Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education
- Autores
- Koeltzsch, Grit Kirstin
- Año de publicación
- 2021
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- documento de conferencia
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Autoethnography has gained importance as a methodological approach within empirical research, however, self-interrogation and critical self-exploration also plays a key role in our educational practice. In this paper, the performance titled: “Pachamama: Corporealities of an Andean-peasant woman” (Koeltzsch, 2020) is discussed involving creative processes to reveal research results, and emphasizing the body as an interface between the social environment, society and scholarly work. In this case, experimentation beyond textuality is achieved through systematic introspection, which led to a visual-performative result used for a higher-education class of American History in Argentina. I argue that autoethnography makes it possible to locate the researcher’s history and culture in relation to others, but it also reflects critically on other analytical categories, such as work and gender, in this case. I conclude that this approach can help to draw new lines for a dialectical self/others comprehension, without dividing roles into observer, participant, or analyzer, but also to understand the bodily performance of ourselves and others as an act of intervention, resistance, a form of criticizing, and a way of revealing agency regarding contents and performers in a subaltern situation.
La autoetnografía ha ganado importancia como enfoque metodológico dentro de la investigación empírica, sin embargo, la autointerrogación y la autoexploración crítica también juegan un papel clave en la práctica educativa. En este trabajo discuto el ejemplo de la performance "Pachamama: Corporalidades de la mujer Andina-campesina" (Koeltzsch, 2020), lo que implicó procesos creativos para revelar los resultados de una investigación, haciendo hincapié en el cuerpo como interfaz entre el entorno social, la sociedad y el trabajo académico. La experimentación más allá de la textualidad se logra a través de la introspección sistemática, que condujo a un resultado visual-performativo utilizado en una clase de Historia de América en el nivel superior en Argentina. Argumento que la autoetnografía permite situar la historia y la cultura del investigador en relación con otros, y también da lugar a inferir y reflexionar críticamente sobre categorías analíticas como en este caso el trabajo y género. Concluyo que este enfoque puede ayudar a trazar nuevas líneas para una comprensión dialéctica self/otros, sin dividir los papeles en observador, participante o analizador, además para entender nuestra actuación corporal y de los demás como un acto de intervención, resistencia, una forma de crítica, y una manera de revelar agencia respecto de contenidos y performer en situación de subalternidad.
Fil: Koeltzsch, Grit Kirstin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Salta. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades. Universidad Nacional de Jujuy. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades; Argentina
Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education
Madrid
España
Organizing Committee of 3rdInterdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education - Materia
-
AUTOETHNOGRAPHY
PERFORMANCE
EDUCATION
BODY
REFLEXIVITY
AUTOETNOGRAFÍA
PERFORMANCE
EDUCACIÓN
CUERPO
REFLEXIVIDAD - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/230855
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_a8b04d6213af8164af4cd3a1bf8a4f85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/230855 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and educationConocerse para enseñar: La autoetnografía performativa como método autorreflexivo para la investigación y educaciónKoeltzsch, Grit KirstinAUTOETHNOGRAPHYPERFORMANCEEDUCATIONBODYREFLEXIVITYAUTOETNOGRAFÍAPERFORMANCEEDUCACIÓNCUERPOREFLEXIVIDADhttps://purl.org/becyt/ford/6.4https://purl.org/becyt/ford/6Autoethnography has gained importance as a methodological approach within empirical research, however, self-interrogation and critical self-exploration also plays a key role in our educational practice. In this paper, the performance titled: “Pachamama: Corporealities of an Andean-peasant woman” (Koeltzsch, 2020) is discussed involving creative processes to reveal research results, and emphasizing the body as an interface between the social environment, society and scholarly work. In this case, experimentation beyond textuality is achieved through systematic introspection, which led to a visual-performative result used for a higher-education class of American History in Argentina. I argue that autoethnography makes it possible to locate the researcher’s history and culture in relation to others, but it also reflects critically on other analytical categories, such as work and gender, in this case. I conclude that this approach can help to draw new lines for a dialectical self/others comprehension, without dividing roles into observer, participant, or