Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, Argentina

Autores
Formichella, Maria Marta; Alderete, Maria Veronica
Año de publicación
2023
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Desde el campo de la Economía de la Educación, se han estudiado diferentes determinantes de los logros educativos, obteniéndose resultados concluyentes. No obstante, el rol de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) aún no se encuentra definido claramente, existiendo trabajos que hallan evidencia positiva, negativa o nula. Este disenso en la evidencia empírica motiva el análisis de las TIC en educación y, asimismo, el actual contexto de aislamiento social generado por la pandemia mundial provocada por el virus de COVID-19 hace que el interés por las TIC sea creciente en todos los ámbitos y, en particular, en el ámbito educativo, dada la imposibilidad de llevar adelante clases presenciales. Así, el objetivo de este trabajo es estudiar la relación entre el acceso a las TIC en los hogares y el fracaso escolar, el cual se define como el no alcance de los resultados escolares básicos en el último año del nivel secundario. La hipótesis que se sostiene es que la posesión simultánea de computadora y conexión a internet en los hogares de los estudiantes, disminuye su probabilidad de fracaso escolar. Luego -a partir del planteo de un modelo econométrico utilizando la técnica de emparejamiento o Propensity Score Matching (PSM) con datos de la evaluación nacional de los aprendizajes “Aprender 2016” para estudiantes del último año de nivel educativo medio en la provincia de Buenos Aires—se encuentra evidencia a favor de dicha hipótesis.
From the economy of education academic field, different determinants of the educational performance have been examined with conclusive results. Nevertheless, the role of Information and Communication Technologies (ICT) is not yet well defined. Therefore, papers with positive, negative and null effects coexist. This dissent in the empirical evidence encourages the analysis of ICT on education. Besides, the actual context of social distance because of the COVID-19 pandemic yields an increasing interest on ICT in all the fields but especially in the academic field due to impossibility of face-to-face classes. Then, the objective of this paper is studying the relationship between ICT access at home and scholar failure, which is defined as the not-reachable basic scholar performance level at the last year of high school. The hypothesis is that access to computers and Internet at home reduces the probability of scholar failure. Then, we estimate an econometric model based on the Propensity Score Matching Technique. By using data from the national evaluation of learning “Aprender 2016” for the last year of high school at the Buenos Aires Province, Argentina, we obtain evidence that confirms the hypothesis.
From the economy of education academic field, different determinants of the educational performance have been examined with conclusive results. Nevertheless, the role of Information and Communication Technologies (ICT) is not yet well defined. Therefore, papers with positive, negative and null effects coexist. This dissent in the empirical evidence encourages the analysis of ICT on education. Besides, the actual context of social distance because of the COVID-19 pandemic yields an increasing interest on ICT in all the fields but especially in the academic field due to impossibility of face-to-face classes. Then, the objective of this paper is studying the relationship between ICT access at home and scholar failure, which is defined as the not-reachable basic scholar performance level at the last year of high school. The hypothesis is that access to computers and Internet at home reduces the probability of scholar failure. Then, we estimate an econometric model based on the Propensity Score Matching (PSM) technique. By using data from the national evaluation of learning “Aprender 2016” for the last year of high school at the Buenos Aires Province, Argentina, we obtain evidence that confirms the hypothesis.
Fil: Formichella, Maria Marta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur; Argentina
Fil: Alderete, Maria Veronica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur; Argentina
Materia
EDUCATIONAL PERFORMANCE
ICT ACCESS
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT)
SCHOLAR FAILURE
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/221431

id CONICETDig_5c86e458ceeddcafed14431aa1711dbd
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/221431
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, ArgentinaThe effect of ICT access at home on academic failure: The case of buenos aires province, argentinaEfeito do acesso às TIC em casa sobre o fracasso escolar: O caso da Província de Buenos Aires, ArgentinaFormichella, Maria MartaAlderete, Maria VeronicaEDUCATIONAL PERFORMANCEICT ACCESSINFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT)SCHOLAR FAILUREhttps://purl.org/becyt/ford/5.2https://purl.org/becyt/ford/5Desde el campo de la Economía de la Educación, se han estudiado diferentes determinantes de los logros educativos, obteniéndose resultados concluyentes. No obstante, el rol de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) aún no se encuentra definido claramente, existiendo trabajos que hallan evidencia positiva, negativa o nula. Este disenso en la evidencia empírica motiva el análisis de las TIC en educación y, asimismo, el actual contexto de aislamiento social generado por la pandemia mundial provocada por el virus de COVID-19 hace que el interés por las TIC sea creciente en todos los ámbitos y, en particular, en el ámbito educativo, dada la imposibilidad de llevar adelante clases presenciales. Así, el objetivo de este trabajo es estudiar la relación entre el acceso a las TIC en los hogares y el fracaso escolar, el cual se define como el no alcance de los resultados escolares básicos en el último año del nivel secundario. La hipótesis que se sostiene es que la posesión simultánea de computadora y conexión a internet en los hogares de los estudiantes, disminuye su probabilidad de fracaso escolar. Luego -a partir del planteo de un modelo econométrico utilizando la técnica de emparejamiento o Propensity Score Matching (PSM) con datos de la evaluación nacional de los aprendizajes “Aprender 2016” para estudiantes del