Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation
- Autores
- Plante, Isabel
- Año de publicación
- 2017
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This article focuses on two works by Lea Lublin that address sexuality and the restrictions for the public exhibition of erotic representations: Blanco sobre blanco (White on white, 1969) and Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Reading of a Lea Lublin’s work by a police inspector, 1972). While the first was created and exhibited in Buenos Aires, the second was, by contrast, produced and presented in Paris. We argue that the censorship of Blanco sobre blanco confirmed the relevance of the artist’s interest in investigating the nature of representation as a visual device and the exploring the links of images with institutions, the imaginary and the libidinal. The esthetic connection of her trajectory as a migrant artist allowed her to strategically use the political and institutional asymmetries between both metropolises: Paris became a city where she could critically visualize and address the effects of the control of the Argentine dictatorship under General Juan Carlos Onganía (1966-1970) on sexuality and its representations.
Este artículo se concentra en dos obras de Lea Lublin que tematizan la sexualidad y los límites encontrados para la exhibición pública de las representaciones del erotismo: Blanco sobre Blanco (1969) y Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Lectura de una obra de Lea Lublin por un inspector de policía, 1972). La primera fue realizada y exhibida en Buenos Aires y la segunda, en cambio, fue producida y expuesta en París. Sostenemos que la censura de Blanco sobre Blanco le confirmó a la artista la pertinencia de su interés por indagar en la naturaleza de la representación como dispositivo visual y por explorar los vínculos de la imagen con las instituciones, lo imaginario y lo libidinal. A su vez, la articulación estética de su trayectoria como artista migrante le permitió utilizar estratégicamente las asimetrías políticas e institucionales entre ambas metrópolis: París resultó un lugar donde visibilizar y tratar críticamente los efectos del control de la dictadura argentina del general Juan Carlos Onganía (1966-1970) sobre la sexualidad y sus representaciones.
Fil: Plante, Isabel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín. Instituto de Altos Estudios Sociales; Argentina - Materia
-
Lea Lublin
Art and eroticism
Censorship
Migrant artist - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/75121
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_f8dc85a1f175301538302d9bf6187598 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/75121 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulationRepresentaciones (y diseminaciones) de la sexualidad. Lea Lublin entre la censura local y la circulación internacionalPlante, IsabelLea LublinArt and eroticismCensorshipMigrant artisthttps://purl.org/becyt/ford/6.4https://purl.org/becyt/ford/6This article focuses on two works by Lea Lublin that address sexuality and the restrictions for the public exhibition of erotic representations: Blanco sobre blanco (White on white, 1969) and Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Reading of a Lea Lublin’s work by a police inspector, 1972). While the first was created and exhibited in Buenos Aires, the second was, by contrast, produced and presented in Paris. We argue that the censorship of Blanco sobre blanco confirmed the relevance of the artist’s interest in investigating the nature of representation as a visual device and the exploring the links of images with institutions, the imaginary and the libidinal. The esthetic connection of her trajectory as a migrant artist allowed her to strategically use the political and institutional asymmetries between both metropolises: Paris became a city where she could critically visualize and address the effects of the control of the Argentine dictatorship under General Juan Carlos Onganía (1966-1970) on sexuality and its representations.Este artículo se concentra en dos obras de Lea Lublin que tematizan la sexualidad y los límites encontrados para la exhibición pública de las representaciones del erotismo: Blanco sobre Blanco (1969) y Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Lectura de una obra de Lea Lublin por un inspector de policía, 1972). La primera fue realizada y exhibida en Buenos Aires y la segunda, en cambio, fue producida y expuesta en París. Sostenemos que la censura de Blanco sobre Blanco le confirmó a la artista la pertinencia de su interés por indagar en la naturaleza de la representación como dispositivo visual y por explorar los vínculos de la imagen con las instituciones, lo imaginario y lo libidinal. A su vez, la articulación estética de su trayectoria como artista migrante le permitió utilizar estratégicamente las asimetrías políticas e institucionales entre ambas metrópolis: París resultó un lugar donde visibilizar y tratar críticamente los efectos del control de la dictadura argentina del general Juan Carlos Onganía (1966-1970) sobre la sexualidad y sus representaciones.Fil: Plante, Isabel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín. Instituto de Altos Estudios Sociales; ArgentinaÉcole des hautes études en sciences sociales2017-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/75121Plante, Isabel; Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation; École des hautes études en sciences sociales; Nuevo mundo mundos nuevos; 10-2017; 1-211626-0252CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://journals.openedition.org/nuevomundo/71497info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.4000/nuevomundo.71497info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-22T12:04:07Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/75121instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-22 12:04:07.63CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation Representaciones (y diseminaciones) de la sexualidad. Lea Lublin entre la censura local y la circulación internacional |
