Narrativas para futuros urgentes: Claves feministas y relacionalidad frente al escenario del Antropoceno-Capitaloceno

Autores
Monfrinotti Lescura, Vanessa Ivana
Año de publicación
2023
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
A partir de la propuesta de este número temático, que convoca a entrecruzamientos entre filosofía y feminismos desde los desafíos presentes, se incursiona en contribuciones feministas en su potencia de interrumpir la escena necrótica del Antropoceno, habilitando la posibilidad de otras narrativas, desobedientes a las dominantes. Dar respuesta al AntropocenoCapitaloceno, en tanto “evento-límite” que pone en riesgo la continuidad de la vida humana y no-humana tal cual la conocemos, requiere un ejercicio creativo que tiene un ineludible alcance político. Tal ejercicio implica un desplazamiento ontoepistémico y una apertura a otros modos de ser y hacer. En este desplazamiento resulta fundamental pensar más allá de los paradigmas antropocéntricos y androcéntricos, y recusar la ontología moderna dualista. En esta dirección, se indaga en propuestas provenientes de pensadoras feministas que coinciden en la afirmación política de la relacionalidad, compromiso ontológico que se torna necesario en vistas al alcance que tiene para diseñar mundos vivibles. Dentro de los debates sobre el Antropoceno, interesan dos dimensiones para poner en diálogo con los feminismos: por un lado, el alcance ontológico-político del AntropocenoCapitaloceno y, por otro, la urgencia de intervenir en la disputa por el porvenir. En relación a esta última se recupera la relevancia del concepto de refugio, como clave para pensar una política de regeneración y recomposición, feminista y relacional. A lo largo de escrito se argumenta en pos de colocar el eje de la praxis política y epistémica en la reproducción de la vida, la red de interdependencias y los concomitantes cuidados de los hilos cada vez más precarios, como aspectos claves para la emergencia de futuros otros. En este sentido, el artículo propone recuperar nociones del pensamiento feminista, entendiéndolas como narrativas urgentes que disputan los convencionales itinerarios de los debates sobre el Antropoceno, dado que propician otras metáforas y categorías para habitar de otro modo los tiempos que corren. En primer lugar, se incursiona en la afirmación política de la interdependencia y las luchas por lo común en función de los aportes que vienen realizando Raquel Gutiérrez Aguilar, Lucía Linsalata y Lorena Mina Navarro. En segundo lugar, interesa ingresar al mundo de los parentescos extraños, afinidades y alianzas multiespecies propiciados por Donna Haraway (2019), para reconfigurar los vínculos y abrir la posibilidad de construir otras comunidades, no post-humanas, sino del compost. En tercer lugar, en vínculo con lo anterior, emerge la pregunta por las prácticas de cuidado no-antropocéntricas y las responsabilidades que conlleva asumir compromisos ontológicos con la relacionalidad, junto con los aportes de María Puig de la Bellacasa (2017, 2021). Asimismo, a modo de síntesis se recuperan algunas premisas que comparten de los múltiples y diversos ecofeminismos (Herrero, 2017a), para insistir en el vínculo entre el patriarcado y la devastación planetaria. Se propone inscribir a las narrativas feministas relacionales en un horizonte común para imaginar y narrar(nos) un tiempo y espacio que se encuentra gestándose más allá del Antropoceno, al que Haraway (2019) nombra como Chthuluceno.
Starting from the proposal of this thematic issue, which calls for the intertwining of philosophy and feminisms from the present challenges, feminist contributions are made in their power to interrupt the necrotic scene of the Anthropocene, enabling the possibility of other narratives, disobedient to the dominant ones. Responding to the AnthropoceneCapitalocene, as a "limit-event" that puts at risk the continuity of human and non-human life as we know it, requires a creative exercise that has an inescapable political scope. Such an exercise implies a onto-epistemic shi and an opening to other ways of being and doing. In this shi it is fundamental to think beyond anthropocentric and androcentric paradigms, and to challenge modern dualistic ontology. In this direction, it investigates proposals from feminist thinkers who agree on the political affirmation of relationality, ontological commitment that becomes necessary in view of the scope it has to design living worlds. Within the debates on the Anthropocene, there are two dimensions to put in dialogue with feminisms: on the one hand, the ontological-political scope of the AnthropoceneCapitalocene and, on the other, the urgency to intervene in the dispute for the future. In relation to the latter the relevance of the concept of refuge is recovered, as key to think a policy of regeneration and recomposition, feminist and relational. roughout the writing it is argued in order to place the axis of political and epistemic praxis in the reproduction of life, the network of interdependencies and the concomitant care of increasingly precarious threads, as key aspects for the emergence of future others. In this sense, the article proposes to recover notions of feminist thought, understanding them as urgent narratives that dispute the conventional itineraries of debates on the Anthropocene, since they encourage other metaphors and categories to inhabit in another way the times that we have. In the first place, it ventures into the political affirmation of interdependence and struggles for the common according to the contributions made by Raquel Gutiérrez Aguilar, Lucía Linsalata and Lorena Mina Navarro. Secondly, it is interesting to enter the world of strange kinships, affinities and multispecies alliances promoted by Donna Haraway (2019), to reconfigure ties and open the possibility of building other communities, not post-human, but compost. irdly, in connection with the foregoing, the question arises of the non-anthropocentric care practices and the responsibilities that entails assuming ontological commitments with relationality, together with the contributions of María Puig de la Bellacasa (2017, 2021). Also, by way of synthesis, some premises that they share from the multiple and diverse ecofeminisms are recovered (Herrero, 2017a), to insist on the link between patriarchy and planetary devastation. It is proposed to inscribe relational feminist narratives in a common horizon to imagine and narrate(us) a time and space that is developing beyond the Anthropocene, which Haraway (2019) names as Chthuluceno.