último año de nivel educativo medio en la provincia de Buenos Aires—se encuentra evidencia a favor de dicha hipótesis.From the economy of education academic field, different determinants of the educational performance have been examined with conclusive results. Nevertheless, the role of Information and Communication Technologies (ICT) is not yet well defined. Therefore, papers with positive, negative and null effects coexist. This dissent in the empirical evidence encourages the analysis of ICT on education. Besides, the actual context of social distance because of the COVID-19 pandemic yields an increasing interest on ICT in all the fields but especially in the academic field due to impossibility of face-to-face classes. Then, the objective of this paper is studying the relationship between ICT access at home and scholar failure, which is defined as the not-reachable basic scholar performance level at the last year of high school. The hypothesis is that access to computers and Internet at home reduces the probability of scholar failure. Then, we estimate an econometric model based on the Propensity Score Matching Technique. By using data from the national evaluation of learning “Aprender 2016” for the last year of high school at the Buenos Aires Province, Argentina, we obtain evidence that confirms the hypothesis.From the economy of education academic field, different determinants of the educational performance have been examined with conclusive results. Nevertheless, the role of Information and Communication Technologies (ICT) is not yet well defined. Therefore, papers with positive, negative and null effects coexist. This dissent in the empirical evidence encourages the analysis of ICT on education. Besides, the actual context of social distance because of the COVID-19 pandemic yields an increasing interest on ICT in all the fields but especially in the academic field due to impossibility of face-to-face classes. Then, the objective of this paper is studying the relationship between ICT access at home and scholar failure, which is defined as the not-reachable basic scholar performance level at the last year of high school. The hypothesis is that access to computers and Internet at home reduces the probability of scholar failure. Then, we estimate an econometric model based on the Propensity Score Matching (PSM) technique. By using data from the national evaluation of learning “Aprender 2016” for the last year of high school at the Buenos Aires Province, Argentina, we obtain evidence that confirms the hypothesis.Fil: Formichella, Maria Marta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur; ArgentinaFil: Alderete, Maria Veronica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur; ArgentinaArizona State University2023-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/221431Formichella, Maria Marta; Alderete, Maria Veronica; Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, Argentina; Arizona State University; Education Policy Analysis Archives; 31; 11-4-2023; 1-271068-2341CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://epaa.asu.edu/index.php/epaainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.14507/epaa.31.6831info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:03:49Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/221431instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:03:50.119CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, Argentina
The effect of ICT access at home on academic failure: The case of buenos aires province, argentina
Efeito do acesso às TIC em casa sobre o fracasso escolar: O caso da Província de Buenos Aires, Argentina
title Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, Argentina
spellingShingle Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, Argentina
Formichella, Maria Marta
EDUCATIONAL PERFORMANCE
ICT ACCESS
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT)
SCHOLAR FAILURE
title_short Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, Argentina
title_full Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, Argentina
title_fullStr Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, Argentina
title_full_unstemmed Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, Argentina
title_sort Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, Argentina
dc.creator.none.fl_str_mv Formichella, Maria Marta
Alderete, Maria Veronica
author Formichella, Maria Marta
author_facet Formichella, Maria Marta
Alderete, Maria Veronica
author_role author
author2 Alderete, Maria Veronica
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv EDUCATIONAL PERFORMANCE
ICT ACCESS
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT)
SCHOLAR FAILURE
topic EDUCATIONAL PERFORMANCE
ICT ACCESS
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT)
SCHOLAR FAILURE
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.2
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv Desde el campo de la Economía de la Educación, se han estudiado diferentes determinantes de los logros educativos, obteniéndose resultados concluyentes. No obstante, el rol de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) aún no se encuentra definido claramente, existiendo trabajos que hallan evidencia positiva, negativa o nula. Este disenso en la evidencia empírica motiva el análisis de las TIC en educación y, asimismo, el actual contexto de aislamiento social generado por la pandemia mundial provocada por el virus de COVID-19 hace que el interés por las TIC sea creciente en todos los ámbitos y, en particular, en el ámbito educativo, dada la imposibilidad de llevar adelante clases presenciales. Así, el objetivo de este trabajo es estudiar la relación entre el acceso a las TIC en los hogares y el fracaso escolar, el cual se define como el no alcance de los resultados escolares básicos en el último año del nivel secundario. La hipótesis que se sostiene es que la posesión simultánea de computadora y conexión a internet en los hogares de los estudiantes, disminuye su probabilidad de fracaso escolar. Luego -a partir del planteo de un modelo econométrico utilizando la técnica de emparejamiento o Propensity Score Matching (PSM) con datos de la evaluación nacional de los aprendizajes “Aprender 2016” para estudiantes del último año de nivel educativo medio en la provincia de Buenos Aires—se encuentra evidencia a favor de dicha hipótesis.
