Desnudar la razón evaluadora: elementos para un combate filosófico-educativo

Autores
Giuliano, Facundo
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Estas páginas esbozan algunas claves de investigación que buscan trazar un horizonte interpretativo a propósito de una crítica de la razón evaluadora y sus implicancias ético-políticas en educación. De aquí la necesidad de analizar las relaciones de dicho tipo de racionalidad con la alteridad, preguntándonos por sus lugares y efectos en los procesos educativos. Por ello se propone una primera definición de esta racionalidad, para luego caracterizarla y profundizarla críticamente, lo cual permitirá identificar distintas formas de plantearse el problema de la evaluación (del otro) —históricamente abordado desde miradas ajenas al campo de la filosofía de la educación y de la ética como ramas de la filosofía práctica—. Nuestro planteo pone en cuestión las retóricas técnicas, psico-didácticas o sociológico-pedagógicas, que hace siglos se preguntan cuál sería la mejor forma de evaluar o directamente coadyuvan a naturalizar la razón evaluadora. Finalmente, intentamos pensar gestos micro-políticos de una potencial educación no-evaluadora y, por tanto, no-fascista.
These pages outline some research keys that seek to draw an interpretive horizon in relation to a critique of evaluative reason and its ethical-political implications in education. Hence the need to analyze the relationships of this type of rationality with otherness, asking us about their places and effects on educational processes. Therefore, a first definition of this rationality is proposed, in order to then characterize and deepen it critically, which will allow us to identify different ways of approaching the evaluation problem (of the other) —historically approached from views alien to the field of philosophy of education and of ethics as branches of practical philosophy. Our proposal calls into question the technical, psycho-didactic or sociological-pedagogical rhetoric’s, which for centuries has been asking what would be the best way to evaluate or directly helped to naturalize the evaluating reason. Finally, we try to think of micro-political gestures of a potential non-evaluative education and, therefore, non-fascist.
Fil: Giuliano, Facundo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Materia
ÉTICA
PEDAGOGÍA
RAZÓN EVALUADORA
FILOSOFÍA DE LA EDUCACIÓN
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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These pages outline some research keys that seek to draw an interpretive horizon in relation to a critique of evaluative reason and its ethical-political implications in education. Hence the need to analyze the relationships of this type of rationality with otherness, asking us about their places and effects on educational processes. Therefore, a first definition of this rationality is proposed, in order to then characterize and deepen it critically, which will allow us to identify different ways of approaching the evaluation problem (of the other) —historically approached from views alien to the field of philosophy of education and of ethics as branches of practical philosophy. Our proposal calls into question the technical, psycho-didactic or sociological-pedagogical rhetoric’s, which for centuries has been asking what would be the best way to evaluate or directly helped to naturalize the evaluating reason. Finally, we try to think of micro-political gestures of a potential non-evaluative education and, therefore, non-fascist.
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