Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems

Autores
Ordinez, Leonardo Damian; Eggly, Gabriel Martin; Micheletto, Matías Javier; Santos, Rodrigo Martin
Año de publicación
2020
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
In this paper a methodology for teaching and learn-ing the modeling of embedded systems and, in a more genericvision cyber-physical systems (CPS) is presented. To this end, asubset of tools from UML is used in an intuitive and orderedway starting with an informal description of the system untilimplementation details are obtained. However, the codificationof the system is left out as the programming language dependson the hardware platform to be used. The method has beenused in grade courses for several years now with an importantaccumulated experience that shows how students are able toadopt it and learn to elicit the different types of requirements,actors and functions.
Fil: Ordinez, Leonardo Damian. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina
Fil: Eggly, Gabriel Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Química del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Química. Instituto de Química del Sur; Argentina
Fil: Micheletto, Matías Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina
Fil: Santos, Rodrigo Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina
Materia
CYBER PHYSICAL SYSTEMS
EDUCATION
REQUIREMENTS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/144088

id CONICETDig_52dc0fbab055f1885e458bbbbb496203
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/144088
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Using UML for learning how to design and model cyber-physical systemsOrdinez, Leonardo DamianEggly, Gabriel MartinMicheletto, Matías JavierSantos, Rodrigo MartinCYBER PHYSICAL SYSTEMSEDUCATIONREQUIREMENTShttps://purl.org/becyt/ford/1.2https://purl.org/becyt/ford/1In this paper a methodology for teaching and learn-ing the modeling of embedded systems and, in a more genericvision cyber-physical systems (CPS) is presented. To this end, asubset of tools from UML is used in an intuitive and orderedway starting with an informal description of the system untilimplementation details are obtained. However, the codificationof the system is left out as the programming language dependson the hardware platform to be used. The method has beenused in grade courses for several years now with an importantaccumulated experience that shows how students are able toadopt it and learn to elicit the different types of requirements,actors and functions.Fil: Ordinez, Leonardo Damian. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; ArgentinaFil: Eggly, Gabriel Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Química del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Química. Instituto de Química del Sur; ArgentinaFil: Micheletto, Matías Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; ArgentinaFil: Santos, Rodrigo Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; ArgentinaInstitute of Electrical and Electronics Engineers2020-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/144088Ordinez, Leonardo Damian; Eggly, Gabriel Martin; Micheletto, Matías Javier; Santos, Rodrigo Martin; Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems; Institute of Electrical and Electronics Engineers; IEEE Journal of Latin-American Learning Technologies; 15; 1; 4-3-2020; 50-601932-8540CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ieeexplore.ieee.org/document/9023990info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1109/RITA.2020.2978416info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:08:52Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/144088instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:08:53.184CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems
title Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems
spellingShingle Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems
Ordinez, Leonardo Damian
CYBER PHYSICAL SYSTEMS
EDUCATION
REQUIREMENTS
title_short Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems
title_full Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems
title_fullStr Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems
title_full_unstemmed Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems
title_sort Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems
dc.creator.none.fl_str_mv Ordinez, Leonardo Damian
Eggly, Gabriel Martin
Micheletto, Matías Javier
Santos, Rodrigo Martin
author Ordinez, Leonardo Damian
author_facet Ordinez, Leonardo Damian
Eggly, Gabriel Martin
Micheletto, Matías Javier
Santos, Rodrigo Martin
author_role author
author2 Eggly, Gabriel Martin
Micheletto, Matías Javier
Santos, Rodrigo Martin
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv CYBER PHYSICAL SYSTEMS
EDUCATION
REQUIREMENTS
topic CYBER PHYSICAL SYSTEMS
EDUCATION
REQUIREMENTS
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/1.2
https://purl.org/becyt/ford/1
dc.description.none.fl_txt_mv In this paper a methodology for teaching and learn-ing the modeling of embedded systems and, in a more genericvision cyber-physical systems (CPS) is presented. To this end, asubset of tools from UML is used in an intuitive and orderedway starting with an informal description of the system untilimplementation details are obtained. However, the codificationof the system is left out as the programming language dependson the hardware platform to be used. The method has beenused in grade courses for several years now with an importantaccumulated experience that shows how students are able toadopt it and learn to elicit the different types of requirements,actors and functions.
Fil: Ordinez, Leonardo Damian. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina
Fil: Eggly, Gabriel Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Química del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Química. Instituto de Química del Sur; Argentina
Fil: Micheletto, Matías Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina
Fil: Santos, Rodrigo Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina
description In this paper a methodology for teaching and learn-ing the modeling of embedded systems and, in a more genericvision cyber-physical systems (CPS) is presented. To this end, asubset of tools from UML is used in an intuitive and orderedway starting with an informal description of the system untilimplementation details are obtained. However, the codificationof the system is left out as the programming language dependson the hardware platform to be used. The method has beenused in grade courses for several years now with an importantaccumulated experience that shows how students are able toadopt it and learn to elicit the different types of requirements,actors and functions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/144088
Ordinez, Leonardo Damian; Eggly, Gabriel Martin; Micheletto, Matías Javier; Santos, Rodrigo Martin; Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems; Institute of Electrical and Electronics Engineers; IEEE Journal of Latin-American Learning Technologies; 15; 1; 4-3-2020; 50-60
1932-8540
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/144088
identifier_str_mv Ordinez, Leonardo Damian; Eggly, Gabriel Martin; Micheletto, Matías Javier; Santos, Rodrigo Martin; Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems; Institute of Electrical and Electronics Engineers; IEEE Journal of Latin-American Learning Technologies; 15; 1; 4-3-2020; 50-60
1932-8540
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ieeexplore.ieee.org/document/9023990
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1109/RITA.2020.2978416
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Institute of Electrical and Electronics Engineers
publisher.none.fl_str_mv Institute of Electrical and Electronics Engineers
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842270060946653184
score 13.13397