Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation

Autores
Plante, Isabel
Año de publicación
2017
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
This article focuses on two works by Lea Lublin that address sexuality and the restrictions for the public exhibition of erotic representations: Blanco sobre blanco (White on white, 1969) and Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Reading of a Lea Lublin’s work by a police inspector, 1972). While the first was created and exhibited in Buenos Aires, the second was, by contrast, produced and presented in Paris. We argue that the censorship of Blanco sobre blanco confirmed the relevance of the artist’s interest in investigating the nature of representation as a visual device and the exploring the links of images with institutions, the imaginary and the libidinal. The esthetic connection of her trajectory as a migrant artist allowed her to strategically use the political and institutional asymmetries between both metropolises: Paris became a city where she could critically visualize and address the effects of the control of the Argentine dictatorship under General Juan Carlos Onganía (1966-1970) on sexuality and its representations.
Este artículo se concentra en dos obras de Lea Lublin que tematizan la sexualidad y los límites encontrados para la exhibición pública de las representaciones del erotismo: Blanco sobre Blanco (1969) y Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Lectura de una obra de Lea Lublin por un inspector de policía, 1972). La primera fue realizada y exhibida en Buenos Aires y la segunda, en cambio, fue producida y expuesta en París. Sostenemos que la censura de Blanco sobre Blanco le confirmó a la artista la pertinencia de su interés por indagar en la naturaleza de la representación como dispositivo visual y por explorar los vínculos de la imagen con las instituciones, lo imaginario y lo libidinal. A su vez, la articulación estética de su trayectoria como artista migrante le permitió utilizar estratégicamente las asimetrías políticas e institucionales entre ambas metrópolis: París resultó un lugar donde visibilizar y tratar críticamente los efectos del control de la dictadura argentina del general Juan Carlos Onganía (1966-1970) sobre la sexualidad y sus representaciones.
Fil: Plante, Isabel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín. Instituto de Altos Estudios Sociales; Argentina
Materia
Lea Lublin
Art and eroticism
Censorship
Migrant artist
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/75121

id CONICETDig_f8dc85a1f175301538302d9bf6187598
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/75121
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulationRepresentaciones (y diseminaciones) de la sexualidad. Lea Lublin entre la censura local y la circulación internacionalPlante, IsabelLea LublinArt and eroticismCensorshipMigrant artisthttps://purl.org/becyt/ford/6.4https://purl.org/becyt/ford/6This article focuses on two works by Lea Lublin that address sexuality and the restrictions for the public exhibition of erotic representations: Blanco sobre blanco (White on white, 1969) and Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Reading of a Lea Lublin’s work by a police inspector, 1972). While the first was created and exhibited in Buenos Aires, the second was, by contrast, produced and presented in Paris. We argue that the censorship of Blanco sobre blanco confirmed the relevance of the artist’s interest in investigating the nature of representation as a visual device and the exploring the links of images with institutions, the imaginary and the libidinal. The esthetic connection of her trajectory as a migrant artist allowed her to strategically use the political and institutional asymmetries between both metropolises: Paris became a city where she could critically visualize and address the effects of the control of the Argentine dictatorship under General Juan Carlos Onganía (1966-1970) on sexuality and its representations.Este artículo se concentra en dos obras de Lea Lublin que tematizan la sexualidad y los límites encontrados para la exhibición pública de las representaciones del erotismo: Blanco sobre Blanco (1969) y Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Lectura de una obra de Lea Lublin por un inspector de policía, 1972). La primera fue realizada y exhibida en Buenos Aires y la segunda, en cambio, fue producida y expuesta en París. Sostenemos que la censura de Blanco sobre Blanco le confirmó a la artista la pertinencia de su interés por indagar en la naturaleza de la representación como dispositivo visual y por explorar los vínculos de la imagen con las instituciones, lo imaginario y lo libidinal. A su vez, la articulación estética de su trayectoria como artista migrante le permitió utilizar estratégicamente las asimetrías políticas e institucionales entre ambas metrópolis: París resultó un lugar donde visibilizar y tratar críticamente los efectos del control de la dictadura argentina del general Juan Carlos Onganía (1966-1970) sobre la sexualidad y sus representaciones.Fil: Plante, Isabel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín. Instituto de Altos Estudios Sociales; ArgentinaÉcole des hautes études en sciences sociales2017-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/75121Plante, Isabel; Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation; École des hautes études en sciences sociales; Nuevo mundo mundos nuevos; 10-2017; 1-211626-0252CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://journals.openedition.org/nuevomundo/71497info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.4000/nuevomundo.71497info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-22T12:04:07Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/75121instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-22 12:04:07.63CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation
