La internacionalización del sector apícola argentino desde una mirada empresarial con énfasis en las cooperativas = The internationalization of the Argentine beekeeping sector from...

Autores
Andrieu, Jimena; Bernal Jurado, Enrique; Mozas Moral, Adoración
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Entre los países del Sur global, Argentina enfrenta el desafío de desarrollarse mediante la internacionalización de su economía, basada en una matriz exportadora de productos primarios de origen agropecuario. Se advierten así desafíos para superar limitaciones al desarrollo, derivadas de exportaciones basadas en procesos de apropiación histórica del don gratuito de la naturaleza. Por ello, se analizan qué características empresariales pueden aportar una mejor performance exportadora con criterios de equidad. El enfoque configuracional, cubre un vacío existente en la literatura al evaluar cómo, diversas combinaciones de atributos empresariales explican el desempeño de una entidad en los mercados exteriores. Se utiliza el método de Análisis Comparativo Cualitativo (QCA) para estudiar el sector apícola argentino. Se realizó una encuesta en el año 2022 a entidades con personalidad jurídica que tributaron en la producción primaria apícola en Argentina. Se propone un análisis de conjuntos difusos a los fines de conocer las características de las firmas que inciden positivamente sobre el mayor grado de vinculación con los mercados externos evaluando dos modelos, que se diferencian entre sí a partir de observar si la exportación es directa o se encuentra mediada por terceros. Los resultados muestran que los siguientes factores influyen positivamente en una mayor internacionalización en el área de estudio: el tamaño de la entidad, las estrategias de integración vertical y el acceso a la financiación. Respecto a la figura jurídica de cooperativa, se observa para el modelo general una ocurrencia positiva; sin embargo, en el modelo de exportaciones directas la ocurrencia es negativa. Respecto a la incidencia de la orientación al mercado, en el modelo general se advierte una incidencia negativa sobre la performance exportadora, pero en el segundo modelo aparece una incidencia positiva. Por esto, la evidencia aporta elementos claves para comprender los desafíos de la internacionalización en el marco empresarial de la apicultura argentina y que seguro son de utilidad en la transferencia del conocimiento al sector.
Among the countries of the global South, Argentina faces the challenge of developing through the internationalization of its economy, based on an export matrix of primary products of agricultural origin. This poses challenges for overcoming the limitationsto development derived from exports based on processes of historical appropriation of the free gift of nature. For this reason, we analyze which business characteristics can contribute to a better export performance with equity criteria. The configurational approach fills a gap in the literature by assessing how various combinations of business attributes explain an entity's performance in foreign markets. The Qualitative Comparative Analysis (QCA) method is used to study the Argentinean beekeeping sector. A survey was carried out in the year 2022 to entities with legal personality taxed in beekeeping primary production in Argentina. Thus, a fuzzy set analysis is proposed in order to recover the characteristics of the firms that positively affect the higher degree of linkage with foreign markets by evaluating two models that differ from each other by observing whether the export is direct or mediated by third parties. The results show that the following factors have a positive influence on greater internationalization in the study area: the size of the entity, vertical integration strategies and access to financing. Regarding the legal form of cooperative, a positive occurrence is observed for the general model; however, in the direct exports model the occurrence is negative. Regarding the impact of market orientation, the general model shows a negative impact on export performance, but the second model shows a positive impact. Therefore, the evidence provides key elements for understanding the challenges of internationalization in the business framework of Argentinean beekeeping, which will surely be useful in the transfer of knowledge to the sector.
