Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care

Autores
Moretti, María Paula; Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith; Torrecilla, Norma Mariana
Año de publicación
2024
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
The aim of the study was to analyze whether there were significant differences in social skills and in externalizing and internalizing behavior problems among three groups of children in Argentina: one group of adopted children with a history of institutional care, another group of adopted children with a history of foster care, and a third group of children with no history of alternative care who have lived with their biological family since birth. A non-experimental, descriptive, cross-sectional study was conducted. The sample consisted of 119 Argentine parents with children between the ages of 3 and 7. Of these, 41 parents had adopted a child with a history of institutional care, 38 had adopted a child with a history of foster care, and 40 were biological parents whose children had no history of alternative care. The Preschool and Kindergarten Behavior Scale (PKBS) by Merrell (2003), adapted in Argenti-na by Reyna and Brussino (2009), was used to measure the variables studied. Adopted children with a history in institutional care obtained significantly lower scores in the three social skills assessed (social cooperation, social interaction, and social independence) and significantly higher scores in the two behavior problems assessed (internalizing and externalizing) compared to the other two groups. No significant differences were found in social skills and behavioral problems between the group of adopted children with a history of foster care and the group of children without a history of alternative care who have lived with their biological family since birth. Foster care could be considered a protective factor for children at risk.
El objetivo del estudio fue analizar si existían diferencias significativas en las habilidades sociales y problemas de conducta externalizantes e internalizantes entre tres grupos de niños y niñas de Argentina: uno de niños y niñas adoptados con historial de cuidados institucionales, otro de niños y niñas adoptados con historial de acogimiento familiar y un tercer grupo de niños y niñas sin historial de cuidados alternativos que han convivido con su familia de origen desde el nacimiento. Se trabajó desde un enfoque cuantitativo no experimental transversal de alcance descriptivo. La muestra estuvo conformada por 119 padres y madres argentinos, cuyos niños y niñas tenían entre 3 y 7 años de edad. De dicho total, 41 padres y madres habían adoptado a un niño o niña con historial en cuidado institucional, 38 habían adoptado a un niño o niña con historial en acogimiento familiar y 40 eran padres y madres biológicos cuyo hijo o hija no presentaba historial de cuidados alternativos. Para medir las variables se administró la Escala de Comportamiento Preescolar y Jardín Infantil de Merrell (2003), adaptada en Argentina por Reyna y Brussino (2009). Los niños y niñas adoptados con historial en cuidado institucional obtuvieron puntajes significativamente más bajos en las tres habilidades sociales evaluadas (cooperación social, interacción social e independencia social) y puntajes significativamente más altos en los dos problemas de conducta estudiados (internalizantes y externalizantes) en comparación con los otros dos grupos. No se hallaron diferencias significativas en las habilidades sociales y problemas de conducta entre el grupo de niños y niñas adoptados con historial en acogimiento familiar y el grupo de niños y niñas sin historial de cuidados alternativos en convivencia con su familia de origen desde el nacimiento. Se podría considerar al acogimiento familiar como un factor protector para los niños y niñas en situación de vulnerabilidad.
Fil: Moretti, María Paula. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Medicina y Biología Experimental de Cuyo; Argentina
Fil: Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas-Mendoza; Argentina
Fil: Torrecilla, Norma Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Medicina y Biología Experimental de Cuyo; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas-Mendoza; Argentina
Materia
Institutional Care
Foster Care
Social Skills
Behavior Problems
Vulnerability
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/243200

id CONICETDig_65f378bdaae75a1f3a305c8fa5bb5e8b
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/243200
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster CareHabilidades sociales y problemas de conducta en niños y niñas con historial de institucionalización y cuidado en hogares de acogidaMoretti, María PaulaIbarra Ureta, Nandy Lourdes EdithTorrecilla, Norma MarianaInstitutional CareFoster CareSocial SkillsBehavior ProblemsVulnerabilityhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5The aim of the study was to analyze whether there were significant differences in social skills and in externalizing and internalizing behavior problems among three groups of children in Argentina: one group of adopted children with a history of institutional care, another group of adopted children with a history of foster care, and a third group of children with no history of alternative care who have lived with their biological family since birth. A non-experimental, descriptive, cross-sectional study was conducted. The sample consisted of 119 Argentine parents with children between the ages of 3 and 7. Of these, 41 parents had adopted a child with a history of institutional care, 38 had adopted a child with a history of foster care, and 40 were biological parents whose children had no history of alternative care. The Preschool and Kindergarten Behavior Scale (PKBS) by Merrell (2003), adapted in Argenti-na by Reyna and Brussino (2009), was used to measure the variables studied. Adopted children with a history in institutional care obtained significantly lower scores in the three social skills assessed (social cooperation, social interaction, and social independence) and significantly higher scores in the two behavior problems assessed (internalizing and externalizing) compared to the other two groups. No significant differences were found in social skills and behavioral problems between the group of adopted