Quantitative and qualitative analysis of Argentine breast cancer prevention campaigns disseminated by still images on social networks during October 2019

Autores
Gürtler, Sofía Victoria; Rodríguez Tablado, Manuel; Weisbrot, Mariela Alejandra; Ruiz Yanzi, María Victoria; Kopitowski, Karin Silvana; Terrasa, Sergio Adrian
Año de publicación
2022
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Objectives. To quantitatively document the degree of compliance of institutional messages broadcast on social networks with the recommendations of the National Cancer Institute (INC) in Argentina during October 2019, in the context of breast cancer prevention campaigns, and to qualitatively analyze the pictorial and textual elements that make up their dissemination pieces. Materials and methods. Quantitative and qualitative analysis of 171 dissemination pieces issued during October 2019 by 54 institutions, based on the evaluation of their compliance with INC recommendations, the description of the main discordant recommendations (quantitative analysis) and the qualitative analysis of 30 pieces. Results. None of the issued messages mentioned potential screening harms. Only the messages of the National Ministry of Health complied completely with the INC recommendations, while the remaining ones recommended mammograms at younger ages or at shorter intervals. Breast self-examination was the most frequent recommendation among those who didn’t comply. The images of female bodies linked to common stereotypes of sex and beauty, and paternalistic discourses appealing to fear and guilt were predominant. Conclusions. The messages broadcasted in the analyzed diffusion pieces did not comply with the INC recommendations, despite the fact that the latter are supported by scientific evidence. On the other hand, the messages reinforce sex and beauty stereotypes, guilt and the medical-hegemonic model.
Objetivos. Documentar cuantitativamente el grado de concordancia con las recomendaciones del Instituto Nacional del Cáncer (INC) de los mensajes institucionales emitidos en redes sociales de Argentina durante octubre de 2019, en el contexto de las campañas de prevención del cáncer mamario, y analizar cualitativamente los elementos icónicos y textuales que conforman sus piezas de difusión. Materiales y métodos. Análisis cuantitativo y cualitativo de 171 piezas de difusión emitidas durante octubre de 2019 por 54 instituciones, a partir de la evaluación de su concordancia con las recomendaciones del INC, la descripción de las principales recomendaciones discordantes (análisis cuantitativo) y el análisis cualitativo de 30 piezas. Resultados. Ninguno de los mensajes emitidos mencionó potenciales daños del tamizaje. Solamente los del Ministerio de Salud de la Nación fueron totalmente concordantes con las recomendaciones del INC, mientras que los restantes recomendaban realizar mamografías a edades más tempranas o a intervalos más breves. El autoexamen mamario fue la recomendación más frecuente entre las discordantes. Predominaron las imágenes de cuerpos femeninos vinculadas con los estereotipos predominantes de género y belleza, y los discursos paternalistas que apelan al miedo y a la culpa. Conclusiones. Los mensajes emitidos en las piezas de difusión analizadas no fueron concordantes con las recomendaciones del INC, a pesar de que estas últimas están respaldadas por evidencia científica. Por otro lado, los mensajes refuerzan los estereotipos de género y belleza, la culpa y el modelo médico-hegemónico.
Fil: Gürtler, Sofía Victoria. Hospital Italiano; Argentina
Fil: Rodríguez Tablado, Manuel. Hospital Italiano; Argentina
Fil: Weisbrot, Mariela Alejandra. Universidad Nacional de Lanús; Argentina
Fil: Ruiz Yanzi, María Victoria. Hospital Italiano; Argentina
Fil: Kopitowski, Karin Silvana. Hospital Italiano; Argentina
Fil: Terrasa, Sergio Adrian. Hospital Italiano; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
ATTITUDES
BREAST NEOPLASMS
COMMUNICATIONS MEDIA
EARLY DETECTION OF CANCER
HEALTH KNOWLEDGE
MAMMOGRAPHY
PRACTICE
SOCIAL MEDIA (SOURCE: MESH NLM)
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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spelling Quantitative and qualitative analysis of Argentine breast cancer prevention campaigns disseminated by still images on social networks during October 2019Análisis cuantitativo y cualitativo de de cáncer de mama difundidas las campañas argentinas de prevención mediante imágenes fijas en redes sociales durante Otubre del 2019Gürtler, Sofía VictoriaRodríguez Tablado, ManuelWeisbrot, Mariela AlejandraRuiz Yanzi, María VictoriaKopitowski, Karin SilvanaTerrasa, Sergio AdrianATTITUDESBREAST NEOPLASMSCOMMUNICATIONS MEDIAEARLY DETECTION OF CANCERHEALTH KNOWLEDGEMAMMOGRAPHYPRACTICESOCIAL MEDIA (SOURCE: MESH NLM)https://purl.org/becyt/ford/3.3https://purl.org/becyt/ford/3Objectives. 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Breast self-examination was the most frequent recommendation among those who didn’t comply. The images of female bodies linked to common stereotypes of sex and beauty, and paternalistic discourses appealing to fear and guilt were predominant. Conclusions. The messages broadcasted in the analyzed diffusion pieces did not comply with the INC recommendations, despite the fact that the latter are supported by scientific evidence. On the other hand, the messages reinforce sex and beauty stereotypes, guilt and the medical-hegemonic model.Objetivos. Documentar cuantitativamente el grado de concordancia con las recomendaciones del Instituto Nacional del Cáncer (INC) de los mensajes institucionales emitidos en redes sociales de Argentina durante octubre de 2019, en el contexto de las campañas de prevención del cáncer mamario, y analizar cualitativamente los elementos icónicos y textuales que conforman sus piezas de difusión. Materiales y métodos. Análisis cuantitativo y cualitativo de 171 piezas de difusión emitidas durante octubre de 2019 por 54 instituciones, a partir de la evaluación de su concordancia con las recomendaciones del INC, la descripción de las principales recomendaciones discordantes (análisis cuantitativo) y el análisis cualitativo de 30 piezas. Resultados. Ninguno de los mensajes emitidos mencionó potenciales daños del tamizaje. Solamente los del Ministerio de Salud de la Nación fueron totalmente concordantes con las recomendaciones del INC, mientras que los restantes recomendaban realizar mamografías a edades más tempranas o a intervalos más breves. El autoexamen mamario fue la recomendación más frecuente entre las discordantes. Predominaron las imágenes de cuerpos femeninos vinculadas con los estereotipos predominantes de género y belleza, y los discursos paternalistas que apelan al miedo y a la culpa. Conclusiones. 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Gürtler, Sofía Victoria; Rodríguez Tablado, Manuel; Weisbrot, Mariela Alejandra; Ruiz Yanzi, María Victoria; Kopitowski, Karin Silvana; et al.; Quantitative and qualitative analysis of Argentine breast cancer prevention campaigns disseminated by still images on social networks during October 2019; Instituto Nacional de Salud; Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica; 39; 2; 4-2022; 152-160
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1726-4642
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