Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged Owls

Autores
Ojeda, Valeria Susana; Trejo, Ana Raquel; Seijas , Susana; Chazarreta, María Laura
Año de publicación
2015
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
As part of the economic and population growth of Patagonia, several dust/gravel roads crossing well preserved Andean forests are being converted into paved highways. The potential effects of these changes on forest wildlife have been little studied. The Rufous-legged Owl (Strix rufipes) was dominant among road-killed birds in our survey of a 27-km section of highway running through forests of Nahuel Huapi National Park, in Argentine Patagonia. Fatalities were not evenly distributed along the surveyed length of the road, so we investigated whether landscape features, roadside slope on both sides of the highway, demography, and/or season explained the aggregation pattern. Patterns of distribution of the
road-killed owls were explained by owl abundance and age-class, time of year, and hour, and were weakly related to canopy closure; roadside slope on both sides was unrelated to abundance of fatalities. Trafficrelated deaths were likely the primary cause of non-natural mortality of Rufous-legged Owls (especially for young individuals) in the study area. Examination of carcasses indicated that most owls were killed by turbulence behind large vehicles and that deaths occurred early in the night. Semi-trailer trucks capable of carrying large loads, which peak in numbers between dusk and midnight, likely caused most  fatalities. A wayto reduce owl mortality could be to schedule truck traffic outside the hours when owls are most active at hunting around paved roads crossing natural forests, at least during late winter and spring seasons. Because transportation networks encourage future development that will affect the environment in a variety of ways, it is critical to retain roadless and near-roadless (i.e., having only dirt or gravel roads with slow-moving traffic) portions of the southern Andes to preserve their natural landscapes.
Como parte del crecimiento poblacional y económico de la Patagonia, numerosas rutas secundarias de grava que cruzan bosques andinos bien preservados están siendo convertidas en carreteras pavimentadas. Los efectos potenciales de estos cambios en la vida silvestre del bosque han sido poco estudiados. Strix rufipes fue la especie dominante en un censo de aves muertas en accidentes realizado en una sección de una carretera de 27 km de largo que atraviesa el Parque Nacional Nahuel Huapi, en la Patagonia Argentina. Las bajas causadas por accidentes no estuvieron distribuidas uniformemente a lo largo de la porción de la carretera censada, por lo que investigamos si las características del paisaje, la pendiente de los taludes a ambos lados de la carretera, la demografía y/o la estación explicaban el patrón de accidentes. Los patrones de distribución de las lechuzas muertas por atropello fueron explicados por la abundancia y la clase de edad de las lechuzas, la época del año y la hora del día y estuvieron débilmente relacionados con el grado de cobertura del dosel. La pendiente del talud a ambos lados de la carretera no estuvo relacionada con el número de bajas. Las muertes relacionadas con el tránsito de vehículos fueron probablemente la principal causa de mortalidad no natural de S. rufipes (especialmente para individuos jóvenes) en el área de estudio. El examen de los cadáveres indicó que la mayoría de las lechuzas murieron a causa de la turbulencia que se genera detrás de vehículos grandes y que las muertes ocurrieron temprano por la noche. Los camiones semi-remolque capaces de transportar grandes cargas y que transitan en mayor número entre el anochecer y la medianoche, causaron probablemente la mayoría de las muertes. Una manera de reducir la mortalidad de lechuzas podría ser programar el tránsito de camiones fuera de las horas en las que las lechuzas se encuentran más activas en sus actividades de caza alrededor de las carreteras pavimentadas que cruzan los bosques naturales, al menos durante el final del invierno y la primavera. Debido a que las redes de trasporte facilitan el desarrollo futuro que afecta al entorno de diversas formas, es crítico mantener áreas sin carreteras o casi sin ellas (i.e., mantener sólo carreteras de grava con tránsito de movimiento lento) en la región sur de los Andes para preservar sus paisajes naturales.