Fil: Monfrinotti Lescura, Vanessa Ivana. Universidad Nacional del Comahue. Facultad de Humanidades. Departamento de Filosofía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Confluencia; Argentina
Materia
FEMINISMOS
RELACIONALIDAD
ANTROPOCENO
CAPITALOCENO
CHTHULUCENO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
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Institución
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Tal ejercicio implica un desplazamiento ontoepistémico y una apertura a otros modos de ser y hacer. En este desplazamiento resulta fundamental pensar más allá de los paradigmas antropocéntricos y androcéntricos, y recusar la ontología moderna dualista. En esta dirección, se indaga en propuestas provenientes de pensadoras feministas que coinciden en la afirmación política de la relacionalidad, compromiso ontológico que se torna necesario en vistas al alcance que tiene para diseñar mundos vivibles. Dentro de los debates sobre el Antropoceno, interesan dos dimensiones para poner en diálogo con los feminismos: por un lado, el alcance ontológico-político del AntropocenoCapitaloceno y, por otro, la urgencia de intervenir en la disputa por el porvenir. En relación a esta última se recupera la relevancia del concepto de refugio, como clave para pensar una política de regeneración y recomposición, feminista y relacional. A lo largo de escrito se argumenta en pos de colocar el eje de la praxis política y epistémica en la reproducción de la vida, la red de interdependencias y los concomitantes cuidados de los hilos cada vez más precarios, como aspectos claves para la emergencia de futuros otros. En este sentido, el artículo propone recuperar nociones del pensamiento feminista, entendiéndolas como narrativas urgentes que disputan los convencionales itinerarios de los debates sobre el Antropoceno, dado que propician otras metáforas y categorías para habitar de otro modo los tiempos que corren. En primer lugar, se incursiona en la afirmación política de la interdependencia y las luchas por lo común en función de los aportes que vienen realizando Raquel Gutiérrez Aguilar, Lucía Linsalata y Lorena Mina Navarro. En segundo lugar, interesa ingresar al mundo de los parentescos extraños, afinidades y alianzas multiespecies propiciados por Donna Haraway (2019), para reconfigurar los vínculos y abrir la posibilidad de construir otras comunidades, no post-humanas, sino del compost. En tercer lugar, en vínculo con lo anterior, emerge la pregunta por las prácticas de cuidado no-antropocéntricas y las responsabilidades que conlleva asumir compromisos ontológicos con la relacionalidad, junto con los aportes de María Puig de la Bellacasa (2017, 2021). Asimismo, a modo de síntesis se recuperan algunas premisas que comparten de los múltiples y diversos ecofeminismos (Herrero, 2017a), para insistir en el vínculo entre el patriarcado y la devastación planetaria. Se propone inscribir a las narrativas feministas relacionales en un horizonte común para imaginar y narrar(nos) un tiempo y espacio que se encuentra gestándose más allá del Antropoceno, al que Haraway (2019) nombra como Chthuluceno.Starting from the proposal of this thematic issue, which calls for the intertwining of philosophy and feminisms from the present challenges, feminist contributions are made in their power to interrupt the necrotic scene of the Anthropocene, enabling the possibility of other narratives, disobedient to the dominant ones. Responding to the AnthropoceneCapitalocene, as a "limit-event" that puts at risk the continuity of human and non-human life as we know it, requires a creative exercise that has an inescapable political scope. Such an exercise implies a onto-epistemic shi and an opening to other ways of being and doing. In this shi it is fundamental to think beyond anthropocentric and androcentric paradigms, and to challenge modern dualistic ontology. In this direction, it investigates proposals from feminist thinkers who agree on the political affirmation of relationality, ontological commitment that becomes necessary in view of the scope it has to design living worlds. Within the debates on the Anthropocene, there are two dimensions to put in dialogue with feminisms: on the one hand, the ontological-political scope of the AnthropoceneCapitalocene and, on the other, the urgency to intervene in the dispute for the future. In relation to the latter the relevance of the concept of refuge is recovered, as key to think a policy of regeneration and recomposition, feminist and relational. roughout the writing it is argued in order to place the axis of political and epistemic praxis in the reproduction of life, the network of interdependencies and the concomitant care of increasingly precarious threads, as key aspects for the emergence of future others. In this sense, the article proposes to recover notions of feminist thought, understanding them as urgent narratives that dispute the conventional itineraries of debates on the Anthropocene, since they encourage other metaphors and categories to inhabit in another way the times that we have. In