El doble pulso de la historia, o la duplicidad de “Arché” en Las palabras y Las cosas de Michel Foucault

Autores
Sferco, Senda Ines; Alfaro, Tuillang Yuing
Año de publicación
2016
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El artículo busca elaborar una discusión acerca del lugar de la noción de historia en Las palabras y las cosas. Para este propósito, se establece una serie de claves de lectura que dicen relación, en primer lugar, con el doble tratamiento que tiene la historia en el libro de Foucault, tanto como un contenido en sí mismo que se revisa a propó- sito de cada quiebre epistémico así como una apuesta metodológica de análisis que se pone en forma de modo transversal en el libro y que está en el corazón de la apuesta arqueológica. En este punto, se da cuenta de las diferencias y distancias de la arqueología frente a las concepciones continuistas de la historia, llevando el análisis al segundo eje interpretativo: indagar el sentido de la noción de arché implicada en la arqueología bajo sus dos registros semánticos. El arché entendido como comienzo y como dirección o comandamiento. El estatuto de la verdad en la historia tal como la formula Foucault, así como las tensiones entre Historia e historia son revisadas desde esta perspectiva. Finalmente, se analiza cómo la emergencia protagónica de una historicidad irrepresentable lleva a plantear el problema del retorno del lenguaje de modo proporcional al desvanecimiento de la figura de lo humano evocada hacia el final de la obra.
The article seeks to develop a discussion about the place of the notion of history in The Order of things. For this purpose, a series of reading keys that are related, first, with double treatment that has the history in the book of Foucault, both as a content itself is revised about every epistemic break as well as a methodological analysis bet gets fit transversely in the book and is in the heart of the archaeological bet. At this point, he realizes the differences and distances of archeology against the continuist conceptions of history, bringing the analysis to the second interpretative axis: to investigate the meaning of the notion of arché involved in archeology under its two semantic registers. The arché understood as beginning and, moreover, direction or commandig. The status of truth in the history as Foucault states, as well as tensions between History and history are reviewed from this perspective. Finally, we analyze how the emergence of a protagonic unrepresentable historicity leads to raise the issue of return of language in proportion to the fading figure of the human evoked towards the end of the work.
Fil: Sferco, Senda Ines. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Université Paris VIII; Francia
Fil: Alfaro, Tuillang Yuing. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Chile
Materia
FOUCAULT
TEMPORALIDAD
HISTORIA
ARCHÉ
PENSAMIENTO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The article seeks to develop a discussion about the place of the notion of history in The Order of things. For this purpose, a series of reading keys that are related, first, with double treatment that has the history in the book of Foucault, both as a content itself is revised about every epistemic break as well as a methodological analysis bet gets fit transversely in the book and is in the heart of the archaeological bet. At this point, he realizes the differences and distances of archeology against the continuist conceptions of history, bringing the analysis to the second interpretative axis: to investigate the meaning of the notion of arché involved in archeology under its two semantic registers. The arché understood as beginning and, moreover, direction or commandig. The status of truth in the history as Foucault states, as well as tensions between History and history are reviewed from this perspective. Finally, we analyze how the emergence of a protagonic unrepresentable historicity leads to raise the issue of return of language in proportion to the fading figure of the human evoked towards the end of the work.
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