children with a history of foster care and the group of children without a history of alternative care who have lived with their biological family since birth. Foster care could be considered a protective factor for children at risk.El objetivo del estudio fue analizar si existían diferencias significativas en las habilidades sociales y problemas de conducta externalizantes e internalizantes entre tres grupos de niños y niñas de Argentina: uno de niños y niñas adoptados con historial de cuidados institucionales, otro de niños y niñas adoptados con historial de acogimiento familiar y un tercer grupo de niños y niñas sin historial de cuidados alternativos que han convivido con su familia de origen desde el nacimiento. Se trabajó desde un enfoque cuantitativo no experimental transversal de alcance descriptivo. La muestra estuvo conformada por 119 padres y madres argentinos, cuyos niños y niñas tenían entre 3 y 7 años de edad. De dicho total, 41 padres y madres habían adoptado a un niño o niña con historial en cuidado institucional, 38 habían adoptado a un niño o niña con historial en acogimiento familiar y 40 eran padres y madres biológicos cuyo hijo o hija no presentaba historial de cuidados alternativos. Para medir las variables se administró la Escala de Comportamiento Preescolar y Jardín Infantil de Merrell (2003), adaptada en Argentina por Reyna y Brussino (2009). Los niños y niñas adoptados con historial en cuidado institucional obtuvieron puntajes significativamente más bajos en las tres habilidades sociales evaluadas (cooperación social, interacción social e independencia social) y puntajes significativamente más altos en los dos problemas de conducta estudiados (internalizantes y externalizantes) en comparación con los otros dos grupos. No se hallaron diferencias significativas en las habilidades sociales y problemas de conducta entre el grupo de niños y niñas adoptados con historial en acogimiento familiar y el grupo de niños y niñas sin historial de cuidados alternativos en convivencia con su familia de origen desde el nacimiento. Se podría considerar al acogimiento familiar como un factor protector para los niños y niñas en situación de vulnerabilidad.Fil: Moretti, María Paula. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Medicina y Biología Experimental de Cuyo; ArgentinaFil: Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas-Mendoza; ArgentinaFil: Torrecilla, Norma Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Medicina y Biología Experimental de Cuyo; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas-Mendoza; ArgentinaUniversidad Católica de Colombia2024-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/243200Moretti, María Paula; Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith; Torrecilla, Norma Mariana; Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care; Universidad Católica de Colombia; Acta Colombiana de Psicología; 27; 2; 7-2024; 1-171909-9711CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/4656info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.14718/ACP.2024.27.2.1info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:50:54Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/243200instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:50:55.709CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care
Habilidades sociales y problemas de conducta en niños y niñas con historial de institucionalización y cuidado en hogares de acogida
title Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care
spellingShingle Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care
Moretti, María Paula
Institutional Care
Foster Care
Social Skills
Behavior Problems
Vulnerability
title_short Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care
title_full Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care
title_fullStr Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care
title_full_unstemmed Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care
title_sort Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care
dc.creator.none.fl_str_mv Moretti, María Paula
Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith
Torrecilla, Norma Mariana
author Moretti, María Paula
author_facet Moretti, María Paula
Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith
Torrecilla, Norma Mariana
author_role author
author2 Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith
Torrecilla, Norma Mariana
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Institutional Care
Foster Care
Social Skills
Behavior Problems
Vulnerability
topic Institutional Care
Foster Care
Social Skills
Behavior Problems
Vulnerability
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv The aim of the study was to analyze whether there were significant differences in social skills and in externalizing and internalizing behavior problems among three groups of children in Argentina: one group of adopted children with a history of institutional care, another group of adopted children with a history of foster care, and a third group of children with no history of alternative care who have lived with their biological family since birth. A non-experimental, descriptive, cross-sectional study was conducted. The sample consisted of 119 Argentine parents with children between the ages of 3 and 7. Of these, 41 parents had adopted a child with a history of institutional care, 38 had adopted a child with a history of foster care, and 40 were biological parents whose children had no history of alternative care. The Preschool and Kindergarten Behavior Scale (PKBS) by Merrell (2003), adapted in Argenti-na by Reyna and Brussino (2009), was used to measure the variables studied. Adopted children with a history in institutional care obtained significantly lower scores in the three social skills assessed (social cooperation, social interaction, and social independence) and significantly higher scores in the two behavior problems assessed (internalizing and externalizing) compared to the other two groups. No significant differences were found in social skills and behavioral problems between the group of adopted children with a history of foster care and the group of children without a history of alternative care who have lived with their biological family since birth. Foster care could be considered a protective factor for children at risk.
