Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students
- Autores
- Neme, Claudia Alicia; Seminara, Maria Paula; Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo; Castro, Iván Jesús
- Año de publicación
- 2018
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The present article aims to reflect on the integration mechanisms of the student of bioengineering to university life. It is based on the thesis that socialization has repercussions on the students' sense of belonging and identity in relation to the career; which, in turn, affect academic well-being and performance. From there, the “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería" (ASEBio) is investigated, seeking to obtain feedback on the impact produced since its creation and, from there, to question its progress. In addition, it is intended as a model initiative for other groups of students to consider the option of creating university student associations. Thus, the creation of groups as direct and privileged way for the participation of the students in the direction of the construction of their identity is presented. They become thus facilitators of the welfare of the actors of the institution.
El presente artículo tiene como objetivo reflexionar sobre los mecanismos de integración del estudiante de bioingeniería a la vida universitaria. Se basa en la tesis de que la socialización tiene repercusiones en el sentido de pertenencia e identidad de los estudiantes en relación con la carrera; que, a su vez, afectan el bienestar académico y el rendimiento. A partir de allí, se investiga la “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería” (ASEBio), que busca obtener retroalimentación sobre el impacto producido desde su creación y, desde allí, cuestionar su avance. Además, pretende ser una iniciativa modelo para que otros grupos de estudiantes consideren la opción de crear asociaciones de estudiantes universitarios. Por lo tanto, se presenta la creación de grupos como forma directa y privilegiada para la participación de los estudiantes en la dirección de la construcción de su identidad. Se convierten así en facilitadores del bienestar de los actores de la institución.
Fil: Neme, Claudia Alicia. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina
Fil: Seminara, Maria Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan; Argentina. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina
Fil: Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina
Fil: Castro, Iván Jesús. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina - Materia
-
ASSOCIATION OF BIOENGINEERING STUDENTS
WELL-BEING
INTEGRATION
IDENTITY
ACADEMIC PERFORMANCE - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/162875
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_280147df4a869a1a2790d0af05c255ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/162875 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering studentsNeme, Claudia AliciaSeminara, Maria PaulaRodríguez Schmadke, Rodolfo EduardoCastro, Iván JesúsASSOCIATION OF BIOENGINEERING STUDENTSWELL-BEINGINTEGRATIONIDENTITYACADEMIC PERFORMANCEhttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5The present article aims to reflect on the integration mechanisms of the student of bioengineering to university life. It is based on the thesis that socialization has repercussions on the students' sense of belonging and identity in relation to the career; which, in turn, affect academic well-being and performance. From there, the “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería" (ASEBio) is investigated, seeking to obtain feedback on the impact produced since its creation and, from there, to question its progress. In addition, it is intended as a model initiative for other groups of students to consider the option of creating university student associations. Thus, the creation of groups as direct and privileged way for the participation of the students in the direction of the construction of their identity is presented. They become thus facilitators of the welfare of the actors of the institution.El presente artículo tiene como objetivo reflexionar sobre los mecanismos de integración del estudiante de bioingeniería a la vida universitaria. Se basa en la tesis de que la socialización tiene repercusiones en el sentido de pertenencia e identidad de los estudiantes en relación con la carrera; que, a su vez, afectan el bienestar académico y el rendimiento. A partir de allí, se investiga la “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería” (ASEBio), que busca obtener retroalimentación sobre el impacto producido desde su creación y, desde allí, cuestionar su avance. Además, pretende ser una iniciativa modelo para que otros grupos de estudiantes consideren la opción de crear asociaciones de estudiantes universitarios. Por lo tanto, se presenta la creación de grupos como forma directa y privilegiada para la participación de los estudiantes en la dirección de la construcción de su identidad. Se convierten así en facilitadores del bienestar de los actores de la institución.Fil: Neme, Claudia Alicia. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; ArgentinaFil: Seminara, Maria Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan; Argentina. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; ArgentinaFil: Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; ArgentinaFil: Castro, Iván Jesús. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; ArgentinaSociedad Argentina de Bioingeniería2018-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/162875Neme, Claudia Alicia; Seminara, Maria Paula; Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo; Castro, Iván Jesús; Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students; Sociedad Argentina de Bioingeniería; Argentina de Bioingeniería; 22; 2; 4-2018; 44-522591-376XCONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://revista.sabi.org.ar/index.php/revista/article/view/127info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:20:12Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/162875instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:20:12.579CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students |
