¿Puede la verdad prescindir de artificios? De la retorización de la filosofía a la ontología de la veridicción en Michel Foucault

Autores
Monge, Julia
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El presente trabajo se centra en la aparente inversión de valoración del discurso verdadero en los planteos de Michel Foucault entre principios de los años setenta y sus últimos cursos. Enfocando las contraposiciones entre el discurso filosófico y el sofístico en Lecciones sobre la voluntad de saber y entre la parrhesía socrática y la retórica en El gobierno de sí y de los otros, se propone conectar las tareas de "retorizar la filosofía" y la "ontología de la veridicción" que Foucault presenta en cada momento desde el problema de la operación del discurso verdadero en el campo de las prácticas sociales. Las diferencias que allí manifiestan la techné o arte retórico y el arte de vivir en sus estipulaciones y efectos éticos y políticos, se asumen como clave para concluir indicando una composición y especificación más que una inversión dentro del trabajo crítico-genealógico sobre la verdad desarrollado por Foucault.
This paper aims to analyze the alleged inversion of truth discourse´s appraisal in Michel Foucault’s works between the early seventies and his last lectures of the eighties. We propose that, by reconstructing the contraposition between philosophical discourse and sophistical practice and the dispute between Socrates’s parrhesia and rhetoric presented in each moment, the question can be treated as the problem of truth discourse’s operation on the field of social practices. Considering the ethical and political stipulations and effects of both the rhetorical techné and the philosophical techné of discourse, we understand that between the “rhetorization of philosophy” and the “ontology of veridiction” that Foucault introduces in each occasion, there is not an inversion of perspective. Instead, there is a specification of the philosophical truth-telling as a practice that, confronted with other discourses indifferent to the truth, manifests a deep concern and commitment with a situated and relational construction of the ethos and the life in common.
Fil: Monge, Julia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Humanidades; Argentina
Materia
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VERDAD
TECHNÉ
FILOSOFÍA Y RETÓRICA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
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This paper aims to analyze the alleged inversion of truth discourse´s appraisal in Michel Foucault’s works between the early seventies and his last lectures of the eighties. We propose that, by reconstructing the contraposition between philosophical discourse and sophistical practice and the dispute between Socrates’s parrhesia and rhetoric presented in each moment, the question can be treated as the problem of truth discourse’s operation on the field of social practices. Considering the ethical and political stipulations and effects of both the rhetorical techné and the philosophical techné of discourse, we understand that between the “rhetorization of philosophy” and the “ontology of veridiction” that Foucault introduces in each occasion, there is not an inversion of perspective. Instead, there is a specification of the philosophical truth-telling as a practice that, confronted with other discourses indifferent to the truth, manifests a deep concern and commitment with a situated and relational construction of the ethos and the life in common.
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