Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems
- Autores
- Ordinez, Leonardo Damian; Eggly, Gabriel Martin; Micheletto, Matías Javier; Santos, Rodrigo Martin
- Año de publicación
- 2020
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- In this paper a methodology for teaching and learn-ing the modeling of embedded systems and, in a more genericvision cyber-physical systems (CPS) is presented. To this end, asubset of tools from UML is used in an intuitive and orderedway starting with an informal description of the system untilimplementation details are obtained. However, the codificationof the system is left out as the programming language dependson the hardware platform to be used. The method has beenused in grade courses for several years now with an importantaccumulated experience that shows how students are able toadopt it and learn to elicit the different types of requirements,actors and functions.
Fil: Ordinez, Leonardo Damian. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina
Fil: Eggly, Gabriel Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Química del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Química. Instituto de Química del Sur; Argentina
Fil: Micheletto, Matías Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina
Fil: Santos, Rodrigo Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina - Materia
-
CYBER PHYSICAL SYSTEMS
EDUCATION
REQUIREMENTS - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/144088
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_52dc0fbab055f1885e458bbbbb496203 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/144088 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Using UML for learning how to design and model cyber-physical systemsOrdinez, Leonardo DamianEggly, Gabriel MartinMicheletto, Matías JavierSantos, Rodrigo MartinCYBER PHYSICAL SYSTEMSEDUCATIONREQUIREMENTShttps://purl.org/becyt/ford/1.2https://purl.org/becyt/ford/1In this paper a methodology for teaching and learn-ing the modeling of embedded systems and, in a more genericvision cyber-physical systems (CPS) is presented. To this end, asubset of tools from UML is used in an intuitive and orderedway starting with an informal description of the system untilimplementation details are obtained. However, the codificationof the system is left out as the programming language dependson the hardware platform to be used. The method has beenused in grade courses for several years now with an importantaccumulated experience that shows how students are able toadopt it and learn to elicit the different types of requirements,actors and functions.Fil: Ordinez, Leonardo Damian. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; ArgentinaFil: Eggly, Gabriel Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Química del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Química. Instituto de Química del Sur; ArgentinaFil: Micheletto, Matías Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; ArgentinaFil: Santos, Rodrigo Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; ArgentinaInstitute of Electrical and Electronics Engineers2020-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/144088Ordinez, Leonardo Damian; Eggly, Gabriel Martin; Micheletto, Matías Javier; Santos, Rodrigo Martin; Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems; Institute of Electrical and Electronics Engineers; IEEE Journal of Latin-American Learning Technologies; 15; 1; 4-3-2020; 50-601932-8540CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ieeexplore.ieee.org/document/9023990info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1109/RITA.2020.2978416info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:08:52Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/144088instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:08:53.184CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems |
title |
Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems |
spellingShingle |
Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems Ordinez, Leonardo Damian CYBER PHYSICAL SYSTEMS EDUCATION REQUIREMENTS |
title_short |
Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems |
title_full |
Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems |
title_fullStr |
Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems |
title_full_unstemmed |
Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems |
title_sort |
Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ordinez, Leonardo Damian Eggly, Gabriel Martin Micheletto, Matías Javier Santos, Rodrigo Martin |
author |
Ordinez, Leonardo Damian |
author_facet |
Ordinez, Leonardo Damian Eggly, Gabriel Martin Micheletto, Matías Javier Santos, Rodrigo Martin |
author_role |
author |
author2 |
Eggly, Gabriel Martin Micheletto, Matías Javier Santos, Rodrigo Martin |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
CYBER PHYSICAL SYSTEMS EDUCATION REQUIREMENTS |
topic |
CYBER PHYSICAL SYSTEMS EDUCATION REQUIREMENTS |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/1.2 https://purl.org/becyt/ford/1 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
In this paper a methodology for teaching and learn-ing the modeling of embedded systems and, in a more genericvision cyber-physical systems (CPS) is presented. To this end, asubset of tools from UML is used in an intuitive and orderedway starting with an informal description of the system untilimplementation details are obtained. However, the codificationof the system is left out as the programming language dependson the hardware platform to be used. The method has beenused in grade courses for several years now with an importantaccumulated experience that shows how students are able toadopt it and learn to elicit the different types of requirements,actors and functions. Fil: Ordinez, Leonardo Damian. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina Fil: Eggly, Gabriel Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Química del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Química. Instituto de Química del Sur; Argentina Fil: Micheletto, Matías Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina Fil: Santos, Rodrigo Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina |
description |
In this paper a methodology for teaching and learn-ing the modeling of embedded systems and, in a more genericvision cyber-physical systems (CPS) is presented. To this end, asubset of tools from UML is used in an intuitive and orderedway starting with an informal description of the system untilimplementation details are obtained. However, the codificationof the system is left out as the programming language dependson the hardware platform to be used. The method has beenused in grade courses for several years now with an importantaccumulated experience that shows how students are able toadopt it and learn to elicit the different types of requirements,actors and functions. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/144088 Ordinez, Leonardo Damian; Eggly, Gabriel Martin; Micheletto, Matías Javier; Santos, Rodrigo Martin; Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems; Institute of Electrical and Electronics Engineers; IEEE Journal of Latin-American Learning Technologies; 15; 1; 4-3-2020; 50-60 1932-8540 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/144088 |
identifier_str_mv |
Ordinez, Leonardo Damian; Eggly, Gabriel Martin; Micheletto, Matías Javier; Santos, Rodrigo Martin; Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems; Institute of Electrical and Electronics Engineers; IEEE Journal of Latin-American Learning Technologies; 15; 1; 4-3-2020; 50-60 1932-8540 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ieeexplore.ieee.org/document/9023990 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1109/RITA.2020.2978416 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Institute of Electrical and Electronics Engineers |
publisher.none.fl_str_mv |
Institute of Electrical and Electronics Engineers |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1842270060946653184 |
score |
13.13397 |