La integración de la Patagonia al mercado. El caso de El Bolsón, Río Negro ¿Del desenclave zonal al enclave turístico?

Authors
Llosa, Carina
Publication Year
2016
Language
Spanish
Format
article
Status
Published version
Description
The article aims to analyze the history of El Bolsón taking into account the processes crossed by Patagonia in general, related to its insertion in the market. First, analyzes, based on Galafassi's research (2010, 2011, 2013, 2014), the integration of the Patagonia to the national and international markets taking as axis the logic of the production, and possible thanks to the binomial hegemony-domination. Second, analyze a form The most recent integration into the market: the logic of the contemplation of the landscape that becomes the amenity migrations (Diez and Domínguez de Nakayama, 2012) and the development tourism integrated into the global market or independent tourism development (Dimitriu, 002), relevant when it comes to understanding the dynamics present in El Bolsón. Third, delve into the different attempts to integrate El Bolsón into the national and international markets through the history, from its self-sufficient profile due to the great geographical isolation of the area, going through different capitalist logics that tried to undermine said profile, until the present, where the improvement in communications and telecommunications leads to an unlock zonal ending with isolation while paradoxically the logic of the market They propose tourist enclaves. You can see how the truncations integrations to the market have not managed to build hegemony effectively, so that the heterogeneity of the population of El Bolsón has been its most important feature. Although this heterogeneity has developed with certain degree of harmony, as capital presses more and more, conflicts increase. An example of this is the recent controversy of Cerro Perito Moreno.
Fil: Llosa, Carina. Universidad Nacional de Río Negro. Sede Andina. Centro de Estudios en Ciencia, tecnología, Cultura y Desarrollo (CITECDE); Argentina.
El artículo se propone analizar la historia de El Bolsón teniendo en cuenta los procesos atravesados por la Patagonia en general, relacionados a su inserción en el mercado. Primero, analiza en base a las investigaciones de Galafassi (2010, 2011, 2013, 2014), la integración de la Patagonia a los mercados acionales e internacionales tomando como eje la lógica de la producción, y posible gracias al binomio hegemonía-dominación. Segundo, analiza una forma más reciente de integración al mercado: la lógica de la contemplación del paisaje que devieneen las migraciones de amenidad (Diez y Domínguez de Nakayama, 2012) y el desarrollo turístico integrado al mercado global o el desarrollo turístico independiente (Dimitriu, 2002), relevante a la hora de entender las dinámicas presentes en El Bolsón. Tercero, ahonda en los diferentes intentos de integración de El Bolsón al mercado nacional e nternacional a través de la historia, desde su perfil autosuficiente debido al gran aislamiento geográfico de la zona, pasando por diferentes lógicas capitalistas que trataron de socavar dicho perfil, hasta el presente, donde la mejora en las comunicaciones y telecomunicaciones propicia un desenclave zonal terminando con el aislamiento mientras paradójicamente las lógicas del mercado proponen enclaves turísticos. Se puede ver cómo las truncas integraciones al mercado no han logrado construir hegemonía de forma efectiva, por lo que la heterogeneidad de la población de El Bolsón ha sido su característica más importante. Si bien dicha heterogeneidad se ha desarrollado con cierto grado de armonía, a medida que el capital presiona más y más, aumentan los conflictos. Ejemplo de ello es la reciente controversia del cerro Perito Moreno.
Subject
Desarrollo
Turismo
Patagonia
Access level
Open access
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repository
RID-UNRN (UNRN)
Institution
Universidad Nacional de Río Negro
OAI Identifier
oai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/516