Group cognitive intervention targeted to the strengthening of executive functions in children at social risk

Authors
Korzeniowski, Celina Graciela; Ison, Mirta Susana; Difabio, Hilda Emilia
Publication Year
2017
Language
English
Format
article
Status
Published version
Description
The present study set out to evaluate the effectiveness of a group cognitive intervention aimed at promoting executive functions in children at social risk. The quasi-experimental, pretest-posttest design included a control group. The sample was made up of 178 children (52% boys), aged 6-10. The children were evaluated by means of a battery of neuropsychological EF tests and a teacher-rated behavioral EF scale. The intervention program included 30 group cognitive stimulation sessions that increased in difficulty and were embedded into school curr´ıcula. Trained children performed better in terms of cognitive flexibility, planning, metacognition and inhibitory control, as compared to their baseline values and to children in the control group. This study provides new evidence of the effectiveness of cognitive interventions for children and of children’s capability to transfer cognitive improvements to daily school activities.
El presente trabajo se propuso evaluar la efectividad de una intervencion cognitiva grupal destinada a promover ´ las funciones ejecutivas en ninos en riesgo social. Se utiliz ˜ o un dise ´ no cuasi-experimental pretest–postest con ˜ grupo control. La muestra estuvo compuesta por 178 ninos argentinos ( ˜ 52% varones) de 6 a 10 anos de edad. ˜ Se empleo una bater ´ ´ıa de tests neuropsicologicos y una escala de funcionamiento ejecutivo versi ´ on docente. La ´ intervencion incluy ´ o´ 30 sesiones grupales, de dificultad creciente y se inserto dentro de la curr’icula escolar. Los ´ ninos entrenados evidenciaron un mejor desempe ˜ no en flexibilidad cognitiva, planificaci ˜ on, metacognici ´ on y ´ control inhibitorio en comparacion con su desempe ´ no basal y sus controles. Estos resultados aportan nueva ˜ evidencia sobre la efectividad de las intervenciones cognitivas infantiles y su capacidad para transferir las mejoras cognitivas a las actividades cotidianas de los ninos en el ˜ ambito escolar.
Fil: Korzeniowski, Celina Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina. Universidad del Aconcagua. Facultad de Psicología; Argentina
Fil: Ison, Mirta Susana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina. Universidad del Aconcagua. Facultad de Psicología; Argentina
Fil: Difabio, Hilda Emilia. Centro de Investigaciones de Cuyo; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Subject
CHILDREN
COGNITIVE INTERVENTION
EXECUTIVE FUNCTIONS
POVERTY
Psicología
Psicología
CIENCIAS SOCIALES
Access level
Open access
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repository
CONICET Digital (CONICET)
Institution
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identifier
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/50265