Género y poder político: El archivo epistolar de Iltani (Qattara/Karana, actual Iraq, II milenio a.n.e.)

Autores
Urbano, Luciana
Año de publicación
2025
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El objetivo del presente artículo es reflexionar sobre cómo fue reconstruida historiográficamente la figura de Iltani, una mujer de la elite que ejercía cuotas significativas de poder mediante las particularidades de su archivo epistolar (Tell al-Rimah, antigua Qattara, actual Iraq) correspondiente al periodo Paleobabilónico (2004-1595 a.n.e.). El corpus está compuesto por 151 cartas y 53 textos económicos que fueron encontrados en el palacio de Hadnu-rabi, antiguo rey de Qattara. La utilización de la correspondencia por parte de las mujeres no surge en el mundo europeo y cristiano. Las mujeres de las elites antiguo-orientales recurrían a ella en tanto práctica política liminal entre los asuntos del Estado y las cuestiones personales. Las cartas son en parte textos y en parte objetos arqueológicos cargados de una intencionalidad y de una agencia. Son, en nuestro caso, extensiones de la voz de Iltani en los intrincados laberintos de la política estatal. Analizarlas solo atendiendo a su contenido formal sin duda limitaría nuestra comprensión. Se considera que en este corpus documental podemos encontrar pistas para pensar formas concretas y discursivas de ejercicio del poder político por una mujer de la elite alejándonos de reconstrucciones simplistas, estereotipadas y reduccionistas.
The aim of this article is to present some reflections on the historiographical reconstruction of the figure of Iltani, an elite woman who exercised significant share of power through the peculiarities of her epistolary archive (Tell al-Rimah, ancient Qattara, modern Iraq) from the Old Babylonian period (2004-1595 BC). The corpus consists of 151 letters and 53 economic texts found in the palace of Hadnu-rabi, former king of Qattara. The use of correspondence by women did not emerge in the European and Christian world. Elite women of the Ancient Near East resorted to it as a liminal political practice between state affairs and personal matters. Letters are partly texts and partly archaeological objects charged with intentionality and agency. They are, in our case, extensions of Iltani's voice within the state politics' intricate labyrinths. To analyze them solely in terms of their formal content would undoubtedly limit our understanding. We consider that in this documentary corpus we can find clues to thinking about concrete and discursive forms of the exercise of political power by an elite woman, moving away from simplistic, stereotypical and reductionist reconstructions.
Fil: Urbano, Luciana. Centro de Estudios sobre Diversidad Cultural, Universidad Nacional de Rosario, Argentina.
Fuente
Descentrada. Revista interdisciplinaria de feminismos y género, 9(1), e249. (2025)
ISSN 2545-7284
Materia
Ciencias sociales
Iltani
Periodo Paleobabilónico
Cartas
Género
Poder
Iltani
Old Babylonian period
Letters
Gender
Power
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
OAI Identificador
oai:memoria.fahce.unlp.edu.ar:snrd:Jpr18860

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The aim of this article is to present some reflections on the historiographical reconstruction of the figure of Iltani, an elite woman who exercised significant share of power through the peculiarities of her epistolary archive (Tell al-Rimah, ancient Qattara, modern Iraq) from the Old Babylonian period (2004-1595 BC). The corpus consists of 151 letters and 53 economic texts found in the palace of Hadnu-rabi, former king of Qattara. The use of correspondence by women did not emerge in the European and Christian world. Elite women of the Ancient Near East resorted to it as a liminal political practice between state affairs and personal matters. Letters are partly texts and partly archaeological objects charged with intentionality and agency. They are, in our case, extensions of Iltani's voice within the state politics' intricate labyrinths. To analyze them solely in terms of their formal content would undoubtedly limit our understanding. We consider that in this documentary corpus we can find clues to thinking about concrete and discursive forms of the exercise of political power by an elite woman, moving away from simplistic, stereotypical and reductionist reconstructions.
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