Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students

Autores
Neme, Claudia Alicia; Seminara, Maria Paula; Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo; Castro, Iván Jesús
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
The present article aims to reflect on the integration mechanisms of the student of bioengineering to university life. It is based on the thesis that socialization has repercussions on the students' sense of belonging and identity in relation to the career; which, in turn, affect academic well-being and performance. From there, the “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería" (ASEBio) is investigated, seeking to obtain feedback on the impact produced since its creation and, from there, to question its progress. In addition, it is intended as a model initiative for other groups of students to consider the option of creating university student associations. Thus, the creation of groups as direct and privileged way for the participation of the students in the direction of the construction of their identity is presented. They become thus facilitators of the welfare of the actors of the institution.
El presente artículo tiene como objetivo reflexionar sobre los mecanismos de integración del estudiante de bioingeniería a la vida universitaria. Se basa en la tesis de que la socialización tiene repercusiones en el sentido de pertenencia e identidad de los estudiantes en relación con la carrera; que, a su vez, afectan el bienestar académico y el rendimiento. A partir de allí, se investiga la “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería” (ASEBio), que busca obtener retroalimentación sobre el impacto producido desde su creación y, desde allí, cuestionar su avance. Además, pretende ser una iniciativa modelo para que otros grupos de estudiantes consideren la opción de crear asociaciones de estudiantes universitarios. Por lo tanto, se presenta la creación de grupos como forma directa y privilegiada para la participación de los estudiantes en la dirección de la construcción de su identidad. Se convierten así en facilitadores del bienestar de los actores de la institución.
Fil: Neme, Claudia Alicia. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina
Fil: Seminara, Maria Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan; Argentina. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina
Fil: Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina
Fil: Castro, Iván Jesús. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina
Materia
ASSOCIATION OF BIOENGINEERING STUDENTS
WELL-BEING
INTEGRATION
IDENTITY
ACADEMIC PERFORMANCE
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/162875

id CONICETDig_280147df4a869a1a2790d0af05c255ff
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/162875
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering studentsNeme, Claudia AliciaSeminara, Maria PaulaRodríguez Schmadke, Rodolfo EduardoCastro, Iván JesúsASSOCIATION OF BIOENGINEERING STUDENTSWELL-BEINGINTEGRATIONIDENTITYACADEMIC PERFORMANCEhttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5The present article aims to reflect on the integration mechanisms of the student of bioengineering to university life. It is based on the thesis that socialization has repercussions on the students' sense of belonging and identity in relation to the career; which, in turn, affect academic well-being and performance. From there, the “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería" (ASEBio) is investigated, seeking to obtain feedback on the impact produced since its creation and, from there, to question its progress. In addition, it is intended as a model initiative for other groups of students to consider the option of creating university student associations. Thus, the creation of groups as direct and privileged way for the participation of the students in the direction of the construction of their identity is presented. They become thus facilitators of the welfare of the actors of the institution.El presente artículo tiene como objetivo reflexionar sobre los mecanismos de integración del estudiante de bioingeniería a la vida universitaria. Se basa en la tesis de que la socialización tiene repercusiones en el sentido de pertenencia e identidad de los estudiantes en relación con la carrera; que, a su vez, afectan el bienestar académico y el rendimiento. A partir de allí, se investiga la “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería” (ASEBio), que busca obtener retroalimentación sobre el impacto producido desde su creación y, desde allí, cuestionar su avance. Además, pretende ser una iniciativa modelo para que otros grupos de estudiantes consideren la opción de crear asociaciones de estudiantes universitarios. Por lo tanto, se presenta la creación de grupos como forma directa y privilegiada para la participación de los estudiantes en la dirección de la construcción de su identidad. Se convierten así en facilitadores del bienestar de los actores de la institución.Fil: Neme, Claudia Alicia. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; ArgentinaFil: Seminara, Maria Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan; Argentina. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; ArgentinaFil: Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; ArgentinaFil: Castro, Iván Jesús. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; ArgentinaSociedad Argentina de Bioingeniería2018-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/162875Neme, Claudia Alicia; Seminara, Maria Paula; Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo; Castro, Iván Jesús; Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students; Sociedad Argentina de Bioingeniería; Argentina de Bioingeniería; 22; 2; 4-2018; 44-522591-376XCONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://revista.sabi.org.ar/index.php/revista/article/view/127info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:20:12Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/162875instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:20:12.579CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students
title Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students
spellingShingle Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students
Neme, Claudia Alicia
ASSOCIATION OF BIOENGINEERING STUDENTS
WELL-BEING
INTEGRATION
IDENTITY
ACADEMIC PERFORMANCE
title_short Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students
title_full Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students
title_fullStr Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students
title_full_unstemmed Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students
title_sort Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students
dc.creator.none.fl_str_mv Neme, Claudia Alicia
Seminara, Maria Paula
Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo
Castro, Iván Jesús
author Neme, Claudia Alicia
author_facet Neme, Claudia Alicia
Seminara, Maria Paula
Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo
Castro, Iván Jesús
author_role author
author2 Seminara, Maria Paula
Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo
Castro, Iván Jesús
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv ASSOCIATION OF BIOENGINEERING STUDENTS
WELL-BEING
INTEGRATION
IDENTITY
ACADEMIC PERFORMANCE
topic ASSOCIATION OF BIOENGINEERING STUDENTS
WELL-BEING
INTEGRATION
IDENTITY
ACADEMIC PERFORMANCE
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.3
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv The present article aims to reflect on the integration mechanisms of the student of bioengineering to university life. It is based on the thesis that socialization has repercussions on the students' sense of belonging and identity in relation to the career; which, in turn, affect academic well-being and performance. From there, the “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería" (ASEBio) is investigated, seeking to obtain feedback on the impact produced since its creation and, from there, to question its progress. In addition, it is intended as a model initiative for other groups of students to consider the option of creating university student associations. Thus, the creation of groups as direct and privileged way for the participation of the students in the direction of the construction of their identity is presented. They become thus facilitators of the welfare of the actors of the institution.
El presente artículo tiene como objetivo reflexionar sobre los mecanismos de integración del estudiante de bioingeniería a la vida universitaria. Se basa en la tesis de que la socialización tiene repercusiones en el sentido de pertenencia e identidad de los estudiantes en relación con la carrera; que, a su vez, afectan el bienestar académico y el rendimiento. A partir de allí, se investiga la “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería” (ASEBio), que busca obtener retroalimentación sobre el impacto producido desde su creación y, desde allí, cuestionar su avance. Además, pretende ser una iniciativa modelo para que otros grupos de estudiantes consideren la opción de crear asociaciones de estudiantes universitarios. Por lo tanto, se presenta la creación de grupos como forma directa y privilegiada para la participación de los estudiantes en la dirección de la construcción de su identidad. Se convierten así en facilitadores del bienestar de los actores de la institución.
Fil: Neme, Claudia Alicia. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina
Fil: Seminara, Maria Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan; Argentina. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina
Fil: Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina
Fil: Castro, Iván Jesús. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ingeniería. Departamento de Electrónica y Automática. Gabinete de Tecnología Médica; Argentina
description The present article aims to reflect on the integration mechanisms of the student of bioengineering to university life. It is based on the thesis that socialization has repercussions on the students' sense of belonging and identity in relation to the career; which, in turn, affect academic well-being and performance. From there, the “Asociación Sanjuanina de Estudiantes de Bioingeniería" (ASEBio) is investigated, seeking to obtain feedback on the impact produced since its creation and, from there, to question its progress. In addition, it is intended as a model initiative for other groups of students to consider the option of creating university student associations. Thus, the creation of groups as direct and privileged way for the participation of the students in the direction of the construction of their identity is presented. They become thus facilitators of the welfare of the actors of the institution.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/162875
Neme, Claudia Alicia; Seminara, Maria Paula; Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo; Castro, Iván Jesús; Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students; Sociedad Argentina de Bioingeniería; Argentina de Bioingeniería; 22; 2; 4-2018; 44-52
2591-376X
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/162875
identifier_str_mv Neme, Claudia Alicia; Seminara, Maria Paula; Rodríguez Schmadke, Rodolfo Eduardo; Castro, Iván Jesús; Qualitative analysis of the integration effects and sense of belonging in the University: the case of ASEBio as the first organization of Bioengineering students; Sociedad Argentina de Bioingeniería; Argentina de Bioingeniería; 22; 2; 4-2018; 44-52
2591-376X
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://revista.sabi.org.ar/index.php/revista/article/view/127
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedad Argentina de Bioingeniería
publisher.none.fl_str_mv Sociedad Argentina de Bioingeniería
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844614180065247232
score 13.070432