Fil: Ojeda, Valeria Susana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte; Argentina. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; Argentina
Fil: Trejo, Ana Raquel. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; Argentina
Fil: Seijas , Susana. Administración de Parques Nacionales. Parque Nacional ; Argentina
Fil: Chazarreta, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte; Argentina. Administración de Parques Nacionales; Argentina
Materia
Strix Rufipes
Forest Habitat
Night Traffic
Roadkills
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/43959

id CONICETDig_b51a87f5207dede9a7fe9622d3270448
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/43959
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged OwlsExpansión de la Red de Carreteras en la Patagonia Andina: un Mensaje de Advertencia de Strix RufipesOjeda, Valeria SusanaTrejo, Ana RaquelSeijas , SusanaChazarreta, María LauraStrix RufipesForest HabitatNight TrafficRoadkillshttps://purl.org/becyt/ford/1.6https://purl.org/becyt/ford/1As part of the economic and population growth of Patagonia, several dust/gravel roads crossing well preserved Andean forests are being converted into paved highways. The potential effects of these changes on forest wildlife have been little studied. The Rufous-legged Owl (Strix rufipes) was dominant among road-killed birds in our survey of a 27-km section of highway running through forests of Nahuel Huapi National Park, in Argentine Patagonia. Fatalities were not evenly distributed along the surveyed length of the road, so we investigated whether landscape features, roadside slope on both sides of the highway, demography, and/or season explained the aggregation pattern. Patterns of distribution of the<br />road-killed owls were explained by owl abundance and age-class, time of year, and hour, and were weakly related to canopy closure; roadside slope on both sides was unrelated to abundance of fatalities. Trafficrelated deaths were likely the primary cause of non-natural mortality of Rufous-legged Owls (especially for young individuals) in the study area. Examination of carcasses indicated that most owls were killed by turbulence behind large vehicles and that deaths occurred early in the night. Semi-trailer trucks capable of carrying large loads, which peak in numbers between dusk and midnight, likely caused most  fatalities. A wayto reduce owl mortality could be to schedule truck traffic outside the hours when owls are most active at hunting around paved roads crossing natural forests, at least during late winter and spring seasons. Because transportation networks encourage future development that will affect the environment in a variety of ways, it is critical to retain roadless and near-roadless (i.e., having only dirt or gravel roads with slow-moving traffic) portions of the southern Andes to preserve their natural landscapes.Como parte del crecimiento poblacional y económico de la Patagonia, numerosas rutas secundarias de grava que cruzan bosques andinos bien preservados están siendo convertidas en carreteras pavimentadas. Los efectos potenciales de estos cambios en la vida silvestre del bosque han sido poco estudiados. Strix rufipes fue la especie dominante en un censo de aves muertas en accidentes realizado en una sección de una carretera de 27 km de largo que atraviesa el Parque Nacional Nahuel Huapi, en la Patagonia Argentina. Las bajas causadas por accidentes no estuvieron distribuidas uniformemente a lo largo de la porción de la carretera censada, por lo que investigamos si las características del paisaje, la pendiente de los taludes a ambos lados de la carretera, la demografía y/o la estación explicaban el patrón de accidentes. Los patrones de distribución de las lechuzas muertas por atropello fueron explicados por la abundancia y la clase de edad de las lechuzas, la época del año y la hora del día y estuvieron débilmente relacionados con el grado de cobertura del dosel. La pendiente del talud a ambos lados de la carretera no estuvo relacionada con el número de bajas. Las muertes relacionadas con el tránsito de vehículos fueron probablemente la principal causa de mortalidad no natural de S. rufipes (especialmente para individuos jóvenes) en el área de estudio. El examen de los cadáveres indicó que la mayoría de las lechuzas murieron a causa de la turbulencia que se genera detrás de vehículos grandes y que las muertes ocurrieron temprano por la noche. Los camiones semi-remolque capaces de transportar grandes cargas y que transitan en mayor número entre el anochecer y la medianoche, causaron probablemente la mayoría de las muertes. Una manera de reducir la mortalidad de lechuzas podría ser programar el tránsito de camiones fuera de las horas en las que las lechuzas se encuentran más activas en sus actividades de caza alrededor de las carreteras pavimentadas que cruzan los bosques naturales, al menos durante el final del invierno y la primavera. Debido a que las redes de trasporte facilitan el desarrollo futuro que afecta al entorno de diversas formas, es crítico mantener áreas sin carreteras o casi sin ellas (i.e., mantener sólo carreteras de grava con tránsito de movimiento lento) en la región sur de los Andes para preservar sus paisajes naturales.Fil: Ojeda, Valeria Susana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte; Argentina. