Caminos vecinales en el campo bonaerense: entre las restricciones estatales y las iniciativas locales (primera mitad del siglo XX)

Autores
Salomón, Alejandra Laura
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La descomposición de la cuestión social rural conlleva considerar una amplia serie de coordenadas, lógicas y sujetos, que no se circunscriben a las duplas gobierno nacional/gobierno provincial o a tierra/trabajo, las cuales han concitado mayor atención académica. En el interior de la provincia de Buenos Aires, la constatación de las restricciones en que se desenvolvían las agencias estatales nacionales, provinciales y municipales permite reconocer el rol singular que asumieron otros actores en la gestión de recursos de uso común, como es el caso de los caminos vecinales. En tal sentido, el artículo visibiliza el lugar que la iniciativa local, institucionalizada o espontánea, ocupó en la provisión de infraestructura rural. Para ello recoge experiencias de cooperación y autogestión que, muchas veces en coordinación con el Estado, se dedicaron a la construcción, mantenimiento y mejoramiento de los caminos vecinales en el campo durante la primera mitad del siglo XX. Prensa, congresos viales y documentación oficial oficiarán como punto de partida para reconstruir la pluralidad de sujetos encargados de los mismos (individuos particulares, consorcios, sociedades de fomento, comisiones).
The decomposition of the rural social issue entails the consideration of a wide range of coordinates, logical and subjects, which are not limited to the national government/provincial government or to land/work, which have received greater academic attention. In the interior of the province of Buenos Aires, the verification of the restrictions in which the national, provincial and municipal state agencies developed allows to recognize the unique role that other actors assumed in the management of resources of common use, as is the case of neighborhood roads. In this sense, the work makes visible the place that the local initiative, institutionalized or spontaneous, occupied in the provision of rural infrastructure. For this, it collects experiences of cooperation and selfmanagement that, many times in coordination with the State, were dedicated to the construction, maintenance and improvement of neighborhood roads in the countryside during the first half of the twentieth century. Press, road congresses and official documentation will officiate as a starting point to reconstruct the plurality of subjects in charge of them (private individuals, consortia, development societies, commissions).
Fil: Salomón, Alejandra Laura. Universidad Nacional de Quilmes. Departamento de Ciencias Sociales. Centro de Estudios de la Argentina Rural; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
CAMINOS
ESPACIO RURAL
CAMINOS
ACCIÓN COLECTIVA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The decomposition of the rural social issue entails the consideration of a wide range of coordinates, logical and subjects, which are not limited to the national government/provincial government or to land/work, which have received greater academic attention. In the interior of the province of Buenos Aires, the verification of the restrictions in which the national, provincial and municipal state agencies developed allows to recognize the unique role that other actors assumed in the management of resources of common use, as is the case of neighborhood roads. In this sense, the work makes visible the place that the local initiative, institutionalized or spontaneous, occupied in the provision of rural infrastructure. For this, it collects experiences of cooperation and selfmanagement that, many times in coordination with the State, were dedicated to the construction, maintenance and improvement of neighborhood roads in the countryside during the first half of the twentieth century. Press, road congresses and official documentation will officiate as a starting point to reconstruct the plurality of subjects in charge of them (private individuals, consortia, development societies, commissions).
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