Representaciones (y diseminaciones) de la sexualidad. Lea Lublin entre la censura local y la circulación internacional
title Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation
spellingShingle Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation
Plante, Isabel
Lea Lublin
Art and eroticism
Censorship
Migrant artist
title_short Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation
title_full Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation
title_fullStr Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation
title_full_unstemmed Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation
title_sort Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation
dc.creator.none.fl_str_mv Plante, Isabel
author Plante, Isabel
author_facet Plante, Isabel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Lea Lublin
Art and eroticism
Censorship
Migrant artist
topic Lea Lublin
Art and eroticism
Censorship
Migrant artist
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/6.4
https://purl.org/becyt/ford/6
dc.description.none.fl_txt_mv This article focuses on two works by Lea Lublin that address sexuality and the restrictions for the public exhibition of erotic representations: Blanco sobre blanco (White on white, 1969) and Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Reading of a Lea Lublin’s work by a police inspector, 1972). While the first was created and exhibited in Buenos Aires, the second was, by contrast, produced and presented in Paris. We argue that the censorship of Blanco sobre blanco confirmed the relevance of the artist’s interest in investigating the nature of representation as a visual device and the exploring the links of images with institutions, the imaginary and the libidinal. The esthetic connection of her trajectory as a migrant artist allowed her to strategically use the political and institutional asymmetries between both metropolises: Paris became a city where she could critically visualize and address the effects of the control of the Argentine dictatorship under General Juan Carlos Onganía (1966-1970) on sexuality and its representations.
Este artículo se concentra en dos obras de Lea Lublin que tematizan la sexualidad y los límites encontrados para la exhibición pública de las representaciones del erotismo: Blanco sobre Blanco (1969) y Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Lectura de una obra de Lea Lublin por un inspector de policía, 1972). La primera fue realizada y exhibida en Buenos Aires y la segunda, en cambio, fue producida y expuesta en París. Sostenemos que la censura de Blanco sobre Blanco le confirmó a la artista la pertinencia de su interés por indagar en la naturaleza de la representación como dispositivo visual y por explorar los vínculos de la imagen con las instituciones, lo imaginario y lo libidinal. A su vez, la articulación estética de su trayectoria como artista migrante le permitió utilizar estratégicamente las asimetrías políticas e institucionales entre ambas metrópolis: París resultó un lugar donde visibilizar y tratar críticamente los efectos del control de la dictadura argentina del general Juan Carlos Onganía (1966-1970) sobre la sexualidad y sus representaciones.
Fil: Plante, Isabel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín. Instituto de Altos Estudios Sociales; Argentina
description This article focuses on two works by Lea Lublin that address sexuality and the restrictions for the public exhibition of erotic representations: Blanco sobre blanco (White on white, 1969) and Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Reading of a Lea Lublin’s work by a police inspector, 1972). While the first was created and exhibited in Buenos Aires, the second was, by contrast, produced and presented in Paris. We argue that the censorship of Blanco sobre blanco confirmed the relevance of the artist’s interest in investigating the nature of representation as a visual device and the exploring the links of images with institutions, the imaginary and the libidinal. The esthetic connection of her trajectory as a migrant artist allowed her to strategically use the political and institutional asymmetries between both metropolises: Paris became a city where she could critically visualize and address the effects of the control of the Argentine dictatorship under General Juan Carlos Onganía (1966-1970) on sexuality and its representations.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/75121
Plante, Isabel; Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation; École des hautes études en sciences sociales; Nuevo mundo mundos nuevos; 10-2017; 1-21
1626-0252
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/75121
identifier_str_mv Plante, Isabel; Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation; École des hautes études en sciences sociales; Nuevo mundo mundos nuevos; 10-2017; 1-21
1626-0252
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://journals.openedition.org/nuevomundo/71497
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.4000/nuevomundo.71497
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv École des hautes études en sciences sociales
publisher.none.fl_str_mv École des hautes études en sciences sociales
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1846782387290112000
score 13.229304