Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education

Autores
Koeltzsch, Grit Kirstin
Año de publicación
2021
Idioma
inglés
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
Autoethnography has gained importance as a methodological approach within empirical research, however, self-interrogation and critical self-exploration also plays a key role in our educational practice. In this paper, the performance titled: “Pachamama: Corporealities of an Andean-peasant woman” (Koeltzsch, 2020) is discussed involving creative processes to reveal research results, and emphasizing the body as an interface between the social environment, society and scholarly work. In this case, experimentation beyond textuality is achieved through systematic introspection, which led to a visual-performative result used for a higher-education class of American History in Argentina. I argue that autoethnography makes it possible to locate the researcher’s history and culture in relation to others, but it also reflects critically on other analytical categories, such as work and gender, in this case. I conclude that this approach can help to draw new lines for a dialectical self/others comprehension, without dividing roles into observer, participant, or analyzer, but also to understand the bodily performance of ourselves and others as an act of intervention, resistance, a form of criticizing, and a way of revealing agency regarding contents and performers in a subaltern situation.
La autoetnografía ha ganado importancia como enfoque metodológico dentro de la investigación empírica, sin embargo, la autointerrogación y la autoexploración crítica también juegan un papel clave en la práctica educativa. En este trabajo discuto el ejemplo de la performance "Pachamama: Corporalidades de la mujer Andina-campesina" (Koeltzsch, 2020), lo que implicó procesos creativos para revelar los resultados de una investigación, haciendo hincapié en el cuerpo como interfaz entre el entorno social, la sociedad y el trabajo académico. La experimentación más allá de la textualidad se logra a través de la introspección sistemática, que condujo a un resultado visual-performativo utilizado en una clase de Historia de América en el nivel superior en Argentina. Argumento que la autoetnografía permite situar la historia y la cultura del investigador en relación con otros, y también da lugar a inferir y reflexionar críticamente sobre categorías analíticas como en este caso el trabajo y género. Concluyo que este enfoque puede ayudar a trazar nuevas líneas para una comprensión dialéctica self/otros, sin dividir los papeles en observador, participante o analizador, además para entender nuestra actuación corporal y de los demás como un acto de intervención, resistencia, una forma de crítica, y una manera de revelar agencia respecto de contenidos y performer en situación de subalternidad.
Fil: Koeltzsch, Grit Kirstin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Salta. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades. Universidad Nacional de Jujuy. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades; Argentina
Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education
Madrid
España
Organizing Committee of 3rdInterdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education
Materia
AUTOETHNOGRAPHY
PERFORMANCE
EDUCATION
BODY
REFLEXIVITY
AUTOETNOGRAFÍA
PERFORMANCE
EDUCACIÓN
CUERPO
REFLEXIVIDAD
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/230855

id CONICETDig_a8b04d6213af8164af4cd3a1bf8a4f85
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/230855
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and educationConocerse para enseñar: La autoetnografía performativa como método autorreflexivo para la investigación y educaciónKoeltzsch, Grit KirstinAUTOETHNOGRAPHYPERFORMANCEEDUCATIONBODYREFLEXIVITYAUTOETNOGRAFÍAPERFORMANCEEDUCACIÓNCUERPOREFLEXIVIDADhttps://purl.org/becyt/ford/6.4https://purl.org/becyt/ford/6Autoethnography has gained importance as a methodological approach within empirical research, however, self-interrogation and critical self-exploration also plays a key role in our educational practice. In this paper, the performance titled: “Pachamama: Corporealities of an Andean-peasant woman” (Koeltzsch, 2020) is discussed involving creative processes to reveal research results, and emphasizing the body as an interface between the social environment, society and scholarly work. In this case, experimentation beyond textuality is achieved through systematic introspection, which led to