Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aula

Autores
Pozzo, María Isabel Rita; Lencina, Julieta
Año de publicación
2014
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
This paper deals with history teacher's intercultural communicative competence when teaching Argentina's History to young foreign students of different nationalities. For doing so, we analyze oral interaction which takes place in the classes and teachers' discourse in two circumstances: with and without teaching experience. From their expressions, the most relevant indicators were revealed following theoretical models and the concept of ‘foreigner talk’. The results evaluate which aspects are presents and which ones are not and the conclusion points out what stills needs to be done to achieve a thorough development of this competence.
Fil: Pozzo, María Isabel Rita. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones En Ciencias de la Educación; Argentina
Fil: Lencina, Julieta. Universite de la Sorbona Nouvelle; Francia
Materia
INTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE
SOCIOCULTURAL CONTENTS
SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE
ORALITY
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/10782

id CONICETDig_9e103dd12a09dba47e937245201949cb
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/10782
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aulaPozzo, María Isabel RitaLencina, JulietaINTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCESOCIOCULTURAL CONTENTSSPANISH AS A FOREIGN LANGUAGEORALITYhttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5This paper deals with history teacher's intercultural communicative competence when teaching Argentina's History to young foreign students of different nationalities. For doing so, we analyze oral interaction which takes place in the classes and teachers' discourse in two circumstances: with and without teaching experience. From their expressions, the most relevant indicators were revealed following theoretical models and the concept of ‘foreigner talk’. The results evaluate which aspects are presents and which ones are not and the conclusion points out what stills needs to be done to achieve a thorough development of this competence.Fil: Pozzo, María Isabel Rita. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones En Ciencias de la Educación; ArgentinaFil: Lencina, Julieta. Universite de la Sorbona Nouvelle; FranciaUniversidad Autónoma de Madrid2014-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/10782Pozzo, María Isabel Rita; Lencina, Julieta; Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aula; Universidad Autónoma de Madrid; Chimera; 1; 12-2014; 157-1772386-2629spainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.uam.es/index.php/chimera/article/view/253info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-11-05T10:33:57Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/10782instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-11-05 10:33:57.944CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aula
title Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aula
spellingShingle Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aula
Pozzo, María Isabel Rita
INTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE
SOCIOCULTURAL CONTENTS
SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE
ORALITY
title_short Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aula
title_full Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aula
title_fullStr Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aula
title_full_unstemmed Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aula
title_sort Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aula
dc.creator.none.fl_str_mv Pozzo, María Isabel Rita
Lencina, Julieta
author Pozzo, María Isabel Rita
author_facet Pozzo, María Isabel Rita
Lencina, Julieta
author_role author
author2 Lencina, Julieta
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv INTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE
SOCIOCULTURAL CONTENTS
SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE
ORALITY
topic INTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE
SOCIOCULTURAL CONTENTS
SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE
ORALITY
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.3
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv This paper deals with history teacher's intercultural communicative competence when teaching Argentina's History to young foreign students of different nationalities. For doing so, we analyze oral interaction which takes place in the classes and teachers' discourse in two circumstances: with and without teaching experience. From their expressions, the most relevant indicators were revealed following theoretical models and the concept of ‘foreigner talk’. The results evaluate which aspects are presents and which ones are not and the conclusion points out what stills needs to be done to achieve a thorough development of this competence.
Fil: Pozzo, María Isabel Rita. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones En Ciencias de la Educación; Argentina
Fil: Lencina, Julieta. Universite de la Sorbona Nouvelle; Francia
description This paper deals with history teacher's intercultural communicative competence when teaching Argentina's History to young foreign students of different nationalities. For doing so, we analyze oral interaction which takes place in the classes and teachers' discourse in two circumstances: with and without teaching experience. From their expressions, the most relevant indicators were revealed following theoretical models and the concept of ‘foreigner talk’. The results evaluate which aspects are presents and which ones are not and the conclusion points out what stills needs to be done to achieve a thorough development of this competence.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/10782
Pozzo, María Isabel Rita; Lencina, Julieta; Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aula; Universidad Autónoma de Madrid; Chimera; 1; 12-2014; 157-177
2386-2629
url http://hdl.handle.net/11336/10782
identifier_str_mv Pozzo, María Isabel Rita; Lencina, Julieta; Evaluación de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de Historia en ELE: análisis de la oralidad en el aula; Universidad Autónoma de Madrid; Chimera; 1; 12-2014; 157-177
2386-2629
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.uam.es/index.php/chimera/article/view/253
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Autónoma de Madrid
publisher.none.fl_str_mv Universidad Autónoma de Madrid
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1847978021975228416
score 13.087074