Juegos de enamorados en De nuptiis Philolgiae et Mercurii de Marciano Capela

Autores
Cardigni, Julieta
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En su obra De nuptiis Philologiae et Mercurii, Marciano Capela propone un epitalamio alegórico (libros I y II) en el cual Mercurio busca esposa, y Filología es elegida para ese rol. Entre los libros III y IX se desarrolla el banquete de bodas, en el cual las Artes liberales, damas de honor de Filología, exponen los contenidos de las disciplinas que representan. Además de las frecuentes lecturas "directas" de la obra, que la postulan como una fuente de información valiosa, hay otras que se centran en elementos como la ficción y la parodia, que convierten a este manual en una controversial sátira menipea que, antes que proponer modelos de saber, los critica y ridiculiza. En línea con esta interpretación, nos centramos en este trabajo en la sección inicial del epitalamio alegórico (II.99-109), en que Filología realiza un juego numérico- literario para averiguar si su nombre y el de su prometido son compatibles para la vida matrimonial. Buscamos demostrar que la utilización del juego matemático, de tradición pitagórica y hermética, es subvertido por la pluma de Marciano y puesto en función del juego amoroso como un recurso más en su composición paródica.
In his work De nuptiis Philologiae et Mercurii, Martianus Capelal proposes an allegorical epithalamium (books I and II) in which Mercury seeks a wife, and Philology is chosen for that role. Between books III and IX the wedding banquet takes place, in which the Liberal Arts, ladies of honour of Philology, expound the contents of the disciplines they represent. In addition to the frequent "direct" readings of the work, which postulate it as a source of valuable information, there are others that focus on elements such as fiction and parody, which turn this manual into a controversial Menippean satire that, rather than proposing models of knowledge, criticizes and ridicules them. In line with this interpretation, in the present work we will focus on the initial section of the allegorical epithalamium (II.99-109), in which Philology performs a numerical-literary game to find out if her name and that of her fiancé are compatible for married life. We seek to demonstrate that the use of mathematical play, of Pythagorean and hermetic tradition, is subverted by the pen of Martianus and put in function of the love game as one more resource in his parodic composition.
Fil: Cardigni, Julieta. Universidad de Buenos Aires - CONICET / Universidad Pedagógica Nacional, Argentina.
Fuente
Auster(29), e094. (2024)
ISSN 2346-8890
Materia
Literatura
Marciano Capela
Epitalamio alegórico
Juego numerológico
Martianus Capella
Allegorical Epithalamium
Numerological game
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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In his work De nuptiis Philologiae et Mercurii, Martianus Capelal proposes an allegorical epithalamium (books I and II) in which Mercury seeks a wife, and Philology is chosen for that role. Between books III and IX the wedding banquet takes place, in which the Liberal Arts, ladies of honour of Philology, expound the contents of the disciplines they represent. In addition to the frequent "direct" readings of the work, which postulate it as a source of valuable information, there are others that focus on elements such as fiction and parody, which turn this manual into a controversial Menippean satire that, rather than proposing models of knowledge, criticizes and ridicules them. In line with this interpretation, in the present work we will focus on the initial section of the allegorical epithalamium (II.99-109), in which Philology performs a numerical-literary game to find out if her name and that of her fiancé are compatible for married life. We seek to demonstrate that the use of mathematical play, of Pythagorean and hermetic tradition, is subverted by the pen of Martianus and put in function of the love game as one more resource in his parodic composition.
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