a visual-performative result used for a higher-education class of American History in Argentina. I argue that autoethnography makes it possible to locate the researcher’s history and culture in relation to others, but it also reflects critically on other analytical categories, such as work and gender, in this case. I conclude that this approach can help to draw new lines for a dialectical self/others comprehension, without dividing roles into observer, participant, or analyzer, but also to understand the bodily performance of ourselves and others as an act of intervention, resistance, a form of criticizing, and a way of revealing agency regarding contents and performers in a subaltern situation.La autoetnografía ha ganado importancia como enfoque metodológico dentro de la investigación empírica, sin embargo, la autointerrogación y la autoexploración crítica también juegan un papel clave en la práctica educativa. En este trabajo discuto el ejemplo de la performance "Pachamama: Corporalidades de la mujer Andina-campesina" (Koeltzsch, 2020), lo que implicó procesos creativos para revelar los resultados de una investigación, haciendo hincapié en el cuerpo como interfaz entre el entorno social, la sociedad y el trabajo académico. La experimentación más allá de la textualidad se logra a través de la introspección sistemática, que condujo a un resultado visual-performativo utilizado en una clase de Historia de América en el nivel superior en Argentina. Argumento que la autoetnografía permite situar la historia y la cultura del investigador en relación con otros, y también da lugar a inferir y reflexionar críticamente sobre categorías analíticas como en este caso el trabajo y género. Concluyo que este enfoque puede ayudar a trazar nuevas líneas para una comprensión dialéctica self/otros, sin dividir los papeles en observador, participante o analizador, además para entender nuestra actuación corporal y de los demás como un acto de intervención, resistencia, una forma de crítica, y una manera de revelar agencia respecto de contenidos y performer en situación de subalternidad.Fil: Koeltzsch, Grit Kirstin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Salta. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades. Universidad Nacional de Jujuy. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades; ArgentinaConference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in EducationMadridEspañaOrganizing Committee of 3rdInterdisciplinary and Virtual Conference on Arts in EducationMusicoGuiaMontiel, MarianaAkombo, David O.De Blas Gómez, FelisaPérez Aldeguer, SantiagoRamírez, Karina GabrielaCaride, José AntonioDanzi, DonatellaElorriaga Llor, AlfonsoLlambías, ElisaGutiérrez Ujaque, DanielNavarro Lalanda, SaraPeugnet Díaz, LorenaRaña Barreiro, FernandoD. Melo, Clarissa2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectConferenciaBookhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794info:ar-repo/semantics/documentoDeConferenciaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/230855Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education; Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education; Madrid; España; 2021; 487-49197884092961562445-3641CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.civae.org/conference-proceedings-2021/Internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:09:19Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/230855instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:09:19.562CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education
Conocerse para enseñar: La autoetnografía performativa como método autorreflexivo para la investigación y educación
title Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education
spellingShingle Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education
Koeltzsch, Grit Kirstin
AUTOETHNOGRAPHY
PERFORMANCE
EDUCATION
BODY
REFLEXIVITY
AUTOETNOGRAFÍA
PERFORMANCE
EDUCACIÓN
CUERPO
REFLEXIVIDAD
title_short Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education
title_full Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education
title_fullStr Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education
title_full_unstemmed Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education
title_sort Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education
dc.creator.none.fl_str_mv Koeltzsch, Grit Kirstin
author Koeltzsch, Grit Kirstin
author_facet Koeltzsch, Grit Kirstin
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Montiel, Mariana
Akombo, David O.