title |
Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students |
spellingShingle |
Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students Neme, Claudia Alicia ASSOCIATION OF BIOENGINEERING STUDENTS WELL-BEING INTEGRATION IDENTITY ACADEMIC PERFORMANCE |
title_short |
Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students |
title_full |
Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students |
title_fullStr |
Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students |
title_full_unstemmed |
Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students |
title_sort |
Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Neme, Claudia Alicia Seminara, Maria Paula Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo Castro, Iván Jesús |
author |
Neme, Claudia Alicia |
author_facet |
Neme, Claudia Alicia Seminara, Maria Paula Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo Castro, Iván Jesús |
author_role |
author |
author2 |
Seminara, Maria Paula Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo Castro, Iván Jesús |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
ASSOCIATION OF BIOENGINEERING STUDENTS WELL-BEING INTEGRATION IDENTITY ACADEMIC PERFORMANCE |
topic |
ASSOCIATION OF BIOENGINEERING STUDENTS WELL-BEING INTEGRATION IDENTITY ACADEMIC PERFORMANCE |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.3 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The present article aims to reflect on the integration mechanisms of the student of bioengineering to university life. It is based on the thesis that socialization has repercussions on the students' sense of belonging and identity in relation to the career; which, in turn, affect academic well-being and performance. From there, the “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería" (ASEBio) is investigated, seeking to obtain feedback on the impact produced since its creation and, from there, to question its progress. In addition, it is intended as a model initiative for other groups of students to consider the option of creating university student associations. Thus, the creation of groups as direct and privileged way for the participation of the students in the direction of the construction of their identity is presented. They become thus facilitators of the welfare of the actors of the institution. El presente artículo tiene como objetivo reflexionar sobre los mecanismos de integración del estudiante de bioingeniería a la vida universitaria. Se basa en la tesis de que la socialización tiene repercusiones en el sentido de pertenencia e identidad de los estudiantes en relación con la carrera; que, a su vez, afectan el bienestar académico y el rendimiento. A partir de allí, se investiga la “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería” (ASEBio), que busca obtener retroalimentación sobre el impacto producido desde su creación y, desde allí, cuestionar su avance. Además, pretende ser una iniciativa modelo para que otros grupos de estudiantes consideren la opción de crear asociaciones de estudiantes universitarios. Por lo tanto, se presenta la creación de grupos como forma directa y privilegiada para la participación de los estudiantes en la dirección de la construcción de su identidad. Se convierten así en facilitadores del bienestar de los actores de la institución. Fil: Neme, Claudia Alicia. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina Fil: Seminara, Maria Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan; Argentina. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina Fil: Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina Fil: Castro, Iván Jesús. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina |
description |
The present article aims to reflect on the integration mechanisms of the student of bioengineering to university life. It is based on the thesis that socialization has repercussions on the students' sense of belonging and identity in relation to the career; which, in turn, affect academic well-being and performance. From there, the “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería" (ASEBio) is investigated, seeking to obtain feedback on the impact produced since its creation and, from there, to question its progress. In addition, it is intended as a model initiative for other groups of students to consider the option of creating university student associations. Thus, the creation of groups as direct and privileged way for the participation of the students in the direction of the construction of their identity is presented. They become thus facilitators of the welfare of the actors of the institution. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/162875 Neme, Claudia Alicia; Seminara, Maria Paula; Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo; Castro, Iván Jesús; Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students; Sociedad Argentina de Bioingeniería; Argentina de Bioingeniería; 22; 2; 4-2018; 44-52 2591-376X CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/162875 |
identifier_str_mv |
Neme, Claudia Alicia; Seminara, Maria Paula; Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo; Castro, Iván Jesús; Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students; Sociedad Argentina de Bioingeniería; Argentina de Bioingeniería; 22; 2; 4-2018; 44-52 2591-376X CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://revista.sabi.org.ar/index.php/revista/article/view/127 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedad Argentina de Bioingeniería |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedad Argentina de Bioingeniería |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844614180065247232 |
score |
13.070432 |