La historia de un texto. El problema de la comprensión en el pensamiento de Friedrich Schlegel

Autores
Galfione, María Verónica
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En el presente trabajo analizamos el problema de la comprensión en el marco de la obra temprana de Friedrich Schlegel. Para ello, tomamos como punto de referencia su interpretación del trabajo filológico de Friedrich August Wolf quien había constatado el carácter tardío de las obras homéricas y atribuido el origen de las mismas a la actividad compilatoria de los filólogos alejandrinos del siglo III. Resulta de nuestro interés resaltar aquí dos elementos de la interpretación schlegeliana del descubrimiento de Wolf. En primer lugar, su adscripción a la valoración wolfiana de trabajo de los filólogos alejandrinos o Diskeuasten. En segundo término, el énfasis schlegeliano en la necesidad de complementar el trabajo totalizador de los Diaskeuasten por medio de la tarea disgregadora o crítica de la Chorizonten. Pues a partir de estos elementos no solo es posible adherir a las críticas de Jure Zovko a la lectura gadameriana del pensamiento de Schlegel, sino también cuestionar aquellas perspectivas que descubren en este último un importante antecedente de la propia hermenéutica filosófica de Gadamer.
In this paper we analyze the problem of “understanding” within the framework of Friedrich Schlegel’s early work. To achieve our purpose we take as our point of reference his interpretation of Friedrich August Wolf’s philological work, where Wolf discusses the late character of Homer’s works and attributes their origin to compilations carried out by thirdcentury Alexandrian philologists. We highlight two elements in Schlegel’s interpretation of Wolf’s discovery: first, his agreement with the importance Wolf gave to the work of Alexandrian philologists, or Diaskeuasten; second, Schlegel’s emphasis on the need to complement the task of aggregating the Diaskeuasten by disaggregating, or criticizing, the Chorizonten. On the basis of these elements, not only is it possible to accept Jure Zovko´s critique of a Gadamerian interpretation of Schlegel’s thought; one can also question perspectives that find in Schlegel an important forerunner of Gadamer’s philosophical hermeneutics.
Fil: Galfione, María Verónica. Universidad Nacional de Córdoba; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
DIASKEUASTEN
CHORIZONTEN
FRIEDRICH SCHLEGEL
HERMENEUTICA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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In this paper we analyze the problem of “understanding” within the framework of Friedrich Schlegel’s early work. To achieve our purpose we take as our point of reference his interpretation of Friedrich August Wolf’s philological work, where Wolf discusses the late character of Homer’s works and attributes their origin to compilations carried out by thirdcentury Alexandrian philologists. We highlight two elements in Schlegel’s interpretation of Wolf’s discovery: first, his agreement with the importance Wolf gave to the work of Alexandrian philologists, or Diaskeuasten; second, Schlegel’s emphasis on the need to complement the task of aggregating the Diaskeuasten by disaggregating, or criticizing, the Chorizonten. On the basis of these elements, not only is it possible to accept Jure Zovko´s critique of a Gadamerian interpretation of Schlegel’s thought; one can also question perspectives that find in Schlegel an important forerunner of Gadamer’s philosophical hermeneutics.
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