Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge
- Autores
- Martí, Eduardo; Scheuer, Nora
- Año de publicación
- 2015
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- In this introduction to the issue Semiotic tools in early mathematical knowledge, we offer a theoretical perspective that provides meaning to the different contributions. We begin by reviewing three perspectives bearing an important influence on the study of mathematical development in childhood (the Piagetian, the information processing and the neonativist perspectives). Next, we underscore the need for developmental studies in this domain to consider the semiotic component, and hence the socio-cultural component, in depth. The contributions that form this volume — a theoretical article, five papers and four short reports of empirical studies and a review of an instructional approach — illustrate different ways of including the semiotic component in the study of children’s mathematical knowledge.
En esta introducción del monográfico titulado Instrumentos semióticos en el conocimiento matemático temprano se ofrece una perspectiva teórica que da sentido a las diferentes aportaciones reunidas. Tras la revisión de tres perspectivas influyentes en el estudio del desarrollo matemático (la perspectiva de Piaget, la perspectiva del procesamiento de la información y la perspectiva neonativista), se defiende la necesidad de que los estudios en este campo consideren en profundidad el componente semiótico, y por tanto, el componente socio-cultural. Con los trabajos del presente monográfico —un artículo teórico, cinco artículos y cuatro reportes de estudios empíricos y una reseña de un modelo de enseñanza— se ilustran diferentes maneras de incluir el componente semiótico en el estudio del desarrollo matemático en la niñez.
Fil: Martí, Eduardo. Universidad de Barcelona; España
Fil: Scheuer, Nora. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte; Argentina - Materia
-
DEVELOPMENT
MATHEMATICAL KNOWLEDGE
SEMIOTIC SYSTEMS
SOCIOCULTURAL INTERACTION - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/127339
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_cc8877ef2f0952b7298d3199795e8b27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/127339 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Semiotic systems, culture and early mathematical knowledgeSistemas semióticos, cultura y conocimiento matemático tempranoMartí, EduardoScheuer, NoraDEVELOPMENTMATHEMATICAL KNOWLEDGESEMIOTIC SYSTEMSSOCIOCULTURAL INTERACTIONhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5In this introduction to the issue Semiotic tools in early mathematical knowledge, we offer a theoretical perspective that provides meaning to the different contributions. We begin by reviewing three perspectives bearing an important influence on the study of mathematical development in childhood (the Piagetian, the information processing and the neonativist perspectives). Next, we underscore the need for developmental studies in this domain to consider the semiotic component, and hence the socio-cultural component, in depth. The contributions that form this volume — a theoretical article, five papers and four short reports of empirical studies and a review of an instructional approach — illustrate different ways of including the semiotic component in the study of children’s mathematical knowledge.En esta introducción del monográfico titulado Instrumentos semióticos en el conocimiento matemático temprano se ofrece una perspectiva teórica que da sentido a las diferentes aportaciones reunidas. Tras la revisión de tres perspectivas influyentes en el estudio del desarrollo matemático (la perspectiva de Piaget, la perspectiva del procesamiento de la información y la perspectiva neonativista), se defiende la necesidad de que los estudios en este campo consideren en profundidad el componente semiótico, y por tanto, el componente socio-cultural. Con los trabajos del presente monográfico —un artículo teórico, cinco artículos y cuatro reportes de estudios empíricos y una reseña de un modelo de enseñanza— se ilustran diferentes maneras de incluir el componente semiótico en el estudio del desarrollo matemático en la niñez.Fil: Martí, Eduardo. Universidad de Barcelona; EspañaFil: Scheuer, Nora. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte; ArgentinaTaylor & Francis Ltd2015-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/127339Martí, Eduardo; Scheuer, Nora; Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge; Taylor & Francis Ltd; Estudios de Psicologia; 36; 1; 26-2-2015; 1-170210-93951579-3699CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1080/02109395.2014.1000008info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02109395.2014.1000008info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:27:56Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/127339instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:27:57.073CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge Sistemas semióticos, cultura y conocimiento matemático temprano |
title |
Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge |
spellingShingle |
Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge Martí, Eduardo DEVELOPMENT MATHEMATICAL KNOWLEDGE SEMIOTIC SYSTEMS SOCIOCULTURAL INTERACTION |
title_short |
Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge |
title_full |
Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge |
title_fullStr |
Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge |
title_full_unstemmed |
Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge |
title_sort |
Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Martí, Eduardo Scheuer, Nora |
author |
Martí, Eduardo |
author_facet |
Martí, Eduardo Scheuer, Nora |
author_role |
author |
author2 |
Scheuer, Nora |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
DEVELOPMENT MATHEMATICAL KNOWLEDGE SEMIOTIC SYSTEMS SOCIOCULTURAL INTERACTION |
topic |
DEVELOPMENT MATHEMATICAL KNOWLEDGE SEMIOTIC SYSTEMS SOCIOCULTURAL INTERACTION |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
In this introduction to the issue Semiotic tools in early mathematical knowledge, we offer a theoretical perspective that provides meaning to the different contributions. We begin by reviewing three perspectives bearing an important influence on the study of mathematical development in childhood (the Piagetian, the information processing and the neonativist perspectives). Next, we underscore the need for developmental studies in this domain to consider the semiotic component, and hence the socio-cultural component, in depth. The contributions that form this volume — a theoretical article, five papers and four short reports of empirical studies and a review of an instructional approach — illustrate different ways of including the semiotic component in the study of children’s mathematical knowledge. En esta introducción del monográfico titulado Instrumentos semióticos en el conocimiento matemático temprano se ofrece una perspectiva teórica que da sentido a las diferentes aportaciones reunidas. Tras la revisión de tres perspectivas influyentes en el estudio del desarrollo matemático (la perspectiva de Piaget, la perspectiva del procesamiento de la información y la perspectiva neonativista), se defiende la necesidad de que los estudios en este campo consideren en profundidad el componente semiótico, y por tanto, el componente socio-cultural. Con los trabajos del presente monográfico —un artículo teórico, cinco artículos y cuatro reportes de estudios empíricos y una reseña de un modelo de enseñanza— se ilustran diferentes maneras de incluir el componente semiótico en el estudio del desarrollo matemático en la niñez. Fil: Martí, Eduardo. Universidad de Barcelona; España Fil: Scheuer, Nora. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte; Argentina |
description |
In this introduction to the issue Semiotic tools in early mathematical knowledge, we offer a theoretical perspective that provides meaning to the different contributions. We begin by reviewing three perspectives bearing an important influence on the study of mathematical development in childhood (the Piagetian, the information processing and the neonativist perspectives). Next, we underscore the need for developmental studies in this domain to consider the semiotic component, and hence the socio-cultural component, in depth. The contributions that form this volume — a theoretical article, five papers and four short reports of empirical studies and a review of an instructional approach — illustrate different ways of including the semiotic component in the study of children’s mathematical knowledge. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-02-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/127339 Martí, Eduardo; Scheuer, Nora; Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge; Taylor & Francis Ltd; Estudios de Psicologia; 36; 1; 26-2-2015; 1-17 0210-9395 1579-3699 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/127339 |
identifier_str_mv |
Martí, Eduardo; Scheuer, Nora; Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge; Taylor & Francis Ltd; Estudios de Psicologia; 36; 1; 26-2-2015; 1-17 0210-9395 1579-3699 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1080/02109395.2014.1000008 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02109395.2014.1000008 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Taylor & Francis Ltd |
publisher.none.fl_str_mv |
Taylor & Francis Ltd |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844614282198646784 |
score |
13.070432 |