the first place, it ventures into the political affirmation of interdependence and struggles for the common according to the contributions made by Raquel Gutiérrez Aguilar, Lucía Linsalata and Lorena Mina Navarro. Secondly, it is interesting to enter the world of strange kinships, affinities and multispecies alliances promoted by Donna Haraway (2019), to reconfigure ties and open the possibility of building other communities, not post-human, but compost. irdly, in connection with the foregoing, the question arises of the non-anthropocentric care practices and the responsibilities that entails assuming ontological commitments with relationality, together with the contributions of María Puig de la Bellacasa (2017, 2021). Also, by way of synthesis, some premises that they share from the multiple and diverse ecofeminisms are recovered (Herrero, 2017a), to insist on the link between patriarchy and planetary devastation. It is proposed to inscribe relational feminist narratives in a common horizon to imagine and narrate(us) a time and space that is developing beyond the Anthropocene, which Haraway (2019) names as Chthuluceno.Fil: Monfrinotti Lescura, Vanessa Ivana. Universidad Nacional del Comahue. Facultad de Humanidades. Departamento de Filosofía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Confluencia; ArgentinaUniversidad Nacional del Nordeste. Facultad de Humanidades. Instituto de Filosofía2023-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/224496Monfrinotti Lescura, Vanessa Ivana; Narrativas para futuros urgentes: Claves feministas y relacionalidad frente al escenario del Antropoceno-Capitaloceno; Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Humanidades. 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Starting from the proposal of this thematic issue, which calls for the intertwining of philosophy and feminisms from the present challenges, feminist contributions are made in their power to interrupt the necrotic scene of the Anthropocene, enabling the possibility of other narratives, disobedient to the dominant ones. Responding to the AnthropoceneCapitalocene, as a "limit-event" that puts at risk the continuity of human and non-human life as we know it, requires a creative exercise that has an inescapable political scope. Such an exercise implies a onto-epistemic shi and an opening to other ways of being and doing. In this shi it is fundamental to think beyond anthropocentric and androcentric paradigms, and to challenge modern dualistic ontology. In this direction, it investigates proposals from feminist thinkers who agree on the political affirmation of relationality, ontological commitment that becomes necessary in view of the scope it has to design living worlds. Within the debates on the Anthropocene, there are two dimensions to put in dialogue with feminisms: on the one hand, the ontological-political scope of the AnthropoceneCapitalocene and, on the other, the urgency to intervene in the dispute for the future. In relation to the latter the relevance of the concept of refuge is recovered, as key to think a policy of regeneration and recomposition, feminist and relational. roughout the writing it is argued in order to place the axis of political and epistemic praxis in the reproduction of life, the network of interdependencies and the concomitant care of increasingly precarious threads, as key aspects for the emergence of future others. In this sense, the article proposes to recover notions of feminist thought, understanding them as urgent narratives that dispute the conventional itineraries of debates on the Anthropocene, since they encourage other metaphors and categories to inhabit in another way the times that we have. In the first place, it ventures into the political affirmation of interdependence and struggles for the common according to the contributions made by Raquel Gutiérrez Aguilar, Lucía Linsalata and Lorena Mina Navarro. Secondly, it is interesting to enter the world of strange kinships, affinities and multispecies alliances promoted by Donna Haraway (2019), to reconfigure ties and open the possibility of building other communities, not post-human, but compost. irdly, in connection with the foregoing, the question arises of the non-anthropocentric care practices and the responsibilities that entails assuming ontological commitments with relationality, together with the contributions of María Puig de la Bellacasa (2017, 2021). Also, by way of synthesis, some premises that they share from the multiple and diverse ecofeminisms are recovered (Herrero, 2017a), to insist on the link between patriarchy and planetary devastation. It is proposed to inscribe relational feminist narratives in a common horizon to imagine and narrate(us) a time and space that is developing beyond the Anthropocene, which Haraway (2019) names as Chthuluceno.
Fil: Monfrinotti Lescura, Vanessa Ivana. Universidad Nacional del Comahue. Facultad de Humanidades. Departamento de Filosofía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Confluencia; Argentina
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