The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequality
- Autores
- Ciaschi, Matías Omar; Bracco, Jessica Roxana; Gasparini, Leonardo Carlos; Marchionni, Mariana; Neidhöfer, Guido
- Año de publicación
- 2022
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The shock of the COVID-19 pandemic affected the human capital formation of children and youths. As a consequence of this disruption, the pandemic is likely to imply permanent lower levels of human capital. In this paper we provide new evidence on the impact of the COVID-19 and school closures on education in Latin America by exploiting harmonized microdata from a large set of national household surveys carried out in 2020. In addition, we assess via microsimulations the potential effect of changes in human capital due to the COVID-19 crisis on future income distributions. We find that the pandemic is likely to have significant longrun consequences in terms of incomes and poverty if strong compensatory measures are not taken soon.
Fil: Ciaschi, Matías Omar. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata; Argentina
Fil: Bracco, Jessica Roxana. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; Argentina
Fil: Gasparini, Leonardo Carlos. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata; Argentina. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; Argentina
Fil: Marchionni, Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata; Argentina. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; Argentina
Fil: Neidhöfer, Guido. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; Argentina - Materia
-
COVID-19
EDUCATION
LATIN AMERICA
INEQUALITY - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/212688
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_eb46db8187e00ebc4af10ac92109633e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/212688 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequalityCiaschi, Matías OmarBracco, Jessica RoxanaGasparini, Leonardo CarlosMarchionni, MarianaNeidhöfer, GuidoCOVID-19EDUCATIONLATIN AMERICAINEQUALITYhttps://purl.org/becyt/ford/5.2https://purl.org/becyt/ford/5The shock of the COVID-19 pandemic affected the human capital formation of children and youths. As a consequence of this disruption, the pandemic is likely to imply permanent lower levels of human capital. In this paper we provide new evidence on the impact of the COVID-19 and school closures on education in Latin America by exploiting harmonized microdata from a large set of national household surveys carried out in 2020. In addition, we assess via microsimulations the potential effect of changes in human capital due to the COVID-19 crisis on future income distributions. We find that the pandemic is likely to have significant longrun consequences in terms of incomes and poverty if strong compensatory measures are not taken soon.Fil: Ciaschi, Matías Omar. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata; ArgentinaFil: Bracco, Jessica Roxana. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; ArgentinaFil: Gasparini, Leonardo Carlos. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata; Argentina. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; ArgentinaFil: Marchionni, Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata; Argentina. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; ArgentinaFil: Neidhöfer, Guido. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; ArgentinaAsociación Argentina de Economía Política2022-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/212688Ciaschi, Matías Omar; Bracco, Jessica Roxana; Gasparini, Leonardo Carlos; Marchionni, Mariana; Neidhöfer, Guido; The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequality; Asociación Argentina de Economía Política; Anales Asociación Argentina de Economía Política; 11-2022; 1-401852-0022CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://aaep.org.ar/works/works2022/4544.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:59:21Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/212688instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:59:22.08CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequality |
title |
The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequality |
spellingShingle |
The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequality Ciaschi, Matías Omar COVID-19 EDUCATION LATIN AMERICA INEQUALITY |
title_short |
The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequality |
title_full |
The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequality |
title_fullStr |
The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequality |
title_full_unstemmed |
The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequality |
title_sort |
The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequality |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ciaschi, Matías Omar Bracco, Jessica Roxana Gasparini, Leonardo Carlos Marchionni, Mariana Neidhöfer, Guido |
author |
Ciaschi, Matías Omar |
author_facet |
Ciaschi, Matías Omar Bracco, Jessica Roxana Gasparini, Leonardo Carlos Marchionni, Mariana Neidhöfer, Guido |
author_role |
author |
author2 |
Bracco, Jessica Roxana Gasparini, Leonardo Carlos Marchionni, Mariana Neidhöfer, Guido |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
COVID-19 EDUCATION LATIN AMERICA INEQUALITY |
topic |
COVID-19 EDUCATION LATIN AMERICA INEQUALITY |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.2 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The shock of the COVID-19 pandemic affected the human capital formation of children and youths. As a consequence of this disruption, the pandemic is likely to imply permanent lower levels of human capital. In this paper we provide new evidence on the impact of the COVID-19 and school closures on education in Latin America by exploiting harmonized microdata from a large set of national household surveys carried out in 2020. In addition, we assess via microsimulations the potential effect of changes in human capital due to the COVID-19 crisis on future income distributions. We find that the pandemic is likely to have significant longrun consequences in terms of incomes and poverty if strong compensatory measures are not taken soon. Fil: Ciaschi, Matías Omar. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata; Argentina Fil: Bracco, Jessica Roxana. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; Argentina Fil: Gasparini, Leonardo Carlos. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata; Argentina. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; Argentina Fil: Marchionni, Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata; Argentina. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; Argentina Fil: Neidhöfer, Guido. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Ciencias Económicas. Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales; Argentina |
description |
The shock of the COVID-19 pandemic affected the human capital formation of children and youths. As a consequence of this disruption, the pandemic is likely to imply permanent lower levels of human capital. In this paper we provide new evidence on the impact of the COVID-19 and school closures on education in Latin America by exploiting harmonized microdata from a large set of national household surveys carried out in 2020. In addition, we assess via microsimulations the potential effect of changes in human capital due to the COVID-19 crisis on future income distributions. We find that the pandemic is likely to have significant longrun consequences in terms of incomes and poverty if strong compensatory measures are not taken soon. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/212688 Ciaschi, Matías Omar; Bracco, Jessica Roxana; Gasparini, Leonardo Carlos; Marchionni, Mariana; Neidhöfer, Guido; The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequality; Asociación Argentina de Economía Política; Anales Asociación Argentina de Economía Política; 11-2022; 1-40 1852-0022 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/212688 |
identifier_str_mv |
Ciaschi, Matías Omar; Bracco, Jessica Roxana; Gasparini, Leonardo Carlos; Marchionni, Mariana; Neidhöfer, Guido; The impact of COVID-19 on education in Latin America: Long-run implications on poverty and inequality; Asociación Argentina de Economía Política; Anales Asociación Argentina de Economía Política; 11-2022; 1-40 1852-0022 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://aaep.org.ar/works/works2022/4544.pdf |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Asociación Argentina de Economía Política |
publisher.none.fl_str_mv |
Asociación Argentina de Economía Política |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844613761893138432 |
score |
13.070432 |