De Blas Gómez, Felisa
Pérez Aldeguer, Santiago
Ramírez, Karina Gabriela
Caride, José Antonio
Danzi, Donatella
Elorriaga Llor, Alfonso
Llambías, Elisa
Gutiérrez Ujaque, Daniel
Navarro Lalanda, Sara
Peugnet Díaz, Lorena
Raña Barreiro, Fernando
D. Melo, Clarissa
dc.subject.none.fl_str_mv AUTOETHNOGRAPHY
PERFORMANCE
EDUCATION
BODY
REFLEXIVITY
AUTOETNOGRAFÍA
PERFORMANCE
EDUCACIÓN
CUERPO
REFLEXIVIDAD
topic AUTOETHNOGRAPHY
PERFORMANCE
EDUCATION
BODY
REFLEXIVITY
AUTOETNOGRAFÍA
PERFORMANCE
EDUCACIÓN
CUERPO
REFLEXIVIDAD
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/6.4
https://purl.org/becyt/ford/6
dc.description.none.fl_txt_mv Autoethnography has gained importance as a methodological approach within empirical research, however, self-interrogation and critical self-exploration also plays a key role in our educational practice. In this paper, the performance titled: “Pachamama: Corporealities of an Andean-peasant woman” (Koeltzsch, 2020) is discussed involving creative processes to reveal research results, and emphasizing the body as an interface between the social environment, society and scholarly work. In this case, experimentation beyond textuality is achieved through systematic introspection, which led to a visual-performative result used for a higher-education class of American History in Argentina. I argue that autoethnography makes it possible to locate the researcher’s history and culture in relation to others, but it also reflects critically on other analytical categories, such as work and gender, in this case. I conclude that this approach can help to draw new lines for a dialectical self/others comprehension, without dividing roles into observer, participant, or analyzer, but also to understand the bodily performance of ourselves and others as an act of intervention, resistance, a form of criticizing, and a way of revealing agency regarding contents and performers in a subaltern situation.
La autoetnografía ha ganado importancia como enfoque metodológico dentro de la investigación empírica, sin embargo, la autointerrogación y la autoexploración crítica también juegan un papel clave en la práctica educativa. En este trabajo discuto el ejemplo de la performance "Pachamama: Corporalidades de la mujer Andina-campesina" (Koeltzsch, 2020), lo que implicó procesos creativos para revelar los resultados de una investigación, haciendo hincapié en el cuerpo como interfaz entre el entorno social, la sociedad y el trabajo académico. La experimentación más allá de la textualidad se logra a través de la introspección sistemática, que condujo a un resultado visual-performativo utilizado en una clase de Historia de América en el nivel superior en Argentina. Argumento que la autoetnografía permite situar la historia y la cultura del investigador en relación con otros, y también da lugar a inferir y reflexionar críticamente sobre categorías analíticas como en este caso el trabajo y género. Concluyo que este enfoque puede ayudar a trazar nuevas líneas para una comprensión dialéctica self/otros, sin dividir los papeles en observador, participante o analizador, además para entender nuestra actuación corporal y de los demás como un acto de intervención, resistencia, una forma de crítica, y una manera de revelar agencia respecto de contenidos y performer en situación de subalternidad.
Fil: Koeltzsch, Grit Kirstin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Salta. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades. Universidad Nacional de Jujuy. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades; Argentina
Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education
Madrid
España
Organizing Committee of 3rdInterdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education
description Autoethnography has gained importance as a methodological approach within empirical research, however, self-interrogation and critical self-exploration also plays a key role in our educational practice. In this paper, the performance titled: “Pachamama: Corporealities of an Andean-peasant woman” (Koeltzsch, 2020) is discussed involving creative processes to reveal research results, and emphasizing the body as an interface between the social environment, society and scholarly work. In this case, experimentation beyond textuality is achieved through systematic introspection, which led to a visual-performative result used for a higher-education class of American History in Argentina. I argue that autoethnography makes it possible to locate the researcher’s history and culture in relation to others, but it also reflects critically on other analytical categories, such as work and gender, in this case. I conclude that this approach can help to draw new lines for a dialectical self/others comprehension, without dividing roles into observer, participant, or analyzer, but also to understand the bodily performance of ourselves and others as an act of intervention, resistance, a form of criticizing, and a way of revealing agency regarding contents and performers in a subaltern situation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/conferenceObject
Conferencia
Book
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
info:ar-repo/semantics/documentoDeConferencia
status_str publishedVersion
format conferenceObject
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/230855
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education; Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education; Madrid; España; 2021; 487-491
9788409296156
2445-3641
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/230855
identifier_str_mv Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education; Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education; Madrid; España; 2021; 487-491
9788409296156
2445-3641
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.civae.org/conference-proceedings-2021/
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Internacional
dc.publisher.none.fl_str_mv MusicoGuia
publisher.none.fl_str_mv MusicoGuia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842270075933949952
score 13.13397