From the economy of education academic field, different determinants of the educational performance have been examined with conclusive results. Nevertheless, the role of Information and Communication Technologies (ICT) is not yet well defined. Therefore, papers with positive, negative and null effects coexist. This dissent in the empirical evidence encourages the analysis of ICT on education. Besides, the actual context of social distance because of the COVID-19 pandemic yields an increasing interest on ICT in all the fields but especially in the academic field due to impossibility of face-to-face classes. Then, the objective of this paper is studying the relationship between ICT access at home and scholar failure, which is defined as the not-reachable basic scholar performance level at the last year of high school. The hypothesis is that access to computers and Internet at home reduces the probability of scholar failure. Then, we estimate an econometric model based on the Propensity Score Matching Technique. By using data from the national evaluation of learning “Aprender 2016” for the last year of high school at the Buenos Aires Province, Argentina, we obtain evidence that confirms the hypothesis.
From the economy of education academic field, different determinants of the educational performance have been examined with conclusive results. Nevertheless, the role of Information and Communication Technologies (ICT) is not yet well defined. Therefore, papers with positive, negative and null effects coexist. This dissent in the empirical evidence encourages the analysis of ICT on education. Besides, the actual context of social distance because of the COVID-19 pandemic yields an increasing interest on ICT in all the fields but especially in the academic field due to impossibility of face-to-face classes. Then, the objective of this paper is studying the relationship between ICT access at home and scholar failure, which is defined as the not-reachable basic scholar performance level at the last year of high school. The hypothesis is that access to computers and Internet at home reduces the probability of scholar failure. Then, we estimate an econometric model based on the Propensity Score Matching (PSM) technique. By using data from the national evaluation of learning “Aprender 2016” for the last year of high school at the Buenos Aires Province, Argentina, we obtain evidence that confirms the hypothesis.
Fil: Formichella, Maria Marta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur; Argentina
Fil: Alderete, Maria Veronica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur; Argentina
description Desde el campo de la Economía de la Educación, se han estudiado diferentes determinantes de los logros educativos, obteniéndose resultados concluyentes. No obstante, el rol de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) aún no se encuentra definido claramente, existiendo trabajos que hallan evidencia positiva, negativa o nula. Este disenso en la evidencia empírica motiva el análisis de las TIC en educación y, asimismo, el actual contexto de aislamiento social generado por la pandemia mundial provocada por el virus de COVID-19 hace que el interés por las TIC sea creciente en todos los ámbitos y, en particular, en el ámbito educativo, dada la imposibilidad de llevar adelante clases presenciales. Así, el objetivo de este trabajo es estudiar la relación entre el acceso a las TIC en los hogares y el fracaso escolar, el cual se define como el no alcance de los resultados escolares básicos en el último año del nivel secundario. La hipótesis que se sostiene es que la posesión simultánea de computadora y conexión a internet en los hogares de los estudiantes, disminuye su probabilidad de fracaso escolar. Luego -a partir del planteo de un modelo econométrico utilizando la técnica de emparejamiento o Propensity Score Matching (PSM) con datos de la evaluación nacional de los aprendizajes “Aprender 2016” para estudiantes del último año de nivel educativo medio en la provincia de Buenos Aires—se encuentra evidencia a favor de dicha hipótesis.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/221431
Formichella, Maria Marta; Alderete, Maria Veronica; Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, Argentina; Arizona State University; Education Policy Analysis Archives; 31; 11-4-2023; 1-27
1068-2341
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/221431
identifier_str_mv Formichella, Maria Marta; Alderete, Maria Veronica; Efecto del Acceso a las TIC en el Hogar en el Fracaso Escolar: El Caso de la Provincia de Buenos Aires, Argentina; Arizona State University; Education Policy Analysis Archives; 31; 11-4-2023; 1-27
1068-2341
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://epaa.asu.edu/index.php/epaa
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.14507/epaa.31.6831
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Arizona State University
publisher.none.fl_str_mv Arizona State University
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842269822205820928
score 13.13397