analyzer, but also to understand the bodily performance of ourselves and others as an act of intervention, resistance, a form of criticizing, and a way of revealing agency regarding contents and performers in a subaltern situation.La autoetnografía ha ganado importancia como enfoque metodológico dentro de la investigación empírica, sin embargo, la autointerrogación y la autoexploración crítica también juegan un papel clave en la práctica educativa. En este trabajo discuto el ejemplo de la performance "Pachamama: Corporalidades de la mujer Andina-campesina" (Koeltzsch, 2020), lo que implicó procesos creativos para revelar los resultados de una investigación, haciendo hincapié en el cuerpo como interfaz entre el entorno social, la sociedad y el trabajo académico. La experimentación más allá de la textualidad se logra a través de la introspección sistemática, que condujo a un resultado visual-performativo utilizado en una clase de Historia de América en el nivel superior en Argentina. Argumento que la autoetnografía permite situar la historia y la cultura del investigador en relación con otros, y también da lugar a inferir y reflexionar críticamente sobre categorías analíticas como en este caso el trabajo y género. Concluyo que este enfoque puede ayudar a trazar nuevas líneas para una comprensión dialéctica self/otros, sin dividir los papeles en observador, participante o analizador, además para entender nuestra actuación corporal y de los demás como un acto de intervención, resistencia, una forma de crítica, y una manera de revelar agencia respecto de contenidos y performer en situación de subalternidad.Fil: Koeltzsch, Grit Kirstin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Salta. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades. Universidad Nacional de Jujuy. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades; ArgentinaConference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in EducationMadridEspañaOrganizing Committee of 3rdInterdisciplinary and Virtual Conference on Arts in EducationMusicoGuiaMontiel, MarianaAkombo, David O.De Blas Gómez, FelisaPérez Aldeguer, SantiagoRamírez, Karina GabrielaCaride, José AntonioDanzi, DonatellaElorriaga Llor, AlfonsoLlambías, ElisaGutiérrez Ujaque, DanielNavarro Lalanda, SaraPeugnet Díaz, LorenaRaña Barreiro, FernandoD. Melo, Clarissa2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectConferenciaBookhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794info:ar-repo/semantics/documentoDeConferenciaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/230855Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education; Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education; Madrid; España; 2021; 487-49197884092961562445-3641CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.civae.org/conference-proceedings-2021/Internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:09:19Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/230855instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:09:19.562CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education Conocerse para enseñar: La autoetnografía performativa como método autorreflexivo para la investigación y educación |
title |
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education |
spellingShingle |
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education Koeltzsch, Grit Kirstin AUTOETHNOGRAPHY PERFORMANCE EDUCATION BODY REFLEXIVITY AUTOETNOGRAFÍA PERFORMANCE EDUCACIÓN CUERPO REFLEXIVIDAD |
title_short |
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education |
title_full |
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education |
title_fullStr |
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education |
title_full_unstemmed |
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education |
title_sort |
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Koeltzsch, Grit Kirstin |
author |
Koeltzsch, Grit Kirstin |
author_facet |
Koeltzsch, Grit Kirstin |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Montiel, Mariana Akombo, David O. De Blas Gómez, Felisa Pérez Aldeguer, Santiago Ramírez, Karina Gabriela Caride, José Antonio Danzi, Donatella Elorriaga Llor, Alfonso Llambías, Elisa Gutiérrez Ujaque, Daniel Navarro Lalanda, Sara Peugnet Díaz, Lorena Raña Barreiro, Fernando D. Melo, Clarissa |
dc.subject.none.fl_str_mv |
AUTOETHNOGRAPHY PERFORMANCE EDUCATION BODY REFLEXIVITY AUTOETNOGRAFÍA PERFORMANCE EDUCACIÓN CUERPO REFLEXIVIDAD |
topic |
