Hormigones autocompactables reforzados con fibras

Autores
Tobes, Juan Manuel; Monetti, Diego Hernán; López, Anahí; Giaccio, Graciela Marta; Zerbino, Raúl
Año de publicación
2007
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión enviada
Descripción
La incorporación de fibras cortas dispersas en la matriz del hormigón favorece el control de la fisuración y aumenta la tenacidad. Se reconoce al hormigón reforzado con fibras (HRF) como un material de alta performance para la fabricación de elementos premoldeados, revestimientos de túneles, pavimentos o tableros de puentes. También es posible sustituir o combinar las armaduras transversales con el refuerzo de fibras para mejorar la capacidad resistente al corte y lograr un comportamiento más dúctil, lo que es de interés en elementos estructurales de alma delgada. Aunque las fibras de acero han sido las más utilizadas para reforzar al hormigón, en la actualidad se han desarrollado fibras sintéticas estructurales que pueden competir en ocasiones con las anteriores. La fabricación de HRF de alta resistencia y más recientemente Hormigones Autocompactables Reforzados con Fibras (HACRF) dan lugar a nuevas alternativas de aplicación, entre las que se destacan la realización de reparaciones y refuerzos. Este trabajo muestra las primeras experiencias desarrolladas con el fin de explorar ¡as posibilidades de elaboración y propiedades de HACRF, los estudios se orientaron a la valoración de elementos estructurales de aplicación en la ingeniería vial incluyendo tanto fibras de acero como sintéticas.
The incorporation of short fibers dispersed in the matrix of concrete enhances the control of cracks growth and increases the tenacity. It is recognized that fiber reinforced concrete (FRC) is a material of high performance for the manufacture of precast elements, coatings of tunnels, pavements or boards of bridges. Also it is possible to replace or to combine the cross-sectional steel bars with the fiber reinforcement to improve the shear stress capacity and to obtain a more ductile behavior, which is of interest in structural elements of thin soul. Although the steel fibers have been the most used to reinforce concrete, at the present time have been developed structural synthetic fibers that can compete sometimes with the previous ones. The development of high strength FRC and more recently Fiber Reinforced Self-compacting Concrete (FRSCC) give rise to new alternatives of application; the most important being repairs and reinforcements of old structures. This work shows the first experiences developed with the purpose of exploring the elaboration possibilities and properties of FRSCC, the studies were oriented to the evaluation of structural elements of application in road engineering including both steel and synthetic fibers.
Materia
Ingeniería de los Materiales
hormigón reforzado con fibras (HRF)
ingeniería vial
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Repositorio
CIC Digital (CICBA)
Institución
Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires
OAI Identificador
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The incorporation of short fibers dispersed in the matrix of concrete enhances the control of cracks growth and increases the tenacity. It is recognized that fiber reinforced concrete (FRC) is a material of high performance for the manufacture of precast elements, coatings of tunnels, pavements or boards of bridges. Also it is possible to replace or to combine the cross-sectional steel bars with the fiber reinforcement to improve the shear stress capacity and to obtain a more ductile behavior, which is of interest in structural elements of thin soul. Although the steel fibers have been the most used to reinforce concrete, at the present time have been developed structural synthetic fibers that can compete sometimes with the previous ones. The development of high strength FRC and more recently Fiber Reinforced Self-compacting Concrete (FRSCC) give rise to new alternatives of application; the most important being repairs and reinforcements of old structures. This work shows the first experiences developed with the purpose of exploring the elaboration possibilities and properties of FRSCC, the studies were oriented to the evaluation of structural elements of application in road engineering including both steel and synthetic fibers.
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