La Ética de Spinoza como texto de ejercitación espiritual

Autores
Travaglia Gruber, Marcos Luis
Año de publicación
2023
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El texto de la Ética de Spinoza sigue un método deductivo con estilo rígido y árido. Si bien su título anticipa su contenido ético, el carácter de ordine geometrico demonstrata exige dedicarse a la derivación de principios metafísicos de forma sintética, lo que es inescindible del contenido. Pierre Hadot, en Ejercicios espirituales y filosofía antigua, considera que los textos sistemáticos no siguen el camino evocativo y transformador típico del ejercicio espiritual sino que, como mucho, pueden ser un momento del proceso, e incluye a Spinoza (y su Ética) entre los modernos que siguen la tradición de la filosofía como modo de vida. En este trabajo abordaremos dos cuestiones que surgen de esto. La primera, siguiendo a Hadot, es en qué sentido la Ética puede entenderse como texto de ejercicios espirituales. Sostenemos que lo es en tanto solo se la puede leer realizando y comprendiendo cada paso de cada deducción, adecuando la mente a un nuevo punto de vista respecto de sí, de Dios y de las cosas. La segunda cuestión es sobre el contenido del ejercicio. En este respecto, nos distanciándomos de Hadot porque morigeramos el componente estoico y afirmamos que se trata de una propuesta más afín a la epicúrea.
The text of Spinoza's Ethics follows a deductive method with a rigid and arid style. Although its title anticipates its ethical content, the character of ordine geometrico demonstrata requires devoting oneself to the derivation of metaphysical principles in a synthetic way, which is inseparable from the content. Although Hadot considers that systematic texts do not follow the typical evocative and transformative path of spiritual exercise but, at best, can be a moment in the process, he includes Spinoza (and his Ethics) among the Early Modern philosophers that follow the tradition of philosophy as a way of life. In this paper we will address two issues that arise from this.In this paper, we will address two issues that arise from this. First, following Hadot, is in what sense the Ethics can be understood as a guide to spiritual exercises. We maintain that it is so insofar as it can only be read by carrying out and understanding each step of each deduction, adapting the mind to a new point of view regarding itself, God, and things. Second, what content this exercise has. And, distancing ourselves from Hadot, we moderate the stoic component and affirm that it is a proposal more akin to the epicurean one.
Fil: Travaglia Gruber, Marcos Luis. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
SPINOZA
PIERRE HADOT
EPICUREÍSMO
ESTOICISMO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The text of Spinoza's Ethics follows a deductive method with a rigid and arid style. Although its title anticipates its ethical content, the character of ordine geometrico demonstrata requires devoting oneself to the derivation of metaphysical principles in a synthetic way, which is inseparable from the content. Although Hadot considers that systematic texts do not follow the typical evocative and transformative path of spiritual exercise but, at best, can be a moment in the process, he includes Spinoza (and his Ethics) among the Early Modern philosophers that follow the tradition of philosophy as a way of life. In this paper we will address two issues that arise from this.In this paper, we will address two issues that arise from this. First, following Hadot, is in what sense the Ethics can be understood as a guide to spiritual exercises. We maintain that it is so insofar as it can only be read by carrying out and understanding each step of each deduction, adapting the mind to a new point of view regarding itself, God, and things. Second, what content this exercise has. And, distancing ourselves from Hadot, we moderate the stoic component and affirm that it is a proposal more akin to the epicurean one.
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