Reflexiones postcoloniales sobre los cuerpos etnográficos: diálogos con Leenhardt, Merleau-Ponty y Teresa Benítez

Autores
Citro, Silvia Viviana
Año de publicación
2011
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En el campo de la antropología del cuerpo, el estudio de Leenhardt sobre la representación del cuerpo entre los canacos de Melanesia se convirtió en un trabajo fundacional que contribuyó a enfatizar la confrontación entre las diferentes representaciones del cuerpo humano construidas por las sociedades indígenas y por las modernidades occidentales. Así, las concepciones holistas del vínculo cuerpo-mundo fueron asociadas a las primeras, mientras que la escisión de ese vínculo junto con la idea del cuerpo como "objeto", a las segundas. En este artículo, reviso críticamente este modelo oposicional y sugiero que, a pesar de las diferencias, en estas sociedades también existirían elementos comunes en la experiencia de la relación cuerpo-mundo. Para demostrar esta hipótesis, propongo un diálogo intercultural entre mi etnografía con la gente Toba del Chaco Argentino, y especialmente con las reflexiones de Teresa Benítez, y las filosofías occidentales que confrontaron el dualismo cartesiano, principalmente la fenomenología de Merleau-Ponty. Finalmente, discuto algunas de las consecuencias epistemológicas y políticas de este tipo de perspectivas interculturales para una antropología de y desde los cuerpos en el contexto poscolonial.
In the field of the Anthropology of Body, the Leenhardt's study on the representation of the body among the canacos of Melanesia became a foundational work that contributed to emphasize the confrontation between the different representations of the human body constructed by indigenous societies and the Western modernities. Thus, the holistic representations about the links body-world was associated to the first ones while the split of these links and the idea of the body as "object" were related to the second ones. In this article, I examine this oppositional model and suggest that although the differences in these societies there also are shared elements in the experience of body-world relation. To demonstrate this hypothesis I propose an intercultural dialogue between my ethnography with the Toba people of the Argentine Chaco, and especially with the reflections of Teresa Benitez, and the Western philosophies that confronted the Cartesian dualism, mainly the Phenomenology of Merleau-Ponty. Finally, I discuss some of the epistemological and political consequences of this kind of intercultural perspectives to an anthropology of and from the bodies in the postcolonial context.
Fil: Citro, Silvia Viviana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Materia
CUERPO
POSCOLONIAL
TOBAS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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In the field of the Anthropology of Body, the Leenhardt's study on the representation of the body among the canacos of Melanesia became a foundational work that contributed to emphasize the confrontation between the different representations of the human body constructed by indigenous societies and the Western modernities. Thus, the holistic representations about the links body-world was associated to the first ones while the split of these links and the idea of the body as "object" were related to the second ones. In this article, I examine this oppositional model and suggest that although the differences in these societies there also are shared elements in the experience of body-world relation. To demonstrate this hypothesis I propose an intercultural dialogue between my ethnography with the Toba people of the Argentine Chaco, and especially with the reflections of Teresa Benitez, and the Western philosophies that confronted the Cartesian dualism, mainly the Phenomenology of Merleau-Ponty. Finally, I discuss some of the epistemological and political consequences of this kind of intercultural perspectives to an anthropology of and from the bodies in the postcolonial context.
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