Aproximaciones al Código Vestimentario Judío-Ortodoxo

Autores
Sánchez, Victoria
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El presente trabajo pretende examinar la posible relación entre el código vestimentario masculino de los grupos judío-ortodoxos y aquel código vestimentario propio de los sectores de clase media en la Europa del siglo XIX. Se propone entonces partir de la historización del concepto ‘judaísmo ortodoxo’, con el correspondiente repaso del Shulján Aruj (conocido como el “manual de comportamiento” de la ortodoxia judía) intentando encontrar explicaciones a las formas del vestir adquiridas por estos grupos, complementando con las conclusiones alcanzadas en trabajos anteriores. Luego, se revisarán los códigos vestimentarios propios de la modernidad europea, haciendo alusión al proceso de asimilación del judío moderno, en función de derivar el análisis comparativo posterior. Asumiendo la pluralidad de corrientes existentes dentro de la ortodoxia judía a nivel mundial, y en función de generar un recorte de la unidad de estudio que permita su abordaje en la extensión que corresponde a este trabajo, se restringirá el estudio a una de las comunidades judías ortodoxas más representativa en Argentina. Para ello se revisará el resurgimiento de las corrientes ortodoxas en el país desde la década de los 70 a partir de la investigación de Susana Brauner , para anclar finalmente en el análisis del estereotipo vestimentario del judío ortodoxo que recorre las calles de Buenos Aires (especialmente en los barrios de Once y Flores), tomando como referencia la comunidad Jabad Lubavitch de Capital Federal, partiendo del trabajo que hace el investigador Damián Setton.
The present work intends to examine a possible relation between the male dress code of the Orthodox Jewish groups and the dress code characteristic of European middle class in the nineteenth century. Firstly, the paper presents a brief historic of ‘Orthodox Judaism’ concept, with a review of the Shulján Aruj (also known as the Orthodox Jews “behavior guide”) trying to find reasons to the dress style acquired by these groups, in addition to the conclusions arrived at previous works. Therefore, European modern dress code has been reviewed, making an allusion to the assimilation process of modern Jews, in order to derive the following comparative analysis. Assuming the plurality of current trends inside Orthodox Judaism around the world and, with the purpose of limiting the scope of the present article, the study has been restricted to one of the most representative orthodox community in Argentina: the orthodox trends revival since 1970 has been presented, according to Susana Brauner’s work , ending with the analysis of the Jewish clothing stereotype of Jabad Lubavitch community members (who walks along Buenos Aires streets, especially along Once and Flores neighborhoods), bassed on the Damián Setton’s research.
Fil: Sánchez, Victoria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata; Argentina
Materia
JUDAÍSMO ORTODOXO
JABAD LUBAVITCH
INDUMENTARIA
IDENTIDAD
Siglo XIX
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The present work intends to examine a possible relation between the male dress code of the Orthodox Jewish groups and the dress code characteristic of European middle class in the nineteenth century. Firstly, the paper presents a brief historic of ‘Orthodox Judaism’ concept, with a review of the Shulján Aruj (also known as the Orthodox Jews “behavior guide”) trying to find reasons to the dress style acquired by these groups, in addition to the conclusions arrived at previous works. Therefore, European modern dress code has been reviewed, making an allusion to the assimilation process of modern Jews, in order to derive the following comparative analysis. Assuming the plurality of current trends inside Orthodox Judaism around the world and, with the purpose of limiting the scope of the present article, the study has been restricted to one of the most representative orthodox community in Argentina: the orthodox trends revival since 1970 has been presented, according to Susana Brauner’s work , ending with the analysis of the Jewish clothing stereotype of Jabad Lubavitch community members (who walks along Buenos Aires streets, especially along Once and Flores neighborhoods), bassed on the Damián Setton’s research.
Fil: Sánchez, Victoria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata; Argentina
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