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; ArgentinaFil: Trejo, Ana Raquel. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; ArgentinaFil: Seijas , Susana. Administración de Parques Nacionales. Parque Nacional ; ArgentinaFil: Chazarreta, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte; Argentina. Administración de Parques Nacionales; ArgentinaRaptor Research Foundation2015-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/43959Ojeda, Valeria Susana; Trejo, Ana Raquel; Seijas , Susana; Chazarreta, María Laura; Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged Owls; Raptor Research Foundation; Journal of Raptor Research; 49; 2; 6-2015; 201-2090892-1016CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.3356/0892-1016-49.2.201info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.bioone.org/doi/abs/10.3356/0892-1016-49.2.201info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:34:22Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/43959instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:34:22.634CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged Owls
Expansión de la Red de Carreteras en la Patagonia Andina: un Mensaje de Advertencia de Strix Rufipes
title Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged Owls
spellingShingle Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged Owls
Ojeda, Valeria Susana
Strix Rufipes
Forest Habitat
Night Traffic
Roadkills
title_short Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged Owls
title_full Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged Owls
title_fullStr Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged Owls
title_full_unstemmed Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged Owls
title_sort Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged Owls
dc.creator.none.fl_str_mv Ojeda, Valeria Susana
Trejo, Ana Raquel
Seijas , Susana
Chazarreta, María Laura
author Ojeda, Valeria Susana
author_facet Ojeda, Valeria Susana
Trejo, Ana Raquel
Seijas , Susana
Chazarreta, María Laura
author_role author
author2 Trejo, Ana Raquel
Seijas , Susana
Chazarreta, María Laura
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Strix Rufipes
Forest Habitat
Night Traffic
Roadkills
topic Strix Rufipes
Forest Habitat
Night Traffic
Roadkills
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/1.6
https://purl.org/becyt/ford/1
dc.description.none.fl_txt_mv As part of the economic and population growth of Patagonia, several dust/gravel roads crossing well preserved Andean forests are being converted into paved highways. The potential effects of these changes on forest wildlife have been little studied. The Rufous-legged Owl (Strix rufipes) was dominant among road-killed birds in our survey of a 27-km section of highway running through forests of Nahuel Huapi National Park, in Argentine Patagonia. Fatalities were not evenly distributed along the surveyed length of the road, so we investigated whether landscape features, roadside slope on both sides of the highway, demography, and/or season explained the aggregation pattern. Patterns of distribution of the<br />road-killed owls were explained by owl abundance and age-class, time of year, and hour, and were weakly related to canopy closure; roadside slope on both sides was unrelated to abundance of fatalities. Trafficrelated deaths were likely the primary cause of non-natural mortality of Rufous-legged Owls (especially for young individuals) in the study area. Examination of carcasses indicated that most owls were killed by turbulence behind large vehicles and that deaths occurred early in the night. Semi-trailer trucks capable of carrying large loads, which peak in numbers between dusk and midnight, likely caused most  fatalities. A wayto reduce owl mortality could be to schedule truck traffic outside the hours when owls are most active at hunting around paved roads crossing natural forests, at least during late winter and spring seasons. Because transportation networks encourage future development that will affect the environment in a variety of ways, it is critical to retain roadless and near-roadless (i.e., having only dirt or gravel roads with slow-moving traffic) portions of the southern Andes to preserve their natural landscapes.