El objetivo del estudio fue analizar si existían diferencias significativas en las habilidades sociales y problemas de conducta externalizantes e internalizantes entre tres grupos de niños y niñas de Argentina: uno de niños y niñas adoptados con historial de cuidados institucionales, otro de niños y niñas adoptados con historial de acogimiento familiar y un tercer grupo de niños y niñas sin historial de cuidados alternativos que han convivido con su familia de origen desde el nacimiento. Se trabajó desde un enfoque cuantitativo no experimental transversal de alcance descriptivo. La muestra estuvo conformada por 119 padres y madres argentinos, cuyos niños y niñas tenían entre 3 y 7 años de edad. De dicho total, 41 padres y madres habían adoptado a un niño o niña con historial en cuidado institucional, 38 habían adoptado a un niño o niña con historial en acogimiento familiar y 40 eran padres y madres biológicos cuyo hijo o hija no presentaba historial de cuidados alternativos. Para medir las variables se administró la Escala de Comportamiento Preescolar y Jardín Infantil de Merrell (2003), adaptada en Argentina por Reyna y Brussino (2009). Los niños y niñas adoptados con historial en cuidado institucional obtuvieron puntajes significativamente más bajos en las tres habilidades sociales evaluadas (cooperación social, interacción social e independencia social) y puntajes significativamente más altos en los dos problemas de conducta estudiados (internalizantes y externalizantes) en comparación con los otros dos grupos. No se hallaron diferencias significativas en las habilidades sociales y problemas de conducta entre el grupo de niños y niñas adoptados con historial en acogimiento familiar y el grupo de niños y niñas sin historial de cuidados alternativos en convivencia con su familia de origen desde el nacimiento. Se podría considerar al acogimiento familiar como un factor protector para los niños y niñas en situación de vulnerabilidad.
Fil: Moretti, María Paula. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Medicina y Biología Experimental de Cuyo; Argentina
Fil: Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas-Mendoza; Argentina
Fil: Torrecilla, Norma Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Medicina y Biología Experimental de Cuyo; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas-Mendoza; Argentina
description The aim of the study was to analyze whether there were significant differences in social skills and in externalizing and internalizing behavior problems among three groups of children in Argentina: one group of adopted children with a history of institutional care, another group of adopted children with a history of foster care, and a third group of children with no history of alternative care who have lived with their biological family since birth. A non-experimental, descriptive, cross-sectional study was conducted. The sample consisted of 119 Argentine parents with children between the ages of 3 and 7. Of these, 41 parents had adopted a child with a history of institutional care, 38 had adopted a child with a history of foster care, and 40 were biological parents whose children had no history of alternative care. The Preschool and Kindergarten Behavior Scale (PKBS) by Merrell (2003), adapted in Argenti-na by Reyna and Brussino (2009), was used to measure the variables studied. Adopted children with a history in institutional care obtained significantly lower scores in the three social skills assessed (social cooperation, social interaction, and social independence) and significantly higher scores in the two behavior problems assessed (internalizing and externalizing) compared to the other two groups. No significant differences were found in social skills and behavioral problems between the group of adopted children with a history of foster care and the group of children without a history of alternative care who have lived with their biological family since birth. Foster care could be considered a protective factor for children at risk.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/243200
Moretti, María Paula; Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith; Torrecilla, Norma Mariana; Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care; Universidad Católica de Colombia; Acta Colombiana de Psicología; 27; 2; 7-2024; 1-17
1909-9711
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/243200
identifier_str_mv Moretti, María Paula; Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith; Torrecilla, Norma Mariana; Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care; Universidad Católica de Colombia; Acta Colombiana de Psicología; 27; 2; 7-2024; 1-17
1909-9711
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/4656
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.14718/ACP.2024.27.2.1
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842269061470224384
score 13.13397