title |
Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation |
spellingShingle |
Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation Plante, Isabel Lea Lublin Art and eroticism Censorship Migrant artist |
title_short |
Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation |
title_full |
Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation |
title_fullStr |
Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation |
title_full_unstemmed |
Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation |
title_sort |
Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Plante, Isabel |
author |
Plante, Isabel |
author_facet |
Plante, Isabel |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Lea Lublin Art and eroticism Censorship Migrant artist |
topic |
Lea Lublin Art and eroticism Censorship Migrant artist |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/6.4 https://purl.org/becyt/ford/6 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article focuses on two works by Lea Lublin that address sexuality and the restrictions for the public exhibition of erotic representations: Blanco sobre blanco (White on white, 1969) and Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Reading of a Lea Lublin’s work by a police inspector, 1972). While the first was created and exhibited in Buenos Aires, the second was, by contrast, produced and presented in Paris. We argue that the censorship of Blanco sobre blanco confirmed the relevance of the artist’s interest in investigating the nature of representation as a visual device and the exploring the links of images with institutions, the imaginary and the libidinal. The esthetic connection of her trajectory as a migrant artist allowed her to strategically use the political and institutional asymmetries between both metropolises: Paris became a city where she could critically visualize and address the effects of the control of the Argentine dictatorship under General Juan Carlos Onganía (1966-1970) on sexuality and its representations. Este artículo se concentra en dos obras de Lea Lublin que tematizan la sexualidad y los límites encontrados para la exhibición pública de las representaciones del erotismo: Blanco sobre Blanco (1969) y Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Lectura de una obra de Lea Lublin por un inspector de policía, 1972). La primera fue realizada y exhibida en Buenos Aires y la segunda, en cambio, fue producida y expuesta en París. Sostenemos que la censura de Blanco sobre Blanco le confirmó a la artista la pertinencia de su interés por indagar en la naturaleza de la representación como dispositivo visual y por explorar los vínculos de la imagen con las instituciones, lo imaginario y lo libidinal. A su vez, la articulación estética de su trayectoria como artista migrante le permitió utilizar estratégicamente las asimetrías políticas e institucionales entre ambas metrópolis: París resultó un lugar donde visibilizar y tratar críticamente los efectos del control de la dictadura argentina del general Juan Carlos Onganía (1966-1970) sobre la sexualidad y sus representaciones. Fil: Plante, Isabel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín. Instituto de Altos Estudios Sociales; Argentina |
description |
This article focuses on two works by Lea Lublin that address sexuality and the restrictions for the public exhibition of erotic representations: Blanco sobre blanco (White on white, 1969) and Lecture d’une œuvre de Lea Lublin par un inspecteur de police (Reading of a Lea Lublin’s work by a police inspector, 1972). While the first was created and exhibited in Buenos Aires, the second was, by contrast, produced and presented in Paris. We argue that the censorship of Blanco sobre blanco confirmed the relevance of the artist’s interest in investigating the nature of representation as a visual device and the exploring the links of images with institutions, the imaginary and the libidinal. The esthetic connection of her trajectory as a migrant artist allowed her to strategically use the political and institutional asymmetries between both metropolises: Paris became a city where she could critically visualize and address the effects of the control of the Argentine dictatorship under General Juan Carlos Onganía (1966-1970) on sexuality and its representations. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/75121 Plante, Isabel; Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation; École des hautes études en sciences sociales; Nuevo mundo mundos nuevos; 10-2017; 1-21 1626-0252 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/75121 |
identifier_str_mv |
Plante, Isabel; Representations (and dissemination) of sexuality. Lea Lublin amid local censorship and international circulation; École des hautes études en sciences sociales; Nuevo mundo mundos nuevos; 10-2017; 1-21 1626-0252 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://journals.openedition.org/nuevomundo/71497 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.4000/nuevomundo.71497 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
École des hautes études en sciences sociales |
publisher.none.fl_str_mv |
École des hautes études en sciences sociales |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1846782387290112000 |
score |
13.229304 |