El texto no se discute, se interpreta". Dos modelos hermenéuticos: Platón y Filón de Alejandría

Autores
Delgado, Ana Carolina
Año de publicación
2017
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Un estudio inter-textual detecta que Filón ha hecho un considerable uso de ese diálogo, asumiendo de él específicamente el motivo de la inspiración. Al atender a tales textos se descubre, además, que ese tópico ha sido introducido por ambos pensadores en el marco de sus respectivas reflexiones hermenéuticas. En la filoniana, la dignidad del libro inspirado lleva a priorizar ?lo que el texto dice?, de manera que ?el texto no se discute, se interpreta?. Platón, por su parte, considera que la hermenéutica no puede detenerse ante la canonización de un libro, sino que ha de incorporar previamente el conocimiento del correlato externo al que un texto se refiere. Este trabajo defiende que, contra lo que inicialmente podría parecer, estos modelos no presentan una disrupción sustancial.
This paper examines Philo of Alexandria's reasons to assume one of the topics employed by Plato, i.e. the 'divine inspiration' motif. To explore this motif the Platonic earlier dialogue Ion is a key place. There, the divine inspiration originates a specific mode of interpre-tation. An inter-textual study detected previously that Philo considerably used this Platonic dialogue, specifically drawing the 'inspiration' motif. In attending to those texts it is discovered that both Philo and Plato introduced this topic whithin the framework of their respective thinking on Hermeneutics. The Platonic and Philonian similar use of the 'divine inspiration' topic prompts to reflect on the continuity and disruption between both hermeneutical models. According to Philo, the inspired book has a particular dignity and, then, prioritizes 'what the text says', so that 'the text should not be discussed, it should be rather interpreted'. According to Plato, the interpretation should not stop at a canonized book, but should involve the knowledge of extra-linguistic object. This paper tries to show that, against what it might seem, Platonic and Philonian hermeneutical models do no present substantial disruptions.
Fil: Delgado, Ana Carolina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de General Sarmiento. Instituto del Desarrollo Humano; Argentina
Materia
HELENISMO
ALEJANDRINO
ALEGORÍA
PLATÓN
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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This paper examines Philo of Alexandria's reasons to assume one of the topics employed by Plato, i.e. the 'divine inspiration' motif. To explore this motif the Platonic earlier dialogue Ion is a key place. There, the divine inspiration originates a specific mode of interpre-tation. An inter-textual study detected previously that Philo considerably used this Platonic dialogue, specifically drawing the 'inspiration' motif. In attending to those texts it is discovered that both Philo and Plato introduced this topic whithin the framework of their respective thinking on Hermeneutics. The Platonic and Philonian similar use of the 'divine inspiration' topic prompts to reflect on the continuity and disruption between both hermeneutical models. According to Philo, the inspired book has a particular dignity and, then, prioritizes 'what the text says', so that 'the text should not be discussed, it should be rather interpreted'. According to Plato, the interpretation should not stop at a canonized book, but should involve the knowledge of extra-linguistic object. This paper tries to show that, against what it might seem, Platonic and Philonian hermeneutical models do no present substantial disruptions.
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