Como parte del crecimiento poblacional y económico de la Patagonia, numerosas rutas secundarias de grava que cruzan bosques andinos bien preservados están siendo convertidas en carreteras pavimentadas. Los efectos potenciales de estos cambios en la vida silvestre del bosque han sido poco estudiados. Strix rufipes fue la especie dominante en un censo de aves muertas en accidentes realizado en una sección de una carretera de 27 km de largo que atraviesa el Parque Nacional Nahuel Huapi, en la Patagonia Argentina. Las bajas causadas por accidentes no estuvieron distribuidas uniformemente a lo largo de la porción de la carretera censada, por lo que investigamos si las características del paisaje, la pendiente de los taludes a ambos lados de la carretera, la demografía y/o la estación explicaban el patrón de accidentes. Los patrones de distribución de las lechuzas muertas por atropello fueron explicados por la abundancia y la clase de edad de las lechuzas, la época del año y la hora del día y estuvieron débilmente relacionados con el grado de cobertura del dosel. La pendiente del talud a ambos lados de la carretera no estuvo relacionada con el número de bajas. Las muertes relacionadas con el tránsito de vehículos fueron probablemente la principal causa de mortalidad no natural de S. rufipes (especialmente para individuos jóvenes) en el área de estudio. El examen de los cadáveres indicó que la mayoría de las lechuzas murieron a causa de la turbulencia que se genera detrás de vehículos grandes y que las muertes ocurrieron temprano por la noche. Los camiones semi-remolque capaces de transportar grandes cargas y que transitan en mayor número entre el anochecer y la medianoche, causaron probablemente la mayoría de las muertes. Una manera de reducir la mortalidad de lechuzas podría ser programar el tránsito de camiones fuera de las horas en las que las lechuzas se encuentran más activas en sus actividades de caza alrededor de las carreteras pavimentadas que cruzan los bosques naturales, al menos durante el final del invierno y la primavera. Debido a que las redes de trasporte facilitan el desarrollo futuro que afecta al entorno de diversas formas, es crítico mantener áreas sin carreteras o casi sin ellas (i.e., mantener sólo carreteras de grava con tránsito de movimiento lento) en la región sur de los Andes para preservar sus paisajes naturales.
Fil: Ojeda, Valeria Susana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte; Argentina. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; Argentina
Fil: Trejo, Ana Raquel. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; Argentina
Fil: Seijas , Susana. Administración de Parques Nacionales. Parque Nacional ; Argentina
Fil: Chazarreta, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte; Argentina. Administración de Parques Nacionales; Argentina
description As part of the economic and population growth of Patagonia, several dust/gravel roads crossing well preserved Andean forests are being converted into paved highways. The potential effects of these changes on forest wildlife have been little studied. The Rufous-legged Owl (Strix rufipes) was dominant among road-killed birds in our survey of a 27-km section of highway running through forests of Nahuel Huapi National Park, in Argentine Patagonia. Fatalities were not evenly distributed along the surveyed length of the road, so we investigated whether landscape features, roadside slope on both sides of the highway, demography, and/or season explained the aggregation pattern. Patterns of distribution of the<br />road-killed owls were explained by owl abundance and age-class, time of year, and hour, and were weakly related to canopy closure; roadside slope on both sides was unrelated to abundance of fatalities. Trafficrelated deaths were likely the primary cause of non-natural mortality of Rufous-legged Owls (especially for young individuals) in the study area. Examination of carcasses indicated that most owls were killed by turbulence behind large vehicles and that deaths occurred early in the night. Semi-trailer trucks capable of carrying large loads, which peak in numbers between dusk and midnight, likely caused most  fatalities. A wayto reduce owl mortality could be to schedule truck traffic outside the hours when owls are most active at hunting around paved roads crossing natural forests, at least during late winter and spring seasons. Because transportation networks encourage future development that will affect the environment in a variety of ways, it is critical to retain roadless and near-roadless (i.e., having only dirt or gravel roads with slow-moving traffic) portions of the southern Andes to preserve their natural landscapes.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/43959
Ojeda, Valeria Susana; Trejo, Ana Raquel; Seijas , Susana; Chazarreta, María Laura; Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged Owls; Raptor Research Foundation; Journal of Raptor Research; 49; 2; 6-2015; 201-209
0892-1016
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/43959
identifier_str_mv Ojeda, Valeria Susana; Trejo, Ana Raquel; Seijas , Susana; Chazarreta, María Laura; Highway Network Expansion in Andean Patagonia: a Warning Notice From Rufous-legged Owls; Raptor Research Foundation; Journal of Raptor Research; 49; 2; 6-2015; 201-209
0892-1016
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.3356/0892-1016-49.2.201
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.bioone.org/doi/abs/10.3356/0892-1016-49.2.201
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Raptor Research Foundation
publisher.none.fl_str_mv Raptor Research Foundation
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844613063188152320
score 13.070432