Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care
- Autores
- Moretti, María Paula; Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith; Torrecilla, Norma Mariana
- Año de publicación
- 2024
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The aim of the study was to analyze whether there were significant differences in social skills and in externalizing and internalizing behavior problems among three groups of children in Argentina: one group of adopted children with a history of institutional care, another group of adopted children with a history of foster care, and a third group of children with no history of alternative care who have lived with their biological family since birth. A non-experimental, descriptive, cross-sectional study was conducted. The sample consisted of 119 Argentine parents with children between the ages of 3 and 7. Of these, 41 parents had adopted a child with a history of institutional care, 38 had adopted a child with a history of foster care, and 40 were biological parents whose children had no history of alternative care. The Preschool and Kindergarten Behavior Scale (PKBS) by Merrell (2003), adapted in Argenti-na by Reyna and Brussino (2009), was used to measure the variables studied. Adopted children with a history in institutional care obtained significantly lower scores in the three social skills assessed (social cooperation, social interaction, and social independence) and significantly higher scores in the two behavior problems assessed (internalizing and externalizing) compared to the other two groups. No significant differences were found in social skills and behavioral problems between the group of adopted children with a history of foster care and the group of children without a history of alternative care who have lived with their biological family since birth. Foster care could be considered a protective factor for children at risk.
El objetivo del estudio fue analizar si existían diferencias significativas en las habilidades sociales y problemas de conducta externalizantes e internalizantes entre tres grupos de niños y niñas de Argentina: uno de niños y niñas adoptados con historial de cuidados institucionales, otro de niños y niñas adoptados con historial de acogimiento familiar y un tercer grupo de niños y niñas sin historial de cuidados alternativos que han convivido con su familia de origen desde el nacimiento. Se trabajó desde un enfoque cuantitativo no experimental transversal de alcance descriptivo. La muestra estuvo conformada por 119 padres y madres argentinos, cuyos niños y niñas tenían entre 3 y 7 años de edad. De dicho total, 41 padres y madres habían adoptado a un niño o niña con historial en cuidado institucional, 38 habían adoptado a un niño o niña con historial en acogimiento familiar y 40 eran padres y madres biológicos cuyo hijo o hija no presentaba historial de cuidados alternativos. Para medir las variables se administró la Escala de Comportamiento Preescolar y Jardín Infantil de Merrell (2003), adaptada en Argentina por Reyna y Brussino (2009). Los niños y niñas adoptados con historial en cuidado institucional obtuvieron puntajes significativamente más bajos en las tres habilidades sociales evaluadas (cooperación social, interacción social e independencia social) y puntajes significativamente más altos en los dos problemas de conducta estudiados (internalizantes y externalizantes) en comparación con los otros dos grupos. No se hallaron diferencias significativas en las habilidades sociales y problemas de conducta entre el grupo de niños y niñas adoptados con historial en acogimiento familiar y el grupo de niños y niñas sin historial de cuidados alternativos en convivencia con su familia de origen desde el nacimiento. Se podría considerar al acogimiento familiar como un factor protector para los niños y niñas en situación de vulnerabilidad.
Fil: Moretti, María Paula. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Medicina y Biología Experimental de Cuyo; Argentina
Fil: Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas-Mendoza; Argentina
Fil: Torrecilla, Norma Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Medicina y Biología Experimental de Cuyo; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas-Mendoza; Argentina - Materia
-
Institutional Care
Foster Care
Social Skills
Behavior Problems
Vulnerability - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/243200
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_65f378bdaae75a1f3a305c8fa5bb5e8b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/243200 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster CareHabilidades sociales y problemas de conducta en niños y niñas con historial de institucionalización y cuidado en hogares de acogidaMoretti, María PaulaIbarra Ureta, Nandy Lourdes EdithTorrecilla, Norma MarianaInstitutional CareFoster CareSocial SkillsBehavior ProblemsVulnerabilityhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5The aim of the study was to analyze whether there were significant differences in social skills and in externalizing and internalizing behavior problems among three groups of children in Argentina: one group of adopted children with a history of institutional care, another group of adopted children with a history of foster care, and a third group of children with no history of alternative care who have lived with their biological family since birth. A non-experimental, descriptive, cross-sectional study was conducted. The sample consisted of 119 Argentine parents with children between the ages of 3 and 7. Of these, 41 parents had adopted a child with a history of institutional care, 38 had adopted a child with a history of foster care, and 40 were biological parents whose children had no history of alternative care. The Preschool and Kindergarten Behavior Scale (PKBS) by Merrell (2003), adapted in Argenti-na by Reyna and Brussino (2009), was used to measure the variables studied. Adopted children with a history in institutional care obtained significantly lower scores in the three social skills assessed (social cooperation, social interaction, and social independence) and significantly higher scores in the two behavior problems assessed (internalizing and externalizing) compared to the other two groups. No significant differences were found in social skills and behavioral problems between the group of adopted children with a history of foster care and the group of children without a history of alternative care who have lived with their biological family since birth. Foster care could be considered a protective factor for children at risk.El objetivo del estudio fue analizar si existían diferencias significativas en las habilidades sociales y problemas de conducta externalizantes e internalizantes entre tres grupos de niños y niñas de Argentina: uno de niños y niñas adoptados con historial de cuidados institucionales, otro de niños y niñas adoptados con historial de acogimiento familiar y un tercer grupo de niños y niñas sin historial de cuidados alternativos que han convivido con su familia de origen desde el nacimiento. Se trabajó desde un enfoque cuantitativo no experimental transversal de alcance descriptivo. La muestra estuvo conformada por 119 padres y madres argentinos, cuyos niños y niñas tenían entre 3 y 7 años de edad. De dicho total, 41 padres y madres habían adoptado a un niño o niña con historial en cuidado institucional, 38 habían adoptado a un niño o niña con historial en acogimiento familiar y 40 eran padres y madres biológicos cuyo hijo o hija no presentaba historial de cuidados alternativos. Para medir las variables se administró la Escala de Comportamiento Preescolar y Jardín Infantil de Merrell (2003), adaptada en Argentina por Reyna y Brussino (2009). Los niños y niñas adoptados con historial en cuidado institucional obtuvieron puntajes significativamente más bajos en las tres habilidades sociales evaluadas (cooperación social, interacción social e independencia social) y puntajes significativamente más altos en los dos problemas de conducta estudiados (internalizantes y externalizantes) en comparación con los otros dos grupos. No se hallaron diferencias significativas en las habilidades sociales y problemas de conducta entre el grupo de niños y niñas adoptados con historial en acogimiento familiar y el grupo de niños y niñas sin historial de cuidados alternativos en convivencia con su familia de origen desde el nacimiento. Se podría considerar al acogimiento familiar como un factor protector para los niños y niñas en situación de vulnerabilidad.Fil: Moretti, María Paula. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Medicina y Biología Experimental de Cuyo; ArgentinaFil: Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas-Mendoza; ArgentinaFil: Torrecilla, Norma Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Medicina y Biología Experimental de Cuyo; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas-Mendoza; ArgentinaUniversidad Católica de Colombia2024-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/243200Moretti, María Paula; Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith; Torrecilla, Norma Mariana; Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care; Universidad Católica de Colombia; Acta Colombiana de Psicología; 27; 2; 7-2024; 1-171909-9711CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/4656info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.14718/ACP.2024.27.2.1info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:50:54Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/243200instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:50:55.709CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care Habilidades sociales y problemas de conducta en niños y niñas con historial de institucionalización y cuidado en hogares de acogida |
title |
Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care |
spellingShingle |
Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care Moretti, María Paula Institutional Care Foster Care Social Skills Behavior Problems Vulnerability |
title_short |
Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care |
title_full |
Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care |
title_fullStr |
Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care |
title_full_unstemmed |
Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care |
title_sort |
Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Moretti, María Paula Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith Torrecilla, Norma Mariana |
author |
Moretti, María Paula |
author_facet |
Moretti, María Paula Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith Torrecilla, Norma Mariana |
author_role |
author |
author2 |
Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith Torrecilla, Norma Mariana |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Institutional Care Foster Care Social Skills Behavior Problems Vulnerability |
topic |
