The (Un)Senses of School in the Youth Justice
- Autores
- Nebra, Maria Julieta; Correa, Mariana Elsa
- Año de publicación
- 2023
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- From a socio-anthropological, intersectional, and feminist perspective, this article analyzes the meanings that secondary schooling takes on for young males with alternative penal measures in a county of Buenos Aires, Argentina. Based on the analysis of ethnographic records, the article examines the role of the school within the architecture of needs proposed by the State for vulner-able youth in conf lict with the law. The article points out that, for the actors within the Youth Justice, the school holds a central position. However, this relevance is questioned by the young individuals themselves, who bring forth multiple meanings based on their biographies and relationships with the educational system.
Desde un enfoque socio-antropológico, interseccional y feminista, el artículo analiza los sentidos que adopta la escolarización secundaria para jóvenes varones con medidas penales alternativas en un municipio de Buenos Aires, Argentina. A partir del análisis de registros etnográficos, el artículo repone el lugar que ocupa la escuela en la arquitectura de necesidades propuesta por el Estado para las juventudes vulnerables en conflicto con la ley. El artículo adverte que para los actores del Sistema Penal Juvenil la escuela ocupa un lugar central. No obstante, esta relevancia es interpelada por los propios jóvenes, quienes plantean múltiples sentidos a partir de sus biografías y vínculos con el sistema educativo.
Fil: Nebra, Maria Julieta. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Ciencias Antropológicas; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Correa, Mariana Elsa. Universidad Nacional de La Pampa. Facultad de Ciencias Humanas; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina - Materia
-
YOUTH JUSTICE
JUVENILE PENAL EXPERIENCE
MEANINGS
SCHOOL - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/221482
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_0e7b5130244d3a2fdf2994bbd4d4ca6e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/221482 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
The (Un)Senses of School in the Youth JusticeLos (sin)Sentidos de la Escuela en el Sistema Penal JuvenilNebra, Maria JulietaCorrea, Mariana ElsaYOUTH JUSTICEJUVENILE PENAL EXPERIENCEMEANINGSSCHOOLhttps://purl.org/becyt/ford/5.4https://purl.org/becyt/ford/5From a socio-anthropological, intersectional, and feminist perspective, this article analyzes the meanings that secondary schooling takes on for young males with alternative penal measures in a county of Buenos Aires, Argentina. Based on the analysis of ethnographic records, the article examines the role of the school within the architecture of needs proposed by the State for vulner-able youth in conf lict with the law. The article points out that, for the actors within the Youth Justice, the school holds a central position. However, this relevance is questioned by the young individuals themselves, who bring forth multiple meanings based on their biographies and relationships with the educational system.Desde un enfoque socio-antropológico, interseccional y feminista, el artículo analiza los sentidos que adopta la escolarización secundaria para jóvenes varones con medidas penales alternativas en un municipio de Buenos Aires, Argentina. A partir del análisis de registros etnográficos, el artículo repone el lugar que ocupa la escuela en la arquitectura de necesidades propuesta por el Estado para las juventudes vulnerables en conflicto con la ley. El artículo adverte que para los actores del Sistema Penal Juvenil la escuela ocupa un lugar central. No obstante, esta relevancia es interpelada por los propios jóvenes, quienes plantean múltiples sentidos a partir de sus biografías y vínculos con el sistema educativo.Fil: Nebra, Maria Julieta. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Ciencias Antropológicas; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Correa, Mariana Elsa. Universidad Nacional de La Pampa. Facultad de Ciencias Humanas; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaUniversidade Federal do Rio Grande do Sul2023-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/221482Nebra, Maria Julieta; Correa, Mariana Elsa; The (Un)Senses of School in the Youth Justice; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Educação e Realidade; 48; 48; 12-2023; 1-180100-31432175-6236CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362023000100236&tlng=eninfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/2175-6236121677vs02info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:02:04Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/221482instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:02:04.922CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The (Un)Senses of School in the Youth Justice Los (sin)Sentidos de la Escuela en el Sistema Penal Juvenil |
title |
The (Un)Senses of School in the Youth Justice |
spellingShingle |
The (Un)Senses of School in the Youth Justice Nebra, Maria Julieta YOUTH JUSTICE JUVENILE PENAL EXPERIENCE MEANINGS SCHOOL |
title_short |
The (Un)Senses of School in the Youth Justice |
title_full |
The (Un)Senses of School in the Youth Justice |
title_fullStr |
The (Un)Senses of School in the Youth Justice |
title_full_unstemmed |
The (Un)Senses of School in the Youth Justice |
title_sort |
The (Un)Senses of School in the Youth Justice |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Nebra, Maria Julieta Correa, Mariana Elsa |
author |
Nebra, Maria Julieta |
author_facet |
Nebra, Maria Julieta Correa, Mariana Elsa |
author_role |
author |
author2 |
Correa, Mariana Elsa |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
YOUTH JUSTICE JUVENILE PENAL EXPERIENCE MEANINGS SCHOOL |
topic |
YOUTH JUSTICE JUVENILE PENAL EXPERIENCE MEANINGS SCHOOL |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.4 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
From a socio-anthropological, intersectional, and feminist perspective, this article analyzes the meanings that secondary schooling takes on for young males with alternative penal measures in a county of Buenos Aires, Argentina. Based on the analysis of ethnographic records, the article examines the role of the school within the architecture of needs proposed by the State for vulner-able youth in conf lict with the law. The article points out that, for the actors within the Youth Justice, the school holds a central position. However, this relevance is questioned by the young individuals themselves, who bring forth multiple meanings based on their biographies and relationships with the educational system. Desde un enfoque socio-antropológico, interseccional y feminista, el artículo analiza los sentidos que adopta la escolarización secundaria para jóvenes varones con medidas penales alternativas en un municipio de Buenos Aires, Argentina. A partir del análisis de registros etnográficos, el artículo repone el lugar que ocupa la escuela en la arquitectura de necesidades propuesta por el Estado para las juventudes vulnerables en conflicto con la ley. El artículo adverte que para los actores del Sistema Penal Juvenil la escuela ocupa un lugar central. No obstante, esta relevancia es interpelada por los propios jóvenes, quienes plantean múltiples sentidos a partir de sus biografías y vínculos con el sistema educativo. Fil: Nebra, Maria Julieta. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Ciencias Antropológicas; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Correa, Mariana Elsa. Universidad Nacional de La Pampa. Facultad de Ciencias Humanas; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina |
description |
From a socio-anthropological, intersectional, and feminist perspective, this article analyzes the meanings that secondary schooling takes on for young males with alternative penal measures in a county of Buenos Aires, Argentina. Based on the analysis of ethnographic records, the article examines the role of the school within the architecture of needs proposed by the State for vulner-able youth in conf lict with the law. The article points out that, for the actors within the Youth Justice, the school holds a central position. However, this relevance is questioned by the young individuals themselves, who bring forth multiple meanings based on their biographies and relationships with the educational system. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/221482 Nebra, Maria Julieta; Correa, Mariana Elsa; The (Un)Senses of School in the Youth Justice; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Educação e Realidade; 48; 48; 12-2023; 1-18 0100-3143 2175-6236 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/221482 |
identifier_str_mv |
Nebra, Maria Julieta; Correa, Mariana Elsa; The (Un)Senses of School in the Youth Justice; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Educação e Realidade; 48; 48; 12-2023; 1-18 0100-3143 2175-6236 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362023000100236&tlng=en info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/2175-6236121677vs02 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1842269736066351104 |
score |
13.13397 |