AUTOETHNOGRAPHY PERFORMANCE EDUCATION BODY REFLEXIVITY AUTOETNOGRAFÍA PERFORMANCE EDUCACIÓN CUERPO REFLEXIVIDAD |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/6.4 https://purl.org/becyt/ford/6 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Autoethnography has gained importance as a methodological approach within empirical research, however, self-interrogation and critical self-exploration also plays a key role in our educational practice. In this paper, the performance titled: “Pachamama: Corporealities of an Andean-peasant woman” (Koeltzsch, 2020) is discussed involving creative processes to reveal research results, and emphasizing the body as an interface between the social environment, society and scholarly work. In this case, experimentation beyond textuality is achieved through systematic introspection, which led to a visual-performative result used for a higher-education class of American History in Argentina. I argue that autoethnography makes it possible to locate the researcher’s history and culture in relation to others, but it also reflects critically on other analytical categories, such as work and gender, in this case. I conclude that this approach can help to draw new lines for a dialectical self/others comprehension, without dividing roles into observer, participant, or analyzer, but also to understand the bodily performance of ourselves and others as an act of intervention, resistance, a form of criticizing, and a way of revealing agency regarding contents and performers in a subaltern situation. La autoetnografía ha ganado importancia como enfoque metodológico dentro de la investigación empírica, sin embargo, la autointerrogación y la autoexploración crítica también juegan un papel clave en la práctica educativa. En este trabajo discuto el ejemplo de la performance "Pachamama: Corporalidades de la mujer Andina-campesina" (Koeltzsch, 2020), lo que implicó procesos creativos para revelar los resultados de una investigación, haciendo hincapié en el cuerpo como interfaz entre el entorno social, la sociedad y el trabajo académico. La experimentación más allá de la textualidad se logra a través de la introspección sistemática, que condujo a un resultado visual-performativo utilizado en una clase de Historia de América en el nivel superior en Argentina. Argumento que la autoetnografía permite situar la historia y la cultura del investigador en relación con otros, y también da lugar a inferir y reflexionar críticamente sobre categorías analíticas como en este caso el trabajo y género. Concluyo que este enfoque puede ayudar a trazar nuevas líneas para una comprensión dialéctica self/otros, sin dividir los papeles en observador, participante o analizador, además para entender nuestra actuación corporal y de los demás como un acto de intervención, resistencia, una forma de crítica, y una manera de revelar agencia respecto de contenidos y performer en situación de subalternidad. Fil: Koeltzsch, Grit Kirstin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Salta. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades. Universidad Nacional de Jujuy. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades; Argentina Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education Madrid España Organizing Committee of 3rdInterdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education |
description |
Autoethnography has gained importance as a methodological approach within empirical research, however, self-interrogation and critical self-exploration also plays a key role in our educational practice. In this paper, the performance titled: “Pachamama: Corporealities of an Andean-peasant woman” (Koeltzsch, 2020) is discussed involving creative processes to reveal research results, and emphasizing the body as an interface between the social environment, society and scholarly work. In this case, experimentation beyond textuality is achieved through systematic introspection, which led to a visual-performative result used for a higher-education class of American History in Argentina. I argue that autoethnography makes it possible to locate the researcher’s history and culture in relation to others, but it also reflects critically on other analytical categories, such as work and gender, in this case. I conclude that this approach can help to draw new lines for a dialectical self/others comprehension, without dividing roles into observer, participant, or analyzer, but also to understand the bodily performance of ourselves and others as an act of intervention, resistance, a form of criticizing, and a way of revealing agency regarding contents and performers in a subaltern situation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/conferenceObject Conferencia Book http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 info:ar-repo/semantics/documentoDeConferencia |
status_str |
publishedVersion |
format |
conferenceObject |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/230855 Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education; Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education; Madrid; España; 2021; 487-491 9788409296156 2445-3641 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/230855 |
identifier_str_mv |
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education; Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education; Madrid; España; 2021; 487-491 9788409296156 2445-3641 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.civae.org/conference-proceedings-2021/ |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Internacional |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
MusicoGuia |
publisher.none.fl_str_mv |
MusicoGuia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1842270075933949952 |
score |
13.13397 |