Institutional Care Foster Care Social Skills Behavior Problems Vulnerability |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The aim of the study was to analyze whether there were significant differences in social skills and in externalizing and internalizing behavior problems among three groups of children in Argentina: one group of adopted children with a history of institutional care, another group of adopted children with a history of foster care, and a third group of children with no history of alternative care who have lived with their biological family since birth. A non-experimental, descriptive, cross-sectional study was conducted. The sample consisted of 119 Argentine parents with children between the ages of 3 and 7. Of these, 41 parents had adopted a child with a history of institutional care, 38 had adopted a child with a history of foster care, and 40 were biological parents whose children had no history of alternative care. The Preschool and Kindergarten Behavior Scale (PKBS) by Merrell (2003), adapted in Argenti-na by Reyna and Brussino (2009), was used to measure the variables studied. Adopted children with a history in institutional care obtained significantly lower scores in the three social skills assessed (social cooperation, social interaction, and social independence) and significantly higher scores in the two behavior problems assessed (internalizing and externalizing) compared to the other two groups. No significant differences were found in social skills and behavioral problems between the group of adopted children with a history of foster care and the group of children without a history of alternative care who have lived with their biological family since birth. Foster care could be considered a protective factor for children at risk. El objetivo del estudio fue analizar si existían diferencias significativas en las habilidades sociales y problemas de conducta externalizantes e internalizantes entre tres grupos de niños y niñas de Argentina: uno de niños y niñas adoptados con historial de cuidados institucionales, otro de niños y niñas adoptados con historial de acogimiento familiar y un tercer grupo de niños y niñas sin historial de cuidados alternativos que han convivido con su familia de origen desde el nacimiento. Se trabajó desde un enfoque cuantitativo no experimental transversal de alcance descriptivo. La muestra estuvo conformada por 119 padres y madres argentinos, cuyos niños y niñas tenían entre 3 y 7 años de edad. De dicho total, 41 padres y madres habían adoptado a un niño o niña con historial en cuidado institucional, 38 habían adoptado a un niño o niña con historial en acogimiento familiar y 40 eran padres y madres biológicos cuyo hijo o hija no presentaba historial de cuidados alternativos. Para medir las variables se administró la Escala de Comportamiento Preescolar y Jardín Infantil de Merrell (2003), adaptada en Argentina por Reyna y Brussino (2009). Los niños y niñas adoptados con historial en cuidado institucional obtuvieron puntajes significativamente más bajos en las tres habilidades sociales evaluadas (cooperación social, interacción social e independencia social) y puntajes significativamente más altos en los dos problemas de conducta estudiados (internalizantes y externalizantes) en comparación con los otros dos grupos. No se hallaron diferencias significativas en las habilidades sociales y problemas de conducta entre el grupo de niños y niñas adoptados con historial en acogimiento familiar y el grupo de niños y niñas sin historial de cuidados alternativos en convivencia con su familia de origen desde el nacimiento. Se podría considerar al acogimiento familiar como un factor protector para los niños y niñas en situación de vulnerabilidad. Fil: Moretti, María Paula. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Medicina y Biología Experimental de Cuyo; Argentina Fil: Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas-Mendoza; Argentina Fil: Torrecilla, Norma Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Medicina y Biología Experimental de Cuyo; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas-Mendoza; Argentina |
description |
The aim of the study was to analyze whether there were significant differences in social skills and in externalizing and internalizing behavior problems among three groups of children in Argentina: one group of adopted children with a history of institutional care, another group of adopted children with a history of foster care, and a third group of children with no history of alternative care who have lived with their biological family since birth. A non-experimental, descriptive, cross-sectional study was conducted. The sample consisted of 119 Argentine parents with children between the ages of 3 and 7. Of these, 41 parents had adopted a child with a history of institutional care, 38 had adopted a child with a history of foster care, and 40 were biological parents whose children had no history of alternative care. The Preschool and Kindergarten Behavior Scale (PKBS) by Merrell (2003), adapted in Argenti-na by Reyna and Brussino (2009), was used to measure the variables studied. Adopted children with a history in institutional care obtained significantly lower scores in the three social skills assessed (social cooperation, social interaction, and social independence) and significantly higher scores in the two behavior problems assessed (internalizing and externalizing) compared to the other two groups. No significant differences were found in social skills and behavioral problems between the group of adopted children with a history of foster care and the group of children without a history of alternative care who have lived with their biological family since birth. Foster care could be considered a protective factor for children at risk. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/243200 Moretti, María Paula; Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith; Torrecilla, Norma Mariana; Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care; Universidad Católica de Colombia; Acta Colombiana de Psicología; 27; 2; 7-2024; 1-17 1909-9711 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/243200 |
identifier_str_mv |
Moretti, María Paula; Ibarra Ureta, Nandy Lourdes Edith; Torrecilla, Norma Mariana; Social Skills and Behavioral Problems in Children with a History of Institutionalization and Foster Care; Universidad Católica de Colombia; Acta Colombiana de Psicología; 27; 2; 7-2024; 1-17 1909-9711 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/4656 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.14718/ACP.2024.27.2.1 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1842269061470224384 |
score |
13.13397 |