keynesiano, en el Siglo XX. El punto de partida es la\nidea de que las mujeres son personas vulnerables, cuyo derecho de libertad (autonomía\nde la voluntad) se ve afectado. Esto se vincula con el cambio de paradigma, mediante el\ncual opera una transformación de derecho negativo a derecho positivo. Este paper nos\nbrinda, entonces, una explicación acerca de cuáles son los motivos por los que la autonomía\nde la voluntad de las mujeres debe ser objeto de una protección jurídica especial.\nSin embargo, esta protección no debe llegar al punto de transgredir los límites de la libertad\nque son, además, los que permiten asegurar su goce a todas las personas. En este\norden de ideas, se realiza una crítica a la Ley 25.543 y se señala que viola el principio\nde enantiotelidad, porque ampara una conducta lesiva hacia un tercero. - Fuente
- Lecciones y Ensayos, no. 91
- Materia
-
Autonomía de la voluntad
Bioética
Sida
Discriminación
Free will
Bioethics
Aids
Discrimination - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
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- Institución
- Universidad de Buenos Aires
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The starting point of this essay is the idea that, since its discovery thirty years\nago, the main symptom of AIDS has seemed to be discrimination, which appeared to be only against homosexual men, until the syndrom was first detected in a woman.\nFrom that moment, and in a short period of time, the number of infected women increased\nat a faster pace than the number of infected men. In this sense, this paper intends\nto evidence the way in which the subjection of women and discrimination against\nthem concerning various aspects of their lives explain this worldwide phenomenon.\nThe concept of free will is discussed, within the frame of modern philosophy, from\nits conception as a negative right and its evolution to the idea of a possitive right,\nemerged in the XXth Century out of Keynes?s welfare state. We depart from the idea\nthat women are vulnerable persons, whose right to freedom (free will) is not full. This\nis related to a paradigm change by means of which a negative right turns into a positive\nright; thus, this paper aims to explain the reason why women?s free will must certainly\nbe subjected to a special legal protection. However, this freedom must be enjoyed\nwithin the limits of the equal rights of others. In this sense, the Act 25.543 is criticized\nbecause it somehow protects a conduct that infringes on a third party?s right (principio\nde enantiotelidad). |
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