El desvío reflexivo de la cuestión de Dios en la memoria de juventud de Paul Ricœur

Autores
Díez, Francisco
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En los años noventa, Paul Ricœur caracterizó su postura en torno a la cuestión metafísica de Dios como un agnosticismo filosófico. Consideró que esa característica era la marca de toda su obra. Sin embargo, en su memoria de juventud, escrita a los 20 años, Ricœur desarrolló una filosofía que nombraba a Dios y lo convertía en cuestión de un esfuerzo metafísico. Esa memoria permaneció inédita hasta 2017. Frente al reconocimiento de su agnosticismo filosófico, esta publicación genera preguntas ineludibles. Si el joven Ricœur se interesó por la aplicación del método de la filosofía reflexiva al problema de Dios ¿por qué justo este primer texto permaneció inédito?, ¿no fue publicado por contradecir la marca de la totalidad de su obra? El objetivo del presente estudio es esclarecer este origen que parece extraño a su descripción filosófica. Se examinarán tres puntos centrales de su memoria: 1°) el credo filosófico establecido en el inicio de su trabajo, 2°) las decisiones asumidas en su desarrollo, y 3°) la estructura de una conclusión imposible con la que finaliza.
During the 90s of the twentieth century, Paul Ricoeur designated his view concerning the metaphysical issue of God as philosophical agnosticism. He thought that feature to be the hallmark of his entire work. However, in his Memoirs of Youth [Méthode réflexive appliquée au problème de Dieu chez Lachelier et Lagneau], which he wrote during his twenties, Ricouer developed a philosophy that named God and that made it a metaphysical issue. This memoir remained unpublished until 2017. Faced with his self-proclaimed philosophical agnosticism, this work raises some questions. If the early Ricoeur was interested in applying the method of reflexive philosophy to the issue of God, why this early work remained unpublished? Was it published just because it contradicts the hallmark of his entire work? The purpose of the article is to shed light on the origin of this memoir, which seems strange due to his own description of his philosophical work. Therefore, it addresses three issues within the memoir: the philosophical ideas established in the beginning, the decisions he took during its development, and the structure of an impossible conclusion which ends it.
Fil: Díez, Francisco. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires. Centro de Estudios Filosóficos "Eugenio Pucciarelli". Sección Fenomenología y Hermenéutica; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina
Materia
FILOSOFIA REFLEXIVA
AGNOSTICISMO
RICOEUR
DIOS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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During the 90s of the twentieth century, Paul Ricoeur designated his view concerning the metaphysical issue of God as philosophical agnosticism. He thought that feature to be the hallmark of his entire work. However, in his Memoirs of Youth [Méthode réflexive appliquée au problème de Dieu chez Lachelier et Lagneau], which he wrote during his twenties, Ricouer developed a philosophy that named God and that made it a metaphysical issue. This memoir remained unpublished until 2017. Faced with his self-proclaimed philosophical agnosticism, this work raises some questions. If the early Ricoeur was interested in applying the method of reflexive philosophy to the issue of God, why this early work remained unpublished? Was it published just because it contradicts the hallmark of his entire work? The purpose of the article is to shed light on the origin of this memoir, which seems strange due to his own description of his philosophical work. Therefore, it addresses three issues within the memoir: the philosophical ideas established in the beginning, the decisions he took during its development, and the structure of an impossible conclusion which ends it.
Fil: Díez, Francisco. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires. Centro de Estudios Filosóficos "Eugenio Pucciarelli". Sección Fenomenología y Hermenéutica; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina
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