EEA San Juan
Fil: Andrieu, Jimena. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Estación Experimental Agropecuaria San Juan; Argentina
Fil: Andrieu, Jimena. Universidad Nacional de San Juan; Argentina
Fil: Bernal Jurado, Enrique. Universidad de Jaén; España
Fil: Mozas Moral, Adoración. Universidad de Jaén; España
Fuente
REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos 146 : 1-14 (2024)
Materia
Economía
Miel
Exportaciones
Integración
Desarrollo Económico
Cooperativas
Mercadeo
Economics
Honey
Exports
Integration
Economic Development
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Marketing
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
INTA Digital (INTA)
Institución
Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria
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Por esto, la evidencia aporta elementos claves para comprender los desafíos de la internacionalización en el marco empresarial de la apicultura argentina y que seguro son de utilidad en la transferencia del conocimiento al sector.Among the countries of the global South, Argentina faces the challenge of developing through the internationalization of its economy, based on an export matrix of primary products of agricultural origin. This poses challenges for overcoming the limitationsto development derived from exports based on processes of historical appropriation of the free gift of nature. For this reason, we analyze which business characteristics can contribute to a better export performance with equity criteria. The configurational approach fills a gap in the literature by assessing how various combinations of business attributes explain an entity's performance in foreign markets. The Qualitative Comparative Analysis (QCA) method is used to study the Argentinean beekeeping sector. A survey was carried out in the year 2022 to entities with legal personality taxed in beekeeping primary production in Argentina. Thus, a fuzzy set analysis is proposed in order to recover the characteristics of the firms that positively affect the higher degree of linkage with foreign markets by evaluating two models that differ from each other by observing whether the export is direct or mediated by third parties. The results show that the following factors have a positive influence on greater internationalization in the study area: the size of the entity, vertical integration strategies and access to financing. Regarding the legal form of cooperative, a positive occurrence is observed for the general model; however, in the direct exports model the occurrence is negative. Regarding the impact of market orientation, the general model shows a negative impact on export performance, but the second model shows a positive impact. Therefore, the evidence provides key elements for understanding the challenges of internationalization in the business framework of Argentinean beekeeping, which will surely be useful in the transfer of knowledge to the sector.EEA San JuanFil: Andrieu, Jimena. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Estación Experimental Agropecuaria San Juan; ArgentinaFil: Andrieu, Jimena. Universidad Nacional de San Juan; ArgentinaFil: Bernal Jurado, Enrique. Universidad de Jaén; EspañaFil: Mozas Moral, Adoración. Universidad de Jaén; EspañaEdiciones Complutense de Madrid2024-10-09T10:09:00Z2024-10-09T10:09:00Z2024-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/20.500.12123/19726https://revistas.ucm.es/index.php/REVE/article/view/953551885-80311135-6618https://doi.org/10.5209/reve.95355REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos 146 : 1-14 (2024)reponame:INTA Digital (INTA)instname:Instituto Nacional de Tecnología Agropecuariaspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)2025-09-29T13:46:53Zoai:localhost:20.500.12123/19726instacron:INTAInstitucionalhttp://repositorio.inta.gob.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://repositorio.inta.gob.ar/oai/requesttripaldi.nicolas@inta.gob.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:l2025-09-29 13:46:53.544INTA Digital (INTA) - Instituto Nacional de Tecnología Agropecuariafalse
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Among the countries of the global South, Argentina faces the challenge of developing through the internationalization of its economy, based on an export matrix of primary products of agricultural origin. This poses challenges for overcoming the limitationsto development derived from exports based on processes of historical appropriation of the free gift of nature. For this reason, we analyze which business characteristics can contribute to a better export performance with equity criteria. The configurational approach fills a gap in the literature by assessing how various combinations of business attributes explain an entity's performance in foreign markets. The Qualitative Comparative Analysis (QCA) method is used to study the Argentinean beekeeping sector. A survey was carried out in the year 2022 to entities with legal personality taxed in beekeeping primary production in Argentina. Thus, a fuzzy set analysis is proposed in order to recover the characteristics of the firms that positively affect the higher degree of linkage with foreign markets by evaluating two models that differ from each other by observing whether the export is direct or mediated by third parties. The results show that the following factors have a positive influence on greater internationalization in the study area: the size of the entity, vertical integration strategies and access to financing. Regarding the legal form of cooperative, a positive occurrence is observed for the general model; however, in the direct exports model the occurrence is negative. Regarding the impact of market orientation, the general model shows a negative impact on export performance, but the second model shows a positive impact. Therefore, the evidence provides key elements for understanding the challenges of internationalization in the business framework of Argentinean beekeeping, which will surely be useful in the transfer of knowledge to the sector.
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Fil: Andrieu, Jimena. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Estación Experimental Agropecuaria San Juan; Argentina
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